Home › Forums › Kost och Näringslära › Hjälp med alla tillskott som jag har
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
16 december, 2011 at 21:36 #311786Anonym anvandareMemberMadball wrote:Fast att säga att enda skillnaden är retoriken är att generalisera, då det ju är stor skillnad på verksamma ämnen etc mellan olika produkter. En del produkter fungerar, men kanske inte i märkbar utsträckning, en del visar sig inte fungera men säljs vidare ändå osv.
Skillnaden, skulle jag säga, är att ”byggarindustrin” ändå marknadsför produkter där det ofta finns någon slags vettig evidens för effekter hos verksamma ämnen (märkbart/relevant eller ej) i tillskottet i fråga. När det kommer till alternativmedicin kan det vara fullkomligt blaj.
Så principen är absolut inte den samma.
Nej, för om de ”verksamma substanserna” haft någon påvisbar farmakologisk effekt vore de läkemedel och därmed inte tillåtna att sälja. Det är väl det som är tanken med alla dessa kosttillskott, att de ska ge effekter utöver vad vanlig ”mat” (makro- och mikronutrienter) ger. Dvs på något sätt gripa in eller förändra kemiska processer på cellnivå.
Det gör de alltså inte per definition, eftersom de är kosttillskott, inte medicin.
16 december, 2011 at 22:00 #311787Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Klart det spelar roll. Att påstå att det finns en effekt innebär alltid att effekten påstås vara utöver placeboeffekten. Placeboeffekten är inte en term som betyder att man tror att man upplever något. Det ÄR en effekt och den är mätbar. Men påstår man att ens produkt ger effekterna x och y, och prissätter därefter, så far man med osanning.Ok jo helt klart är det så, men för konsumenten som sådan spelar det ju kanske inte så stor roll, i alla fall inte den som upplever effekten, men du har ju helt klart rätt i att det de far med osanningar.
16 december, 2011 at 22:01 #311788Anonym anvandareMemberEddie_Vedder: Du har fel. Många produkter ”fungerar”, men har inte sällan en väldigt begränsad och knappt påvisbar effekt. Vilket är en stor skillnad från new-age branschen som du talar om. Det borde du veta.
Sandow: Vad pratar du om? Nu blir diskussionen rätt löjlig. Nästan alla kosttillskott har ”farmakologiska” effekter, d v s att de går att uppmäta och har reella effekter. Att tro något annat är helt fel. Men att tro att ”vanlig” mat inte påverkar kroppen särskilt mycket är också fel och jag rekommenderar dig att läsa på.
BCAA
Kreatin
HMB
DAANi, som jag, borde veta att ovanstående tillskott har reella och påvisbara effekter (som skiljer sig från ”mat” vad nu det betyder). Alla testo-boosters jag sett innehåller ämnen med påvisbara fysiologiska effekter som går utanför vanlig ”mat”. Etc.
17 december, 2011 at 00:15 #311789Anonym anvandareMemberMadball wrote:Eddie_Vedder: Du har fel. Många produkter ”fungerar”, men har inte sällan en väldigt begränsad och knappt påvisbar effekt. Vilket är en stor skillnad från new-age branschen som du talar om. Det borde du veta.Sandow: Vad pratar du om? Nu blir diskussionen rätt löjlig. Nästan alla kosttillskott har ”farmakologiska” effekter, d v s att de går att uppmäta och har reella effekter. Att tro något annat är helt fel. Men att tro att ”vanlig” mat inte påverkar kroppen särskilt mycket är också fel och jag rekommenderar dig att läsa på.
BCAA
Kreatin
HMB
DAANi, som jag, borde veta att ovanstående tillskott har reella och påvisbara effekter (som skiljer sig från ”mat” vad nu det betyder). Alla testo-boosters jag sett innehåller ämnen med påvisbara fysiologiska effekter som går utanför vanlig ”mat”. Etc.
Naturligtvis ger ovanstående preparat mätbara effekter på människokroppen, allt man stoppar i sig ger mätbara effekter. Det jag adresserar är övertron på kosttillskott. Kosttillskott ger marginella effekter, förutom placeboeffekten som i och för sig kan vara väldigt betydelsefull.
”Enligt 1 § läkemedelslagen avses med läkemedel varje substans eller
kombination av substansersom tillhandahålls med uppgift om att den har egenskaper för
att förebygga eller behandla sjukdom hos människor eller djur,
eller
som kan användas på eller tillföras människor eller djur i
syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska
funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk
verkan eller för att ställa diagnos.”Att öka muskeltillväxten innebär i min värld att modifiera fysiologiska funktioner genom metabol verkan. Kosttillskott har inte de funktionerna, vilket jag tror att många tror! Har kosttillskotten i fråga verkligen så kraftfulla verkningar – så är de inte kosttillskott!
Naturligtvis är gränsen mellan medicin och kosttillskott flytande, du kan läsa mera här: [http://www.slv.se/sv/grupp2/livsmedelsforetag/Regler-for-olika-typer-av-livsmedel/Kosttillskott/]
17 december, 2011 at 03:02 #311790Anonym anvandareMemberDet finns många kosttillskott som har effekter som är likvärdiga med mediciner eller mer, framförallt testo-boosters och liknande.
Du har för övrigt fel när du säger ”Att öka muskeltillväxten innebär i min värld att modifiera fysiologiska funktioner genom metabol verkan. Kosttillskott har inte de funktionerna”. Det är en simplifierad och naiv tro på att mat OCH vad du kallar enklare kosttillskott inte gör.
Kolla mitt svar på t ex testo-boosters här på forumet där jag länkar till forskning. I övrigt håller jag som tidigare med om att många produkter inte har en starkt mätbar inverkan.
17 december, 2011 at 10:30 #311791Anonym anvandareMemberMadball wrote:Eddie_Vedder: Du har fel. Många produkter ”fungerar”, men har inte sällan en väldigt begränsad och knappt påvisbar effekt. Vilket är en stor skillnad från new-age branschen som du talar om. Det borde du veta.Principen är densamma som sagt. Man gör falska påståenden och lurar godtrogna konsumenter. Du kan plocka ut en lista hälsokostprodukter med påvisad effekt också, men lika irrelevanta är de som kosttillskotten.
Johannesört har en vetenskapligt påvisad effekt vid mild depression exempelvis. Man kan plocka ut fler om man bara väljer evidensen tillräckligt okritiskt, precis som byggarbranschens tillskott.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.