Home › Forums › Kost och Näringslära › Förändras näringsinnehåll genom tillagning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
13 mars, 2010 at 12:10 #57556Anonym anvandareMember13 mars, 2010 at 12:10 #305432Anonym anvandareMember
Undrar om näringsinnehållet i matvaruprodukter ändras nämnvärt genom tillagning? Säg genom kokning, stekning etc.
Tänkte om protein/kolhydrater och andra näringsämnen försvinner.
OM så är fallet, finns det någon bra sida kanske där man kan kolla upp sådant?
13 mars, 2010 at 12:27 #305433Anonym anvandareMemberJa det gör det. Här kan du läsa gällande grönsaker:
[http://traningslara.se/blogg/tips-for-hantering-av-gronsaker/]
13 mars, 2010 at 12:43 #305434Anonym anvandareMemberHittade lite på slv om tillagning men blev inte helt klok på det.
”Faktorer som påverkar protein i livsmedel är exempelvis kokning, stekning, lågt pH (inlagd sill) och höga salt- och sockerhalter (gravning). Denna påverkan leder till en denaturering vilket ökar tillgängligheten för proteinet, det vill säga aminosyrorna blir fria. Om denauteringen pågår vid för hög temperatur och för lång tid, eller vid för kraftig mekanisk bearbetning, tappar proteinet sin vattenhållande förmåga. Med vätskan som då läcker ut följer mineralämnen och vitaminer och också vattenlösliga proteiner, och livsmedlet blir torrt och hårt. ”
Så för ”hård” tillagning innebär att man i proteinfall förlorar protein med andra ord?
Ska kolla upp din länk Eddie, tack.
3 januari, 2012 at 13:53 #305435Anonym anvandareMemberHar letat runt och sökt, men hittar inget om hur näringen påverkas vid stekning. På SLV finns det angivet för stekta ägg och råa/kokta ägg. De stekta innhåller mer fett, jag antar att det är pga att det tagit till sig av stekfettet. Hur är det generellt, bör jag räkna på andra värden än de angivna om jag steker maten, vilket jag brukar göra?
3 januari, 2012 at 15:07 #305436Anonym anvandareMemberJarp wrote:Har letat runt och sökt, men hittar inget om hur näringen påverkas vid stekning. På SLV finns det angivet för stekta ägg och råa/kokta ägg. De stekta innhåller mer fett, jag antar att det är pga att det tagit till sig av stekfettet. Hur är det generellt, bör jag räkna på andra värden än de angivna om jag steker maten, vilket jag brukar göra?Nej det är för att vatten från ägget dunstar bort så att det blir högre %-fett
3 januari, 2012 at 16:35 #305437Anonym anvandareMemberSå att steka förändrar inte fettmängden nämnvärt oavsett livsmedel?
3 januari, 2012 at 17:29 #305438Anonym anvandareMemberJarp wrote:Så att steka förändrar inte fettmängden nämnvärt oavsett livsmedel?Det blir mindre i flera livsmedel. Men det kan aldrig bli mer fett om du inte tillför fett. Energiprocenten fett kan öka (som i äggexemplet) men inte totalmängden.
3 januari, 2012 at 17:58 #305439Anonym anvandareMemberUrsäkta, jag tror jag inte är med i fackspråket ordentligt. Det jag tror jag menar är att jag misstänker att jag tillför fett om jag steker t.ex. kyckling i fett. Dvs att lite fett hamnar på maten från stekpannan och då blir maten mer fettrik än jag tänkt mig.
3 januari, 2012 at 18:00 #305440Anonym anvandareMemberJarp wrote:Ursäkta, jag tror jag inte är med i fackspråket ordentligt. Det jag tror jag menar är att jag misstänker att jag tillför fett om jag steker t.ex. kyckling i fett. Dvs att lite fett hamnar på maten från stekpannan och då blir maten mer fettrik än jag tänkt mig.Det kan bli mer fett men det kan bli mindre också. Köttprodukter släpper ju ifrån sig fett. Just kyckling är ju väldigt fettsnålt så där blir det kanske mer om man steker i fett. Jag åt smörstekt kycklingfilé i lördags och den var utan tvekan fetare efter stekning än innan. Det kan nog mysglenn intyga, han var med.
3 januari, 2012 at 18:05 #305441Anonym anvandareMemberSkulle du bedöma att det blir stor skillnad? Så pass att jag bör räkna med det om jag vill pricka kalorierna +- några hundra varje dag?
3 januari, 2012 at 18:13 #305442Anonym anvandareMemberJarp wrote:Skulle du bedöma att det blir stor skillnad? Så pass att jag bör räkna med det om jag vill pricka kalorierna +- några hundra varje dag?Tillsätt tillräckligt liten mängd för att det omöjligt ska kunna bli mer än exempelvis 100 kcal då. Svårare är det ju inte.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.