Godis vs Bullar/kakor?

Home Forums Kost och Näringslära Godis vs Bullar/kakor?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Nu e det så här att jag har undvikit all storts godis och läsk nu i lite över 1 månads tid ( eftersom jag går på långsam deff ). Istället har jag ätit bullar , kek kakor och druckit oboy / mjölk istället. Nu undrar jag om det är lika onyggigt att äta bullar och dricka oboy som att äta godis och dricka läsk? Vad tror / vet ni är bäst? Är det lönt att fortsätta såhär? Vet att jag kanske skulle undvikit bullar och oboy istället också men något måste man ju unna sig :( vad tror ni är mest onyttigast? ;)

bara kolla vilka som innehåller mest kcal…men ta bort dom helt och byt mot lightläsk o typ yoghurt med bär o kanel eller liknande…eller gör proteinfluff o sånt skoj…Eller kör på om du märker att du får ett resultat du är nöjd med

krille93 wrote:
    Nu e det så här att jag har undvikit all storts godis och läsk nu i lite över 1 månads tid ( eftersom jag går på långsam deff ). Istället har jag ätit bullar , kek kakor och druckit oboy / mjölk istället. Nu undrar jag om det är lika onyggigt att äta bullar och dricka oboy som att äta godis och dricka läsk? Vad tror / vet ni är bäst? Är det lönt att fortsätta såhär? Vet att jag kanske skulle undvikit bullar och oboy istället också men något måste man ju unna sig :( vad tror ni är mest onyttigast? ;)

Har du ätit kakor, kex och bullar har du inte undvikit all sorts godis, punkt. Det är samma sak, ”utrymmesmat”. Klart det är skit att äta mycket sånt men deffen kan ju gå framåt för det.

Chokladmjölk är toppen för återhämtning om du skulle ta det efter passet dock. :)

Eddie Vedder wrote:
    Har du ätit kakor, kex och bullar har du inte undvikit all sorts godis, punkt. Det är samma sak, ”utrymmesmat”. Klart det är skit att äta mycket sånt men deffen kan ju gå framåt för det.

Chokladmjölk är toppen för återhämtning om du skulle ta det efter passet dock. :)

Haha nej sa ju att jag undvikit godiset men inte bullar och sånt, men som du sa så har jag bytat ut utrymmesmaten, men känner eller vet inte direkt om det är bättre eller nyttigare, därför jag frågade :/ Vet fan inte riktigt hur jag ska göra eller byta ut för att det ska bli lättare att deffa :( har typ ett enormt sockersug, därför jag ersatte det med bullar och godis :( men måste komma på något annat typ ?

Eira wrote:
    bara kolla vilka som innehåller mest kcal…men ta bort dom helt och byt mot lightläsk o typ yoghurt med bär o kanel eller liknande…eller gör proteinfluff o sånt skoj…Eller kör på om du märker att du får ett resultat du är nöjd med

Vet inte direkt hur mycket kcal per bulle det är :) och anledningen till att jag valde oboy är väll för att om man dricker lightläsk så får man väll mer sug efter socker eller så , asså det släcker inte sockersuget utan ökat det väll ? Iallafall va jag hört :)

krille93 wrote:
    Vet inte direkt hur mycket kcal per bulle det är :) och anledningen till att jag valde oboy är väll för att om man dricker lightläsk så får man väll mer sug efter socker eller så , asså det släcker inte sockersuget utan ökat det väll ? Iallafall va jag hört :)

Oboy är väl är en riktig kaloribomb, bullar vet jag inte, men såklart så är det mängden som räknas. Kalori som kalori :)

krille93 wrote:
    Haha nej sa ju att jag undvikit godiset men inte bullar och sånt, men som du sa så har jag bytat ut utrymmesmaten, men känner eller vet inte direkt om det är bättre eller nyttigare, därför jag frågade :/ Vet fan inte riktigt hur jag ska göra eller byta ut för att det ska bli lättare att deffa :( har typ ett enormt sockersug, därför jag ersatte det med bullar och godis :( men måste komma på något annat typ ?

Det är i alla fall samma sak rent näringsmässigt. Klart du får mer sockersug av att hela tiden äta sötsaker. Ät proteinrik mat, gärna hyfsat med fett och salt.

krille93 wrote:

Bara väga upp. Vad har du för mål?
    Att bli mer rippad blir ju mindre av det goda helt enkelt..ett sötsug är bara en hjärnkamp du får ha. Jag dricker hellre en lighläsk än att trycka i mig massa bullar och oboy under deff. Det jag säger är bara att det finns bättre alternativ än bullar och oboy…mycket bättre…

Eira wrote:
    Bara väga upp. Vad har du för mål?
    Att bli mer rippad blir ju mindre av det goda helt enkelt..ett sötsug är bara en hjärnkamp du får ha. Jag dricker hellre en lighläsk än att trycka i mig massa bullar och oboy under deff. Det jag säger är bara att det finns bättre alternativ än bullar och oboy…mycket bättre…

Ja det är ju det jag måste hitta något, som är bättre än oboy, bullar, godis, kakor, läsk osv :/ målet är ju att bli så rippad som möjligt :) och det här med proteinet och mer fett och salt , har svårt med att få i mig tillräckligt tror jag, äter 7-8 ägg per dag och 2 ~ 3 protein shakes per dag eftersom jag har svårt att få i mig det igenom riktig mat. Därför jag e sugen också på något alltid med :/

Jag har alltid varit en riktigt gottegris som slängt i mig massvis med godis, glass och allt annat man har kunnat tänka sig men jag gav mig f*n på att jag skulle dra ned på det och efter ett tag så försvann sötsuget. Idag är det på en sådan nivå att det bara är gott och inget man har extrema cravings för. Så det är bara trappa ned lite så blir det bättre med tiden. Det är lite tufft att början men har man något som motiverar en så går det ändå ganska smärtfritt :)

krille93 wrote:
    Ja det är ju det jag måste hitta något, som är bättre än oboy, bullar, godis, kakor, läsk osv :/ målet är ju att bli så rippad som möjligt :) och det här med proteinet och mer fett och salt , har svårt med att få i mig tillräckligt tror jag, äter 7-8 ägg per dag och 2 ~ 3 protein shakes per dag eftersom jag har svårt att få i mig det igenom riktig mat. Därför jag e sugen också på något alltid med :/

Testa riktigt mörk chocklad. Kan vara ett tips jag sett på aftonbladet så förvänta inget magiskt men jag testade det förra året där man man bara äter en bit jättemörk chocklad för att dämpa suget. Gick helt ok. Men denna gång har det funkat bättre med att bli mer uppmärksam på vad man äter för mat generellt sett. Du vänjer dig

krille93 wrote:

Lär dig laga mat så kanske du inte kommer truga efter godis. Att äta supertråkigt och monotont är absolut en riskfaktor för att vilja käka skräp.

krille93 wrote:

Det går inte att bli rippad utan att göra vissa uppoffringar. Visst kan man dra i sig en kaka här och där men det ska vara i undantagsfall och basen för kosthållningen ska vara riktig mat.

Vad är det du har så svårt att få i dig? Kyckling? Grillat kött? Lax? Kvarg? Alla är ypperliga källor till protein och borde inte vara så svårt att sätta i sig. Skarva i med en massa grönsaker och någon god fettkälla och vips ligger du genast bättre till för att nå dina mål.

Vet inte om jag är ensam om detta udda fenomen, men ett livsmedel som stoppar sockersug lite är majs:) vet inte varför men jag har fått för mig detta!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.