Funlight drycken med farligt aspartam. (”dödar myror”)

Home Forums Kost och Näringslära Funlight drycken med farligt aspartam. (”dödar myror”)

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Problem med myror? Häll outspädd Fun light över dem och de dör.:yikes:

Hittade en spännande artikel om den så ”fantastiska” saften Funlight. I artikeln stod det att cirka 1 deciliter outspädd funlight dödar en hel myrstack eftersom saften innehåller ett ämne som kallas aspartam.

Aspartam är ett nervgift. När det bryts ner bildas signalsubstanser som överaktiverar nervcellerna så att de dör.

Aspartam inte är skadligt för människor så länge som vi inte får i oss mer än 40mg per kilo kroppsvikt. Det motsvarar 4 liter lightdryck per dag för en vuxen och 1,5 liter för ett barn.

Aspartam är ett konstgjort sötningsmedel som används i stället för socker i de flesta lightprodukter.

Mina tankar om aspartam är lite mot det negativa hållet, det vill säga att jag inte köper funlight framför vanlig saft (utan aspartam) , eller att jag köper light läsk med aspartam istället för en hederlig cola. Men jag har aldrig tyck produkter med aspartam verkar intressanta :happy: eller snarare sakt har jag en liten fobi för aspartam eftersom det inte är helt ofarligt.

vad är din åsikt om detta ?

den debatten hade vi tidigare på forumet

Hade det verkligen funnits belägg för att 40mg / kilo kroppsvikt, hade varit direkt skadligt, så hade vi nog redan sett detta.

Om man lägger en enkilos-sten på en myra så dödar man den. Om man lägger samma sten på en människa dör inte människan.
    Därför är funlight ofarligt :)

Drick Funlight så slipper du myror i magen! :emo-thumb

har någon testat döda myror på det viset :P? Vi har nämligen lite problem i trädgården

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.