För sent för att gå med kcalöverskott? Dåligt med mat efter träning

Home Forums Kost och Näringslära För sent för att gå med kcalöverskott? Dåligt med mat efter träning

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej,

Hur länge efter träning är kroppen villig att bygga muskler? Händer ibland att jag under en halv dag eller (oftast vilodagar) är tvungen att gå med bara frukost i magen.
    Därför undrar jag om det är lönt att gå med kcalöverskott när man väl kan äta? Eller har kroppen redan då ”givit upp” tanken på att bygga, på grund av brist på näring – vart går gränsen för hur länge man kan slarva?

Det jag vet, eller rättare sagt tror mig veta:D, är att när man inte äter tillräckligt så reparerar kroppen endast musklerna istället för att bygga på dem. Och logiskt sett borde det vara efter det som det är för sent att äta mer än man gör av med i syftet att bygga muskler.

Blev mycket text men jag hoppas att ni förstår min fråga.

Mvh

Din kropp bygger muskler från dess att din första muskelcell utvecklats tills den dagen du dör. Har du en okej näringstiming just runt dina pass är övriga tidpunkter för matingat ganska oväsentliga. Någon fördel med att peta i sig småtjafs var tredje timme och äta 500 småmål per dag finns det inget stöd för.

Men är det inte nedbrytandet av musklerna man åstadkommit på gymmet som ger den effekten att kroppen bygger på musklerna – i syfte att klara av samma ansträngning bättre i framtiden? Och den ”effekten” måste väl vara tidsbegränsad?

Eller är jag helt ute och cyklar när det kommer till muskeltillväxt?;)

Mvh

Erdman wrote:
    Men är det inte nedbrytandet av musklerna man åstadkommit på gymmet som ger den effekten att kroppen bygger på musklerna – i syfte att klara av samma ansträngning bättre i framtiden? Och den ”effekten” måste väl vara tidsbegränsad?

Jo så skulle man kunna förenkla det. Men vad har det med din fråga att göra? Träningens uppreglerade proteinsyntes påverkas inte av att småpeta i sig småmål hela tiden som sagt. Men att äta rejält nära inpå efter passet och sedermera inta adekvata mängder energi och protein totalt sett är en klar fördel.

Låt säga att du tränar mellan 17 och 18, tar en proteindrink efter passet och sedan käkar ett skrovmål klockan 19. Dagen efter kanske du skippar frukost men käkar extra mycket vid lunchen klockan 13, mängder som skulle motsvara både frukost och normal lunch. Det behöver inte vara sämre än att äta frukost klockan 7 och sedan en mer ”normal” lunch.

Om jag får låna tråden..

Går inte kroppen in i ett katabolt tillstånd om man inte får i sig protein under så många timmar? Eller är jag kanske också ute och cyklar?

palmertz77 wrote:
    Går inte kroppen in i ett katabolt tillstånd om man inte får i sig protein under så många timmar? Eller är jag kanske också ute och cyklar?

Ett stort mål mat med säg; 400g potatis och 300g kyckling tar låååång tid för matsmältningen att bryta ner och utsöndra i kroppen. Dvs, du behöver inte tro på Byggar Bosse nere på gymmet att man måste få i sig proteiner var 3dje timme, annars så blir man teh kataboltz.

palmertz77 wrote:
    Om jag får låna tråden..

Läs inlägg #2 i den här tråden, bara några poster ovanför din.

Eddie Vedder wrote:
    Din kropp bygger muskler från dess att din första muskelcell utvecklats tills den dagen du dör. Har du en okej näringstiming just runt dina pass är övriga tidpunkter för matingat ganska oväsentliga. Någon fördel med att peta i sig småtjafs var tredje timme och äta 500 småmål per dag finns det inget stöd för.

wow det visste jag faktiskt inte :O har alltid trott att många mål is the shit.

Så det viktigaste är att käka (proteinrikt) innan och efter träning?

eddie…har du skrivit någon artikel om det hela eller finns det någonstans man kan hitta vidare läsning?

f.reinfeldt wrote:
    wow det visste jag faktiskt inte :O har alltid trott att många mål is the shit.

Så det viktigaste är att käka (proteinrikt) innan och efter träning?

eddie…har du skrivit någon artikel om det hela eller finns det någonstans man kan hitta vidare läsning?

Det har diskuterats ofta på forumet. Rent generellt så är de allra flesta överens om att man tjänar mycket på att äta dagens största måltid direkt efter träningen.
    Här får du en tråd om [http://forum.body.se/showthread.php?t=11527&highlight=m%E5ltidsfrekvens måltidsfrekvens].

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.