Home › Forums › Kost och Näringslära › Gluten allergiker
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
1 januari, 2010 at 12:24 #59543Anonym anvandareMember1 januari, 2010 at 12:24 #348398Anonym anvandareMember
Jag som är gluten allergiker, är det svårare att bygga muskler då? Mycket fibrer, mjöl och sånt ska ju vara bra för träning men eftersom jag inte tål det så kan jag inte äta det.
Är det några fördelar med det? (förutom att man inte blir fet av kakor xD)
Är det några icke fördelar med det?1 januari, 2010 at 12:47 #348399Anonym anvandareMemberFlessa wrote:nu får du allt förklara här, varför skulle man nödvöndigtvis behöva få i sig mjöl för att bygga muskler och varför skulle man på samma sätt per automatik bli fet av att äta kakor?Nej skulle bara påpeka att många äter bakelser för det är gott och då får dem fett runt magen men eftersom jag inte tål det så äter jag inte sånt. Skulle bara kolla om det blir någon skillnad på träningen om man har gluten allergi eller inte. Mjöl, råg, korn och sånt är ju bra för någonting och kanske styrke träning, det är de jag inte vet.
1 januari, 2010 at 13:32 #348400Anonym anvandareMemberBlackRetroBox wrote:Nej skulle bara påpeka att många äter bakelser för det är gott och då får dem fett runt magen men eftersom jag inte tål det så äter jag inte sånt. Skulle bara kolla om det blir någon skillnad på träningen om man har gluten allergi eller inte. Mjöl, råg, korn och sånt är ju bra för någonting och kanske styrke träning, det är de jag inte vet.Cerealier är bra till mycket, dock lär de inte ha större påverkan på din träning i jämförelse med t.ex ett äpple.
Kolhydratskällor bara, visst kan vissa av dessa fullkornsprodukter få igång matsmältningssystemet lite extra, ge mättnadskänsla utan att ge energi (inte lika mycket energi iaf) vilket kan vara fördelaktigt vid viktnedgång om man ändå vill äta mycket.Men just för träningen så ger som sagt ingen större skillnad jämflört med andra kolhydratskällor i samma klass.
1 januari, 2010 at 14:23 #348401Anonym anvandareMemberFibrer är inget måste i kosten, inte digererbara kolhydrater heller.
Och om du nu ändå vill äta det finns som sagt fullgoda alternativ. Det är inga som helst problem att hitta en fullständigt normal kost fri från korn, råg, vete och ”oren” havre. Ren havre går bra.
BlackRetroBox wrote:Nej skulle bara påpeka att många äter bakelser för det är gott och då får dem fett runt magen men eftersom jag inte tål det så äter jag inte sånt.Det där är helt fel.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.