Hjälp med alla tillskott som jag har

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp med alla tillskott som jag har

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author

[img=http://www.ladda-upp.com/bilder/60657/pulver]Hejsan

Fick en massa olika pulver av en polare och nu undrar jag om ni kan berätta när jag ska äta vad, och ev ge lite annan info som kan tänkas behövas.

Jag spelar fotboll/innebandy 4-6 ggr i veckan och försöker trycka in 3 gympass.

Bilden är inte spec bra, men hoppas ni kan urskilja vad det mesta är

[http://www.ladda-upp.com/bilder/60657/pulver]

Där finns bilden, verkar inte gå att länka som jag vill

det står på förpackningarna hur man kan ta dem

Lite svårt att veta exakta ingredienser alla gånger men here goes (från vänster till höger):

Vassleprotein, ingen aning (säkert gainer), kreatin, snabba kolhydrater, BCAA (grenade aminosyror), pre-workout produkt, vassleprotein

ser ut som att du laddat upp som rena Phil Heath med prylar ;) Jag har kört med N.O.explode som man tar en halvtimme före träning. har märkt största effekten i att man måste gå på toa dubbelt så ofta, men förhoppningsvis funkar den bättre för dej. du blandar 2-3 skopor i ett par dl vatten och dricker det en halvtimme-40 minuter innan träning

Tack för svar :)

Madball, skulle du orka dej på att ge en snabb beskrivning när jag ska ta vad och gärna effekten av dem :)

kaspan, Jo, som sagt fick jag en hel del av min kompis + att jag hade en burk själv.
    Har hunnit testa explode lite, tagit det före fotbollen och det känns som man fått lite högre puls

Vill du ha abstrakt på studier av tillskotten?

Annars är ju vassleprotein det snabba mjölkproteinet i vanlig mjölk och ett gynnsamt sätt att snabbt öka på aminosyror i blodet, framförallt kring träning. Med andra ord drick innan/ efter träning eller både och.

Nummer två som jag inte kan säga säkert vad det är får du gärna skriva innehållsförteckningen på.

Kreatin är en syra som normalt produceras av aminosyror i din lever och njurar. Musklerna kan använda kreatin som energi genom att det omvandlas till kreatinfosfat i cellernas mitokondrier, vilket används i arbete t ex styrketräning. Du kanske orkar ett par repetitioner mer osv, subtila men klart märkbara effekter på styrka.

Snabba kolhydrater är endast lämpligt som snabbt bränsle vid arbete och är rätt tveksamt vid styrketräning tycker jag. Eller överhuvudtaget för den delen, om du inte springer/cyklar längre sträckor. Men vill du trots allt äta tillskottet, så lägg till någon skopa tillsammans med en skopa protein direkt efter ett träningspass.

BCAA är grenade aminosyror som används av muskler i arbete. De motverkar trötthet i CNS, muskelnedbrytning + en mängd andra effekter som jag inte orkar gå in på nu. Ta i samband med träning.

BSN No-Xplode ska enligt tillverkarna ge ”grym pump, uthållighet, återhämtning och prestationsförbättring.” Åsikterna varierar, prova dig fram. Ökar på kväveoxidproduktionen i kroppen

Många tack! :)

Madball wrote:
    Åsikterna varierar, prova dig fram.

Ett litet varningens finger för såna råd. Just åsikter om produkter är sällan värda särskilt mycket och alla som bestämt sig för att en produkt är the shit kommer också få effekt.

Ger jag dig smaksatt vetemjöl med arom och säger att det ger sjuk pump kommer du säkert uppleva det också. Rabblar jag dessutom lite skitprat om vetenskapligt bevisat och har mjölet i en cool stor burk med en byggare på framsidan blir nog effekten ännu starkare. Sedan skriver du om dina åsikter på forum, andra testar och upplever samma sak och bollen är i rullning.

Observera att jag inte säger varken bu eller bä om just den produkten men byggarsvängen är inte mer pålitlig än new age eller annn valfri bransch som lever på massa pulver och piller och metoder.

Nu skulle jag nog säga att ”byggarsvängen” är mer pålitlig än ”new age” när det kommer till preparat som används. Homeopati och HMB är inte riktigt samma sak. Men visst finns det en hel del produkter utan märkbar effekt eller bara minimal effekt och priset rättfärdigar inte resultatet.

Jag skrev det eftersom det finns folk som använder det och jag inte hade lust att diskutera NO-explodes vara eller icke-vara, huvudsakligen eftersom jag inte bryr mig om produkten.

För övrigt såg jag precis att man kunde zooma in på bilden; pulver nummer två är sannolikt en gainer, med tillsatt kreatin, glutamin och annat grejs. Säkerligen en okej produkt för rätt ändamål (gå upp i vikt för någon som har ”svårt” för det). Tas efter träning

Madball wrote:
    Nu skulle jag nog säga att ”byggarsvängen” är mer pålitlig än ”new age” när det kommer till preparat som används.

Varför då? Jag pratar inte om homeopati utan new age med massa hälsoprodukter som ska ”rena kroppen” och dylikt. Enda skillnaden är retoriken men dem ändras ju bara utifrån målgruppen. Principen är densamma.

Eddie Vedder wrote:
    Ett litet varningens finger för såna råd. Just åsikter om produkter är sällan värda särskilt mycket och alla som bestämt sig för att en produkt är the shit kommer också få effekt.

Ger jag dig smaksatt vetemjöl med arom och säger att det ger sjuk pump kommer du säkert uppleva det också. Rabblar jag dessutom lite skitprat om vetenskapligt bevisat och har mjölet i en cool stor burk med en byggare på framsidan blir nog effekten ännu starkare. Sedan skriver du om dina åsikter på forum, andra testar och upplever samma sak och bollen är i rullning.

Observera att jag inte säger varken bu eller bä om just den produkten men byggarsvängen är inte mer pålitlig än new age eller annn valfri bransch som lever på massa pulver och piller och metoder.

Försöker inte vara troll här, men om man nu säger att man tar ditt vetenskapliga vetemjöl (med brist för bättre term) och man får en sju helvetes effekt, bättre pump uthållighet etc, och får upp en rep till, då har ju produkten fungerat. Sen att det är placebo spelar väl ingen roll? Mind over matter, alla kan inte vara kai greene och gå runt med en fullständig självinsikt i hur sin kropp borde fungera :D.

Fast att säga att enda skillnaden är retoriken är att generalisera, då det ju är stor skillnad på verksamma ämnen etc mellan olika produkter. En del produkter fungerar, men kanske inte i märkbar utsträckning, en del visar sig inte fungera men säljs vidare ändå osv.

Skillnaden, skulle jag säga, är att ”byggarindustrin” ändå marknadsför produkter där det ofta finns någon slags vettig evidens för effekter hos verksamma ämnen (märkbart/relevant eller ej) i tillskottet i fråga. När det kommer till alternativmedicin kan det vara fullkomligt blaj.

Så principen är absolut inte den samma.

soccom83 wrote:
    Försöker inte vara troll här, men om man nu säger att man tar ditt vetenskapliga vetemjöl (med brist för bättre term) och man får en sju helvetes effekt, bättre pump uthållighet etc, och får upp en rep till, då har ju produkten fungerat. Sen att det är placebo spelar väl ingen roll?

Klart det spelar roll. Att påstå att det finns en effekt innebär alltid att effekten påstås vara utöver placeboeffekten. Placeboeffekten är inte en term som betyder att man tror att man upplever något. Det ÄR en effekt och den är mätbar. Men påstår man att ens produkt ger effekterna x och y, och prissätter därefter, så far man med osanning.

Madball wrote:
    När det kommer till alternativmedicin kan det vara fullkomligt blaj.

Ja och det gäller ju merparten av byggartillskotten också. Men genom retoriken lurar man personer som du att tro att det är skillnad. Exempelvis genom referenser. För se folk en referens räcker det oftast, oavsett vad det är för studie som refereras. Fotnoter, referenser till forskning och påståenden som ”Studier visar…” funkar alltid.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.