gastric bypass-opererad

Home Forums Kost och Näringslära gastric bypass-opererad

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #52458
    #128803

    Hej.
    Jag undrar om någon vet eller har erfarenhet av om man som GBP opererad har möjlighet att bygga muskler på ett seriöst sett.
    problemet är att jag enbart kan äta 1-2dl mat/ måltid, oftast max 1½dl detta skall jag äta 5-7ggr/dag, och då försöka få i mig alla näringsämnen jag kan tänkas behöva.

    Är det någon som har tips eller råd hur jag ska gå tillväga? Hur mycket muskler kan man lägga på sig på säg 6 månader( i första hand) om man tränar 3 ggr/vecka?

    tacksam för svar
    /Andreas

    #128804

    Rent spontant så känns det som att du måste rådfråga din läkare hur du kan lägga upp din kost.
    Att styrketräna borde ju inte vara några problem..

    #128805

    Angående maten så bör du som sagt diskutera med mer kunniga. Men angående möjligheten att bygga muskler är det nog inga bekymmer eftersom jag antar att du är extremt fet. Eller har du gått ner massor i vikt redan?

    #128806

    Du kommer kunna bygga muskler som (nästan) vem som helst. Dock har du inga möjligheter att fuska med maten då du inte har plats i magen för att kompensera dålig mat vilket kan va på både gott och ont :)

    Du får välja lättsmält mat med bra protein. Fisk tycker jag inte mättar lika mycke som tex biff. Sedan får du dricka mycke proteiner och kcal.
    Olja i drinkarna är bra för att höja kcal. Om du inte är lactos känslig så är ett tips grädde till protein puddingen.

    Nu vet jag inte hur nyopererad du är men jag har 2 vänner som nu nått år efter op äter dubbelt mot vad dom åt första året.

    Jag tror inte du kan konkurrera med cutler men du kan nog få till en kropp runt 80kg med rejält med muskler om du sköter dig :emo-thumb

    Kör hårt

    #128807
    Eddie Vedder wrote:
    Angående maten så bör du som sagt diskutera med mer kunniga. Men angående möjligheten att bygga muskler är det nog inga bekymmer eftersom jag antar att du är extremt fet. Eller har du gått ner massor i vikt redan?

    Hej.
    Jo i november var jag ganska fet, BMI på 40 (122kg 175cm) i dag väger jag 69 kg, så jag är inte längre speciellt fet. Jag är ganska kunnig själv inom kost, men detta är ju lite extremfall, Hjälp av de som opererat verka man kunna glömma, de följer inte upp, eller hör av sig som de borde, så därför söker jag mig till forum samt sunt och logiskt tänkande=)

    #128808
    drinklas wrote:
    Du kommer kunna bygga muskler som (nästan) vem som helst. Dock har du inga möjligheter att fuska med maten då du inte har plats i magen för att kompensera dålig mat vilket kan va på både gott och ont :)

    Du får välja lättsmält mat med bra protein. Fisk tycker jag inte mättar lika mycke som tex biff. Sedan får du dricka mycke proteiner och kcal.
    Olja i drinkarna är bra för att höja kcal. Om du inte är lactos känslig så är ett tips grädde till protein puddingen.

    Nu vet jag inte hur nyopererad du är men jag har 2 vänner som nu nått år efter op äter dubbelt mot vad dom åt första året.

    Jag tror inte du kan konkurrera med cutler men du kan nog få till en kropp runt 80kg med rejält med muskler om du sköter dig :emo-thumb

    Kör hårt

    Hej
    Tack för ett utförligt svar.

    problemet när man är opererad, om man ska följa restriktionerna samt välmående, så är problemen dessa.

    1: Fet mat blir man väldigt bubblig och orolig i magen samt illamående av, så det ska man helst undvika.

    2: Ökar man matintaget år 2 till det dubbla mot andra året, är man ju ute på ganska hal is, det är nämligen de 10 %en som gör så som när/om de tappar sin karaktär(som var grundproblemet) så kommer man att gå upp i vikt igen, och där vill jag helt enkelt inte hamna. Det är det inte värt.

    Så mitt mål är att få i mig bra med protein, samt tillräckligt med kcal för att öka muskelmassa, men ändå ligga på gränsen för att inte bulka upp fett på kroppen

    Jag har precis fått smak på kvarg med frukt eller lite saft, vilket verkar vara bra protein, samt att jag kompleterar med whey-80 efter träning, som jag blandar med mjölk. finns det mer hjälp? creatin? eller är det slöseri med pengar

    Btw, målet är nog inte Cutler, men lite små muskulös sådär=) Vad kan man ha för tidsaspekt? Jag har ingen aning om det är 3 månader.1 år eller 10

    /Andreas

    #128809

    Tidsintervallen är nog närmare 10år en 3månader vilket är det bästa för dig då du är orolig att du får tillbaka din dåliga karaktär. Ta ett år och få in träningen som rutin i din vardag och sikta på protein rik mat. Hitta den maten du klarar av bäst att äta vilket troligtvis är lättsmält mat.

    När du väl får in träningen och kosten i din vardag så är du redo för en viktuppgång med mål att bygga muskler. Tror du kommer bygga muskler första året också utan att du ligger på nått kcal plus.

    Sedan tror jag att dom 10% som går upp efter en bypass är sådana som inte va redo mentalt. man har ju hört skräckhistorier på folk som mixat ostbågar med cola enbart för att få i sig skiten.

    En av vännerna kör boxning 4 dagar i veckan och mängden mat han skulle äta enligt läkarna var inte tillräckligt helt enkelt.

    Sikta på 140protte om dagen du får helt enkelt räkna och se vad du kommer upp i. Men sen tror jag att efter en bypass minskar tarmens upptagningsförmåga med 10% men där är jag lite osäker om det påverkar just proteinet i maten eller bara vissa vitaminer och mineraler. Men som sagt 140g protein borde du kunna komma upp i utan några problem. Tror tex din drink efter träningen är runt 40g och en burk kvarg på de så har du snart hälften av intaget fixat :D

    Kör hårt

    #128810
    drinklas wrote:
    Tidsintervallen är nog närmare 10år en 3månader vilket är det bästa för dig då du är orolig att du får tillbaka din dåliga karaktär. Ta ett år och få in träningen som rutin i din vardag och sikta på protein rik mat. Hitta den maten du klarar av bäst att äta vilket troligtvis är lättsmält mat.

    När du väl får in träningen och kosten i din vardag så är du redo för en viktuppgång med mål att bygga muskler. Tror du kommer bygga muskler första året också utan att du ligger på nått kcal plus.

    Sedan tror jag att dom 10% som går upp efter en bypass är sådana som inte va redo mentalt. man har ju hört skräckhistorier på folk som mixat ostbågar med cola enbart för att få i sig skiten.

    En av vännerna kör boxning 4 dagar i veckan och mängden mat han skulle äta enligt läkarna var inte tillräckligt helt enkelt.

    Sikta på 140protte om dagen du får helt enkelt räkna och se vad du kommer upp i. Men sen tror jag att efter en bypass minskar tarmens upptagningsförmåga med 10% men där är jag lite osäker om det påverkar just proteinet i maten eller bara vissa vitaminer och mineraler. Men som sagt 140g protein borde du kunna komma upp i utan några problem. Tror tex din drink efter träningen är runt 40g och en burk kvarg på de så har du snart hälften av intaget fixat :D

    Kör hårt

    Ja allt lär ju vara bättre än inget… ang proteinet alltså. fast 1½ dl kvarg ger mig typ 18g protein, fast en till portion prot pulver kanske skulle göra susen mao.. Tror jag får i mig 500g kvarg på en dag detta borde borde ge ca 60 g protein

    Fick med en ”kur” creatin när jag beställde whey-80, någon drive från gymgrossisten. ska jag spara på det, eller ska jag stjälpa i mig det, eller ge bort det (jag är ju dessutom en snål jäkel;-))

    träning då? ska väl egentligen vara en annan tråd, men jag chansar lite smått.. tungt 10 reps 3-4 set? eller lätt 15 reps 1-2 set?

    10 år är en jävligt lång tid, då är jag typ 48 bast.. kan man inte fuska;-)( nä jag menar inget olagligt)

    #128811

    Om du precis börjat träna så kör 3-4 dagar i veckan. Repsen runt 10-15 och 3-4 set per övning.

    Du kommer ju märka att musklerna växer redan från månad 1 men det tar tid att bygga. Det jag menar med att du ska sikta på 10år är ju att du ska fortsätta träna för even när du är 48 så är träning nyttigt.

    Kreatin funkar men skulle nog vänta 6månader innan du använder de för du kommer öka i varenda övning i början endå.

    Och tyvärr man kan inte fuska inte enns olagligt :D Träna hårt och regelbundet så kommewr du växa.

    MVH

    #1079658

    Jag har flera års erfarenhet av rubricerad fråga.
    Svaret är som alltid: genetik. Här nedan följer mina egna erfarenheter, det betyder nödvändigtvis inte att det gäller för dig.

    Jag har opererats för 4 år sedan. Innan operationen tränade jag 4-6 dagar i veckan och var väldigt stor och muskulös. Jag råkade ut för en trafikolycka vilket resulterade i att jag tillbringade 1½ år i sängen eller i rullstol. Då gick jag upp till 150 kg.
    Därav operationen.
    Efter operationen tog det exakt 201 dagar för mig att gå ner till 100 kilo jämt utan träning. Sakta men säkert gick jag tillbaka till gymmet och bedrev det som många skulle se som ” husmorsgymnastik” mest för rörligheten.
    Sedan 7 månader tillbaka har jag gått ”ALL IN” d.v.s. 3-6 pass i veckan med alternerande träning. Ibland superset men alltid till failure på alla muskelgrupper jag tränar.
    Vissa tacksamma muskler som svarar bra som i mitt fall triceps och bröst kör jag så hårt att smärtan är outhärdlig när jag är klar och under pågående reps.
    Bänkpress idag 165 kg som max men det gör jag bara en gång i månaden (maxar) annars lyfter jag 100 kg när jag känner mig lat eller runt 120 kg när jag är lite ambitiös.
    Genetik: Detta är ett ämne som jag gärna diskuterar med kunniga då jag inte har all expertis själv. Men jag har väldigt lätt att lägga på mig vikt på fel ställen. Detta problem har jag alltid haft. Jag kan inte ens titta på en bulle utan att gå upp 2 kilo:)

    Vad äter jag då.? Kyckling, fisk, grönsaker, frukt, ibland rött kött (sällan) PWO Jack3d (sedan micro och sedan advanced Jack3D)
    Whey 100 för att nämna några. Sedan äter jag SPIRULINA vilket har givit mig väldigt positiv effekt.
    Idag väger jag 95 kilo muskler men jag har väldigt svårt att få till 6-packen eftersom jag har för mycket hud sedan jag var tjock vilket ser ut som om jag har hängmage fast det inte finns något där (dock liten) Huden runt magen är inte vacker och full med bristningar. Men sist men inte minst din ålder spelar roll. Ju yngre desto lättare. Jag är inte så ung men jag kämpar vidare för om sanningen skall fram: Ingen gör det åt dig och ingenting är gratis. Man måste kämpa målmedvetet även om det ser utsiktslöst ut. Jag kämpar inte på gymmet för att bli ung, utan för att bli gammal och i gott skick.
    Mycket handlar om inställning och rutiner och karaktär.
    efter 39 års rökning slutade jag. Varför? Därför att jag behöver luft när jag lyfter och ju mer jag kan lyfta desto bättre resultat får jag. En Win-Win situation.
    Så nu är jag jättetråkig: Jag dricker inte alkohol, jag röker inte och umgås inte med lättfotade kvinnor, men jäklar vad snygg jag är:)

    #1079659

    Jo jag glömde säga det viktigaste. Som GB opererad är det VÄLDIGT mycket svårare att bygga muskler eftersom man inte får i sig tillräckligt med näring. Du blir som Don Quijote. När alla andra visar på muskeltillväxt efter 3 månader kommer du inte att märka speciellt mycket på en GB opererad. Först efter 6 månader kommer resultatet men inte drastiskt. Styrkan finns där men inte den volymen man efterfrågar. Men allt är ju naturligtvis individuellt.
    Men som sagt var, skam den som ger sig. Kämpa på ett steg framåt och två bakåt men nog fan kommer du fram nån gång om du bara ger dig den på det. Man har inte förlorat förrän man ger upp.

    #1079662

    Tyvärr verkar dessa operationer utföras allt för lättvindigt nuförtiden. En gissning är att många skulle lyckas väldigt bra med en diet som LCHF. Dessutom kanske slippa följdoperationer som borttagande av slapp hud som den snabba minskningen av kroppsfett medför.

    Intressant är väl också att vi som tagit den långa vägen utan operation får stå för fiolerna själva om huden hänger.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.