Fruktos som kolhydratkällla

Home Forums Kost och Näringslära Fruktos som kolhydratkällla

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

kom på mig själv idag att min främsta kolhydratkälla kommer från frukt o bär, främst bär, blir säkert 500g till 1kg jordgubbar varje dag, jag har legat på diet i flera månader nu o har ätit så gott jordgubbar varje dag…

frågan e då…finns det några fördelar me fruktos jämfört me andra kolhydrater som från tex ris , pasta etc, för det äter jag faktiskt sällan…kan ju inte direkt säga att min diet har gått dåligt, men kanske hade gått ännu bättre om jag hade ätit kolhydrater från andra håll ? :

Fruktosen från frukt metaboliseras EXAKT på samma sätt som den tillsatta, ingen skillnad alls där.

Vanligt strösocker består till 50/50 av glukos och fruktos så sockret från frukt kan ofta liknas med vanligt strösocker, dock ofta med en högre andel fruktos. Fruktens socker är alltså inte på något sätt ”nyttigare” och fruktos är troligtvis den sämsta tänkbara kolhydratkällan vid alla tillfällen förutom konditionsträning.

Enda skillnaden med frukt är att hälsovådliga mängder för daglig konsumtion är svåra att komma upp i ofta. Hur mycket fruktos 1kg jordgubbar innehåller vet jag inte. Jordgubbar är nyttigt dock, frukt i övrigt är ju mest ett bra substitut till andra sötsaker och väldigt överskattat.

Hanne wrote:

Ungefär 3.5g fruktos/100g enligt de siffrorna alltså (2.4 + 1.1 från sackarosen).

35 gram fruktos om man äter 1 kg. Knappast några jättemängder fruktos trots så hög konsumtion av jordgubbar alltså. Men så är ju bär mindre kolhydratrika än frukt också. Och mer näringsrika per kcal skulle jag påstå.

Eddie Vedder wrote:
    Ungefär 3.5g fruktos/100g enligt de siffrorna alltså (2.4 + 1.1 från sackarosen).

35 gram fruktos om man äter 1 kg. Knappast några jättemängder fruktos trots så hög konsumtion av jordgubbar alltså. Men så är ju bär mindre kolhydratrika än frukt också. Och mer näringsrika per kcal skulle jag påstå.

Ja det va ju inte så farligt, kan jag äta mina jordgubbar med gott samvete :P

Eddie Vedder wrote:
    Fruktosen från frukt metaboliseras EXAKT på samma sätt som den tillsatta, ingen skillnad alls där.

Skulle vilja påstå att det är korrekt men något vilseledande information. Kemiskt metaboliseras det på samma sätt när väl fruktosen är inne i cellen och kommer in i glykolysen. Dock så påverkas kroppen lite olika beroende på kolhydraternas form. I frukt är de dels instängda i en cell vars cellväggar först ska brytas ned och i själva cellen är en salig röra med organiska molekyler som till viss del kan vara bundna till varandra. Vad jag vet så finns än så länga endast metabonomics studier som visat någon skillnad in vivo och det är inte helt enkelt att tolka vad detta konkret har för betydelse i kroppen. Men jag tror helt klart det är ett område vi kommer höra mer om i framtiden.

Daimster wrote:
    Skulle vilja påstå att det är korrekt men något vilseledande information. Kemiskt metaboliseras det på samma sätt när väl fruktosen är inne i cellen och kommer in i glykolysen. Dock så påverkas kroppen lite olika beroende på kolhydraternas form. I frukt är de dels instängda i en cell vars cellväggar först ska brytas ned och i själva cellen är en salig röra med organiska molekyler som till viss del kan vara bundna till varandra..

Återigen, vad har det med fruktosens nedbrytning att göra? Du kan stoppa fruktosen i ett kuvert och äta upp kuvertet. Påverkar det fruktosmolekylen menar du? Och om den nu gör det, så är det inte längre fruktos.

Tänker du dig att frukten i sig bryter ned fruktoset till glukos?

mikaelj wrote:
    Återigen, vad har det med fruktosens nedbrytning att göra? Du kan stoppa fruktosen i ett kuvert och äta upp kuvertet. Påverkar det fruktosmolekylen menar du? Och om den nu gör det, så är det inte längre fruktos.

Tänker du dig att frukten i sig bryter ned fruktoset till glukos?

Som jag skrev, kemiskt korrekt. Fruktos är fruktos. Men fysiologiskt blir inte effekten exakt lika. NMR, LC-MS och NIR analyser på urin och plasma ändrar profil (profil baserad på principualkomponentanalys av hela spektrum).

Daimster wrote:
    Som jag skrev, kemiskt korrekt. Fruktos är fruktos. Men fysiologiskt blir inte effekten exakt lika. NMR, LC-MS och NIR analyser på urin och plasma ändrar profil (profil baserad på principualkomponentanalys av hela spektrum).

Coolt. Har du nån mer info om det där någonstans?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.