- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Kost och Näringslära › Havregrynspalt
Hej
Jag älskar Palt men vanlig palt innehåller tydligen ganska mycket snabba kolhydrater men jag fann detta recept så jag tänkte höra vad era åsikter är ang detta recept på havregrynspalt.
Ingredienser
6 dl fiberhavregryn
12 dl vatten
1 msk salt
7dl kornmjöl
2dl Vetemjöl
1 paket fläsk
Blir ca: 12-14 paltar
GI kommer bli marginellt lägre men paltarna kommer bli markant mindre goda. Palt med massa bark är inget jag vill äta. Då tycker jag det är bättre att öka andelen fläsk.
Havregrynen blötlägger man några timmar innan, åt dem igår faktiskt ganska goda och går mycket fortare att göra. Dom blir faktiskt mycket lika vanlig palt i konsistenten. Men du anser att kolhydratnivån i havregrynspalt och vanlig palt är marginellt? men om man ser till typen av kolhydrater då? snabba vs långsamma?
Tacksam för svar / Robert
Känns i mina ögon oväsentligt. Vill man minska andel kolhydrater föreslår jag som sagt grundrecept men mer fläsk.
Snabba/långsamma kolhydrater känns som helt förlegat att tala om.
Med det resonemanget är ju socker hyffsat ok som näring men riskakor är en katastrof.
I slutänden är det mängden kolhydrat, protein och fett i måltiden som avgör hur kroppen reagerar. Sättet att mäta GI är inte representativt för dom flesta människors vardag.
Ät det som är godast
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY