Home › Forums › Kost och Näringslära › Fråga angående havregryn/havregrynsgröt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
24 april, 2010 at 16:50 #57598Anonym anvandareMember24 april, 2010 at 16:50 #311851Anonym anvandareMember
Hej Body.
Håller just nu på att utforma ett matschema inför deffen som börjar imorgon.
Jag planerar att äta havregrynsgröt under frukost och gick då in på livsmedelsverkets databas och jämförde fiberhavregryn med gröt gjord på fiberhavregryn.
Rent fiberhavregryn (100g) innehöll:
353 kcal – 13,2g protein – 52g kolhydrat – 6,7g fettmedan havregrynsgröt på fiberhavregryn (100g) innehöll:
65 kcal – 2,4g protein – 9,6g kolhydrat – 1,2g fettKan någon ge lite klarhet i vad som händer under tillagningsprocessen, varför är det så stor skillnad?
Och borde jag då räkna efter havregrynsgrötens näringsvärde och inte det som står på hemsidan/paketet?MVH
Tony! (Ursäkta om min fråga är lite luddig, men hoppas ni förstår.)24 april, 2010 at 16:52 #311852Anonym anvandareMemberNär du kokar tillsätter du vatten. Vatten ger volym men inga kcal. Har du aldrig tänkt på att portionen är större fter kokning än när grynen var okokta?
24 april, 2010 at 16:57 #311853Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:När du kokar tillsätter du vatten. Vatten ger volym men inga kcal. Har du aldrig tänkt på att portionen är större efter kokning än när grynen var okokta?Ååh va trög jag är.. :frust:
Tack för ett snabbt och schysst svar!
24 april, 2010 at 16:59 #311854Anonym anvandareMemberFör övrigt tycker jag du kan skippa barkberikade havregryn och välja vanliga. Fiberberikade havregryn måste vara det mest onödiga som finns. Man betalar extra för sågspån i princip.
24 april, 2010 at 17:10 #311855Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:För övrigt tycker jag du kan skippa barkberikade havregryn och välja vanliga. Fiberberikade havregryn måste vara det mest onödiga som finns. Man betalar extra för sågspån i princip.Jaha okej, antar att fibermängden i vanliga havregryn då är fullt tillräckligt.
Tack för tipset, läser ofta dina inlägg och du gör mig då klokare för varje dag som går!MVH
24 april, 2010 at 17:15 #311856Anonym anvandareMemberTonkzBiff wrote:Jaha okej, antar att fibermängden i vanliga havregryn då är fullt tillräckligt.Ja absolut. För egen del ser jag havregryn som något jag enbart äter för att jag älskar smaken. Jag tycker gröt är så sinnessjukt gott men ur ren hälsosynpunkt önskar jag att jag inte tyckte det. Då hade jag skippat det helt.
Att man skulle ”behöva” fibrer tror jag inte ett dugg på även om det ofta rekommenderas.
TonkzBiff wrote:Tror inte min mage gillar alla fibrerna och all fytinsyra. Dessutom har jag lite halvtaskiga mineralvärden och fytinsyran binder mineraler och hämmar alltså näringstintaget till viss del.Tack för tipset, läser ofta dina inlägg och du gör mig då klokare för varje dag som går!
MVH
😮
24 april, 2010 at 17:24 #311857Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ja absolut. För egen del ser jag havregryn som något jag enbart äter för att jag älskar smaken. Jag tycker gröt är så sinnessjukt gott men ur ren hälsosynpunkt önskar jag att jag inte tyckte det. Då hade jag skippat det helt.Att man skulle ”behöva” fibrer tror jag inte ett dugg på även om det ofta rekommenderas.
Är havregryn ur hälsosynpunkt inte så nyttigt som det framstår att vara?
Tror jag har läst något om det på träningslära.se men lyckas inte hitta det nu..malawiglenn wrote:ja de har helt klart tillräcklig fibermängdMEN om du tycker att fiberberikade är godare så kör på det, jag gillar dom mera iaf – mera ”matigt”
Hehe. Jag älskar alla former av havregrynsgröt, alltid lika gott.
24 april, 2010 at 17:31 #311858Anonym anvandareMemberTonkzBiff wrote:Är havregryn ur hälsosynpunkt inte så nyttigt som det framstår att vara?Det har sina för- och nackdelar i alla fall. Som de allra mesta. Men för mig personligen tror jag det är mer dåligt än bra och äter det enbart för att jag är beroende.
24 april, 2010 at 22:19 #311859Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det har sina för- och nackdelar i alla fall. Som de allra mesta. Men för mig personligen tror jag det är mer dåligt än bra och äter det enbart för att jag är beroende.Det måste ju bero lite på vad man jämför med också. Fick min bror att börja äta gröt på morgonen istället för yoghurt vilket ledde till att han kände sig mer mätt och pigg enda fram till lunchen på jobbet. Havregrynsgröt måste ju vara bättre än många ”vanliga” frukostar?
24 april, 2010 at 22:23 #311860Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Havregrynsgröt måste ju vara bättre än många ”vanliga” frukostar?Jag äter aldrig gröt till frukost. Dock ät jag en jätteportion alldeles nyss. Till frukost åt jag en stor blodig nötstek och grönsaker.
Men jag pratar som sagt om mig själv. Mår din bror bättre är det givetvis bra, det säger ju sig självt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.