Gladiatorerna var vegetarianer

Home Forums Kost och Näringslära Gladiatorerna var vegetarianer

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

Jag satt och kollade lite på ett program på kanal 10 härom kvällen som handlade om Gladiatorerna under antiken. Bl.a om hur de tränade och vilka vapen de använde. Tydligen skulle de ha så otäcka vapen som möjligt men som ändå skulle tillfoga så pass lite skada att ingen dog direkt. Ju mer blod desto bättre.

När det gällde maten de åt, gjorde några tyska vetenskapsmän en intressant upptäckt. De änvände sig av en metod (hur den fungerar, kan jag dock inte redogöra för här) där de kunde få fram vilken typ av föda de levde på. Man utgick ifrån att deras kost bestod av mycket kött för musklernas skull. Resultatet visade dock att de till nästan 100% levde på vegetarisk kost.

Den vegetariska dieten med mycket kolhydrater gjorda dem stora och feta och de såg mer spektakulära ut på arenan.

[http://historytodaymagazine.blogspot.com/2009/09/gladiators-were-vegetarians.html http://historytodaymagazine.blogspot.com/2009/09/gladiators-were-vegetarians.html%5D

Jag är inte direkt förvånad att de fick billig bukfylla direkt. Vad ska man annars ge folk som ändå bara ska ut på scen och dö? Om någon är insatt i Gladiatorernas historia får den gärna informera mig lite, var de verkligen stora idoler och var det i så fall något som blev ytterst ytterst få förunnat eller gällde det flertalet? Jag har själv lite svårt att se att de hann bli så idoliserade nämligen, och historiska statyer och målningar av muskulösa supermänniskor ska man ju minst sagt ta med en nypa salt. De kunde photoshoppa då också. :D

:ROLL EYES: osv. Allt på TV är sant!!!!!!!!!!11111

nutz wrote:
    :ROLL EYES: osv. Allt på TV är sant!!!!!!!!!!11111

Men då kanske Du kan tala om vad som är sant då!

Om du Googlar på ämnet så ser du att de flesta större historie-sajterna på nätet skriver om detta.

Detta har jag också läst om i en vetanskapstidning, känns som ett bevis på att man bör äta extra protein och mindre kolhydrater om man vill hålla formen tight:D

Det var väl enbart de rikare folket som åt kött vid deb tiden. De som inte hade pengar fick väl leva på det som de hade planterat. Gladiatorerna hade ju en kort livslängd, så varför skulle de få den dyra maten?

har oxå sett lite dokumentärer om gladiatorer där dom berättade att dom bulkade upp sig så fettet skulle skydda dom mot allvarliga skador..
    dom berättade oxå att deras föda bestod mkt av bönor

Eddie Vedder wrote:
    Jag är inte direkt förvånad att de fick billig bukfylla direkt. Vad ska man annars ge folk som ändå bara ska ut på scen och dö? Om någon är insatt i Gladiatorernas historia får den gärna informera mig lite, var de verkligen stora idoler och var det i så fall något som blev ytterst ytterst få förunnat eller gällde det flertalet? Jag har själv lite svårt att se att de hann bli så idoliserade nämligen, och historiska statyer och målningar av muskulösa supermänniskor ska man ju minst sagt ta med en nypa salt. De kunde photoshoppa då också. :D

De var idoler, men samtidigt var det betraktat som ett smutsigt yrke – typ som cirkusartist. Så har jag förstått det iaf:)

Andreas Guiance wrote:
    De var idoler, men samtidigt var det betraktat som ett smutsigt yrke – typ som cirkusartist. Så har jag förstått det iaf:)

Ja precis! På samma sätt som folk som hejar på sin egna tupp vid tuppfäktning och gör allt för att den ska vinna så länge inte utgifterna överskrider de möjliga inkomsterna. Dock hade man hade aldrig själv velat hamna i en tuppfight och på samma sätt var det väl för Gladiatorerna. Folk hejade på dem för att de underhöll men sen var det bra med det :)

Andreas Guiance wrote:
    De var idoler, men samtidigt var det betraktat som ett smutsigt yrke – typ som bodybuilder. Så har jag förstått det iaf:)

Ja okej, då förstår jag. :D

Eddie Vedder wrote:
    Ja okej, då förstår jag. :D

Nu tycker jag att du försöker vinkla det här lite….. :)

:D😀

Man ska inte underskatta kolhydraterna alltså, det där med ”kolhydrater bad, protein good” dieterna tror jag inte ett smack på. Jag har testat det innan och förlorade muskelmassa, styrka och var konstant hungrig. Jag äter mycket kolhydrater och ”lagom” mycket protein (ca 1,3 gram/kg kroppsvikt) och kollisarna ger alltid bra ”tryck”. En stor portion fullkornspasta med köttfärssås och ost = den ultimata maträtten för byggare!

Hårdrock! wrote:
    Man ska inte underskatta kolhydraterna alltså, det där med ”kolhydrater bad, protein good” dieterna tror jag inte ett smack på. Jag har testat det innan och förlorade muskelmassa, styrka och var konstant hungrig. Jag äter mycket kolhydrater och ”lagom” mycket protein (ca 1,3 gram/kg kroppsvikt) och kollisarna ger alltid bra ”tryck”. En stor portion fullkornspasta med köttfärssås och ost = den ultimata maträtten för byggare tycker jag!

Ja det är dina ord och du får tycka så. Bara ingen annan tror att detta är sanningen som gäller så är jag nöjd.

Tommy Ivarsson wrote:
    Ja det är dina ord och du får tycka så. Bara ingen annan tror att detta är sanningen som gäller så är jag nöjd.

Vad är ”sanningen” enligt dig då?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.