Home › Forums › Kost och Näringslära › Frysta grönsaker vs ofrysta?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
14 oktober, 2011 at 14:04 #328221Anonym anvandareMember
Är det nämnvärt hälsosammare att köpa ofrysta grönsaker istället för frysta eller bibehåller de frysta grönsakerna minst 80% av sina vitaminer och mineraler etc?
14 oktober, 2011 at 14:04 #58487Anonym anvandareMember14 oktober, 2011 at 14:36 #328222Anonym anvandareMemberwhitek wrote:Är det nämnvärt hälsosammare att köpa ofrysta grönsaker istället för frysta eller bibehåller de frysta grönsakerna minst 80% av sina vitaminer och mineraler etc?Man fryser ner grönsaker snabbt efter skörd så de behåller ju minst om inte mer av vitaminer och mineraler.
Så det handlar väl mer om att det är mycket godare med färska produkter, särskilt när man kan köpa riktigt färska lokala grönsaker.
14 oktober, 2011 at 15:42 #328223Anonym anvandareMemberDet är med stor sannolikhet ofta mer näringsrikt med de frysta än de som köps i disken. Färska grönsaker är naturligtvis bäst men de som ligger i disken och anses vara färska är inte alltid så färska. Och de är definitivt inte så färska om det dessutom dröjer x antal dagar innan den som köpt dem de facto äter dem. Ett äpple som legat en vecka i en fruktskål är ju en vecka mindre färskt än när det inhandlades.
16 oktober, 2011 at 17:13 #328224Anonym anvandareMemberHär finns också lite att läsa om ämnet: [http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/ http://traningslara.se/tips-for-hantering-av-gronsaker/%5D
17 oktober, 2011 at 08:53 #328225Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det är med stor sannolikhet ofta mer näringsrikt med de frysta än de som köps i disken. Färska grönsaker är naturligtvis bäst men de som ligger i disken och anses vara färska är inte alltid så färska. Och de är definitivt inte så färska om det dessutom dröjer x antal dagar innan den som köpt dem de facto äter dem. Ett äpple som legat en vecka i en fruktskål är ju en vecka mindre färskt än när det inhandlades.Vi missar det viktiga här, vilket trådstartaren missat. Vad är godast?
Min erfarenhet säger att färska grönsaker i 8 fall av tio är godare.
Fryst broccoli till gratäng är godare än färsk, men that’s about it!
Dessutom visar tråden i kosttilsskottsforumet att vitaminer leder till för tidig död ändå (Aftonbladet -kausalitiet)hehe
17 oktober, 2011 at 14:34 #328226Anonym anvandareMemberOj, så fryst kan vara mer näringsrikt än de som ligger framme! Där ser man!
Bra svar som alltid! Och länk till intressant artikel också. Tackar!17 oktober, 2011 at 14:43 #328227Anonym anvandareMemberEkologiskt, närproducerat och färskt, kolla in din lokala ”Bondens marknad”.
17 oktober, 2011 at 16:14 #328228Anonym anvandareMemberIndec wrote:Dessutom visar tråden i kosttilsskottsforumet att vitaminer leder till för tidig död ändå (Aftonbladet -kausalitiet)Vilken tråd menar du?
I de undersökningar jag hört talas om detta så har det ALLTID handlat om studier där man använt syntetiska vitaminer. Det är en jäkla skillnad på att äta en naturlig varierad och näringsrik kost full på vitaminer och att äta Svenssonkost med massa tabletter.Johan Otterström wrote:Ekologiskt, närproducerat och färskt, kolla in din lokala ”Bondens marknad”.Helt rätt, helt oslagbart. (eller nej, man kan ju även odla själv )
18 oktober, 2011 at 08:31 #328229Anonym anvandareMembercrille wrote:Vilken tråd menar du?
I de undersökningar jag hört talas om detta så har det ALLTID handlat om studier där man använt syntetiska vitaminer. Det är en jäkla skillnad på att äta en naturlig varierad och näringsrik kost full på vitaminer och att äta Svenssonkost med massa tabletter.Helt rätt, helt oslagbart. (eller nej, man kan ju även odla själv )
Du måste nog läsa om mitt inlägg med fokus på ”AFTONBLADET KAUSALITET” och ””.
Deal?
18 oktober, 2011 at 10:17 #328230Anonym anvandareMembercrille wrote:Vilken tråd menar du?
I de undersökningar jag hört talas om detta så har det ALLTID handlat om studier där man använt syntetiska vitaminer. Det är en jäkla skillnad på att äta en naturlig varierad och näringsrik kost full på vitaminer och att äta Svenssonkost med massa tabletter.Tråden ligger ju på förstasidan i kosttillskottsdelen. Det är en epidemiologisk studie som studerar konsumtion av olika typer av vitaminer, mineraler och kombinationspreparat och förhållandet till dödlighet.
19 oktober, 2011 at 17:47 #328231Anonym anvandareMemberI Body radios avsnitt med Fredrik Paulun berör man denna fråga
20 oktober, 2011 at 09:59 #328232Anonym anvandareMemberFärska grönsaker. Någon sa vitaminer stannar kvar under frysning men det stämmer inte (har jag för mig).
20 oktober, 2011 at 10:11 #328233Anonym anvandareMemberadvokatstockholm wrote:Färska grönsaker. Någon sa vitaminer stannar kvar under frysning men det stämmer inte (har jag för mig).källa?
20 oktober, 2011 at 10:38 #328234Anonym anvandareMemberadvokatstockholm wrote:Färska grönsaker. Någon sa vitaminer stannar kvar under frysning men det stämmer inte (har jag för mig).Du får tänka på att man inte direkt slänger in grönsakerna i en sådan kyl du har där hemma? Det går snabbt. Men om du nu vet att det inte är så får du ju backa upp det och inte skriva ”har jag för mig).
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.