Hårdtränande LCHF:are där ute?

Home Forums Kost och Näringslära Hårdtränande LCHF:are där ute?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 69 total)
  • Author

Jag fyller 16 år i sommar och tränar nån form av träning (fotboll eller styrketräning) cirka 6 ggr i veckan varje vecka. Och jag äter så kallad LCHF kost! :) Tänkte höra om det finns någon mer hårdtränande LCHF:are där ute som har några tankar om hur dom tycker det funkar! För att för mig funkar det bättre än något annat! :emo-thumb Tacksam för svar / Fredrik! :)

16 år och käkar LCHF? Är det så bra? Jag menar, du är fortfarande i den ålder då du växer och kroppen är inte helt utvecklad, borde man inte äta typ allt och lite till då?

Men, jo, jag käkar LCHF och det fungerar väldigt bra för mig. Tränar 5-6 ggr i veckan och jag känner mig ”pigg” i kroppen…

Nemesy wrote:
    16 år och käkar LCHF? Är det så bra? Jag menar, du är fortfarande i den ålder då du växer och kroppen är inte helt utvecklad, borde man inte äta typ allt och lite till då?

Men, jo, jag käkar LCHF och det fungerar väldigt bra för mig. Tränar 5-6 ggr i veckan och jag känner mig ”pigg” i kroppen…

Jo, jag har fått höra det från många håll men tycker jag växer både på längd och bredd som jag borde och jag är nästan ständigt frisk och kan ge allt på träningar. Kommer hålla på livet ut även om jag kan sakna några godsaker ibland… :| Men jag överlever utan! Har ju hittat ätbara saker så som fläskvålar t.ex. :) Jag äter väldigt mycket kan jag lova! Så den biten är inga problem. Hur gammal är du och hur länge har du ätit LCHF? :)

Frelund wrote:
    Jo, jag har fått höra det från många håll men tycker jag växer både på längd och bredd som jag borde och jag är nästan ständigt frisk och kan ge allt på träningar. Kommer hålla på livet ut även om jag kan sakna några godsaker ibland… :| Men jag överlever utan! Har ju hittat ätbara saker så som fläskvålar t.ex. :) Jag äter väldigt mycket kan jag lova! Så den biten är inga problem. Hur gammal är du och hur länge har du ätit LCHF? :)

Jag är 25, har käkat LCHF sen januari, typ. Om du saknar det söta kan jag rekommendera hemmagjord LCHF-glass:emo-thumb. Sök efter det på google så hittar du recept…

Nemesy wrote:
    Jag är 25, har käkat LCHF sen januari, typ. Om du saknar det söta kan jag rekommendera hemmagjord LCHF-glass:emo-thumb. Sök efter det på google så hittar du recept…

Okej, jag är fyller ju 16 i sommar och har ätit sen jag var 14 om jag minns rätt 😮
    Joo de brukas göra lite av varje hemma hos mig eftersom min mamma också äter LCHF. Jag har ett bra recept på semlor om du inte har provat det? :)

Är jag den ända ungdomen på hela Body som äter LCHFHP (Low-carb high fat high protein)? :)

Frelund wrote:
    Okej, jag är fyller ju 16 i sommar och har ätit sen jag var 14 om jag minns rätt 😮
    Joo de brukas göra lite av varje hemma hos mig eftersom min mamma också äter LCHF. Jag har ett bra recept på semlor om du inte har provat det? :)

Troligen :p

Vissa här tycker inte att jag kan kalla min diet LCHF eftersom jag som tränande äter betydligt mer protein än en otränad svensson, men jag kör alltså lite kolhydrater, mycket fett och protein och har väl blivit av med runt 50 kilo kroppsfett på 1 år och nio månader so far. Aldrig lyckats så bra under så lång tid på någon annan typ av diet och jag har provat det mesta under årens lopp.

[http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=129779&page=203]

Johan Otterström wrote:
    Vissa här tycker inte att jag kan kalla min diet LCHF eftersom jag som tränande äter betydligt mer protein än en otränad svensson, men jag kör alltså lite kolhydrater, mycket fett och protein och har väl blivit av med runt 50 kilo kroppsfett på 1 år och nio månader so far. Aldrig lyckats så bra under så lång tid på någon annan typ av diet och jag har provat det mesta under årens lopp.

Jag äter också väldigt mycket protein och fett men lite kolhydrater, men i grund och botten hör det ju till LCHF.

JeppeAndersson wrote:
    Troligen :p

+1 :up:

Johan Otterström wrote:

LCHF är ju generellt ett utmärkt sätt att gå ner från sjukligt fet till bara fet. Efter det, om det nu är riktigt lågt kroppsfett man siktar på, så gör man nog bäst i att modifiera dieten på det sätt du gjort, med mer protein.

OCh LCHFHP är ju ett fantastiskt namn som gör det lite lättare med distintionerna. :up:

Jag åt LCHF under 2 månader och tränade hårt i konditionskrävande form, där jag garanterat gav allt eller nära inpå i ansträngning. Jag höll mig strikt under eller nära inpå 5% kolhydrater. Jag åt mer fett än protein (25% protein, 70% fett). Maten var varierad. Jag var normalviktig och mitt syfte var inte att gå ner eller upp i vikt. Jag kan dela med mig av mina erfarenheter.

Jag blev gradvis svagare – föremål som jag med lätthet kunnat lyfta orkade jag inte längre med för armar och ben vek sig.

Jag andades tyngre under träning, och blev mindre explosiv.

Under konditions träningen blev jag ”seg” i kroppen – det kändes nästan som att röra sig i under vatten.

Jag fick dåligt korttidsminne. Jag kände mig mer lugn överlag.

En dag under ett konditionskrävande träningspass på 2-3 timmar fick jag någon slags religiös upplevelse där ett otroligt starkt fokus uppstod. Jag upplevde det som att en främmande personlighetstyp tog över mentalt. Rädsla och lugn uppstod i kombination, och jag kände ett ökat trygghetsbehov. Jag upplevde en känsla av tacksamhet inför närstående personer.

En förfärlig vändpunkt:
    En dag beslutade jag mig för att ”äta som vanligt”, och just när den tanken slog mig råkade jag befinna mig 10 meter från BurgerKing, så jag köpte en mega-hamburgare med dubbelt allt. Därefter mådde jag så fruktansvärt dåligt att jag fick kliva av bussen, på väg hem, för att jag trodde jag skulle spy, men det gjorde jag inte. Därefter fick jag svårt att fokusera med blicken och benen blev svaga och darriga och jag andades tungt. Det kändes som att precis allt blod i kroppen strömmade mot mag-regionen. I en dag låg jag sedan och vred mig i magsmärtor med en ständig känsla av att vilja spy.

Det här var mina individuella erfarenheter, och såklart ligger de inte till grund för några generaliseringar kring huruvida LCHF är bra eller dåligt. Min lärdom är att kost har en oerhörd inverkan på kroppen. En annan lärdom är att övergången från LCHF till ”vanlig mat” ska göras långsamt ;)

Jon Larsson wrote:
    OCh LCHFHP är ju ett fantastiskt namn som gör det lite lättare med distintionerna. :up:

LCHFHP kan ju inte vara så svårt att förstå nej. :emo-thumb

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 69 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.