Gelegodis i samband med träning

Home Forums Kost och Näringslära Gelegodis i samband med träning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • Author
    Posts
  • #894662

    Jag är inne på en deff, ungefär 10 veckor in nu.

    börjat tröttna ganska bra på vitargo efter träningen, funderar på om man skulle byta ut det mot gelegodis (haribonappar innehåller c:a 77g kolhydrater, i princip fettfria, och 3 gram protein per 100 gram)

    Min undran är om det är någon gigantisk skillnad i att stoppa i sig samma mängd kolhydrater från dessa som jag får från malto eller vitargo.

    Jag känner jag inte behöver jaga % just nu men någon som är mera insatt kan kanske hjälpa mig med en bedömmning huruvida detta är en hyfsad ide eller om det är helt åt skogen?

    tack på förhand

    #86015
    #894663

    Godis innehåller en del fruktos, vilket är inte optimalt efter styrketräning pga fruktos mättar inte musklerna utan endast levern. Finns bättre kolhydratkällor än godis.

    #894664

    så även efter träning när musklerna hungrar efter näring så kommer levern ta det i första hand?

    #894665
    Sleep83 wrote:
    så även efter träning när musklerna hungrar efter näring så kommer levern ta det i första hand?

    Det är så jag har förstått det, men godis innehåller även glukos (druvsocker) som musklerna kan använda sig av. Alltså socker (glukos+fruktos), men som sagt det finns bättre kolhydratkällor än godis.

    #894666

    okidoki, frågan är då hur stor förlust det är? i ungefär, stor skillnad eller försumbart?

    #894667
    Sleep83 wrote:
    okidoki, frågan är då hur stor förlust det är? i ungefär, stor skillnad eller försumbart?

    Det är svårt att säga hur din återhämtning kommer att påverkas av att äta godis istället för ett par bitar bröd eller maltodextrin. Kanske bäst att prova dig fram, och se hur det känns.

    #894668

    Testa russin annars :)

    #894669

    Det finns godis som är glukosbaserat. Ta sådant isf. Fruktos är helt förkastligt efter styrketräning.

    #894670

    russin alltså? det var något nytt. börjar fan lessna på banan efter varje, varje pass. russin blir det!:)

    #894671
    Anton Kinnander wrote:
    Testa russin annars :)

    Vill man undvika fruktos i efter-träningskolhydraterna är ju knappast russin rätt väg att gå.

    Inget ont om russin i sej, men i syfte att undvika fruktos är det ju minst sagt ”ett lite dumt val”.

    #894672
    Andreas Guiance wrote:
    Det finns godis som är glukosbaserat. Ta sådant isf. Fruktos är helt förkastligt efter styrketräning.

    Nu har jag fått det från flera källor som verkar tillförlitliga.

    Något exempel på glukosbaserat godis då?

    Russin är druvsocker, glukos då?

    #894673

    [http://e-health.msn.se/kost/Star_ditt_godis_pa_svarta_listan__4156.html]

    ”Svarta listan” my ass:D

    #894674
    Sleep83 wrote:
    Russin är druvsocker, glukos då?

    Russin består ungefär av 50/50 mellan fruktos och glukos men med en liten högre andel glukos, d.v.s nästan exakt samma fördelning av sockerarterna som i vanligt sackaros.

    [http://www.fineli.fi/food.php?foodid=428&lang=sv]

    #894675

    Lite intressant om fruktos-klippt från medicinenet.com

    Fructose: Stealth Fat Builder?
    In the study, researchers compared the effects of feeding mice fructose-sweetened water, a soft drink sweetened with sucrose (table sugar), a diet soft drink, or water. The mice were allowed to drink as much as they wanted of their designated beverage.

    The mice that drank the fructose-sweetened water gained significantly more body fat than the others, even though they decreased the amount of calories they ate from solid food.

    ”We were surprised to see that mice actually ate less when exposed to fructose-sweetened beverages, and therefore didn’t consume more overall calories,” says Tschöp. ”Nevertheless, they gained significantly more body fat within a few weeks.”

    More Weight, More Body Fat
    All of the mice weighed about 39 grams at the start of the study. Those that drank the fructose-sweetened water gained an average of 8 grams during the course of the study compared with average weight gains of less than 5 grams among the others.

    The fructose-drinking mice also gained more body fat. Body fat increased by nearly 11% in the fructose group of mice — significantly more than the 5% increase in the water group. Body fat increased by 7% to 8% in the soft drink and diet soft drink groups.

    Researchers say the results suggest that the body metabolizes fructose differently than other sweeteners or carbohydrates and in a way that favors fat storage.

    Their findings appear in the current issue of Obesity Research.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 33 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.