Home › Forums › Kost och Näringslära › Hjälp med muskelmassan!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 augusti, 2011 at 00:41 #59665Anonym anvandareMember6 augusti, 2011 at 00:41 #349227Anonym anvandareMember
Shenare!
Är ”ganska” ny inom träningsgrejerna så tänkte skaffa lite hjälp.
Jo, jag har lite fett över hela kroppen just nu. letar inte efter mer fett just nu Det jag vill är att bli riktigt tränad innom ett par år iaf då jag alltid velat få muskler. Har ”hyffsat” med muskelmassa nu och har alltid haft. dock så vill jag ju ha mer
ska börja boxning nu denna månaden, tränar även lite säck på gymmet varje dag. Tränar med chema 5 dagar i veckan och tar i så mycket jag kan.Sett att det snackas en hel del om pulver osv. överallt och det finns på gymmet att köpa.
som sagt. vill ha mer muskler utan att lägga på fett. äter inte SÅ mycket protein och mat överhuvud taget nu när morsan jobbar fulltid. och jag kan VERKLIGEN inte laga mat Blir oftast att sova till 2-3 på dagen. sen äter jag något vid 4-6 och vid 7-8. sen någon billys panpizza på natten vid 3.
tycker alltså inte det räcker. försöker få i mig mer mat men det är svårt när man har efterblivna föräldrar som varken litar eller lyssnar på en.
sett att det finns Whey class+ på gymmet och några andra. fanns något med 80% protein i. Som sagt. behöver en grundkurs i hur man ska äta för bra resultat. om det är kalorier, protein kolhydrater eller liknande man ska äta.
6 augusti, 2011 at 00:47 #349228Anonym anvandareMemberglömde säga att jag är allergisk mot Soyabaserad protein, laktos(dock inte så farligt).
6 augusti, 2011 at 01:35 #349229Anonym anvandareMemberSök runt på forumet, exakt samma fråga kommer varje dag.
Och du kan inte bygga muskelmassa utan att lägga på dig fett.
6 augusti, 2011 at 09:39 #349230Anonym anvandareMemberBoxer wrote:…
Och du kan inte bygga muskelmassa utan att lägga på dig fett.JO klart man kan men det är svårt.
6 augusti, 2011 at 09:40 #349231Anonym anvandareMemberFinns massor med artiklar på nätet om detta, ett tips är att gå till sidan traningslara.se
9 augusti, 2011 at 09:23 #349232Anonym anvandareMemberSen är det ju så att det finns massa olika ”filosofier” och upplägg på kost. Vissa säger att man ska äta så, andra si… osv.
9 augusti, 2011 at 13:34 #349233Anonym anvandareMember[http://youtu.be/t5jIPrloJJc]
9 augusti, 2011 at 13:36 #349234Anonym anvandareMemberStår en del bra basic-grejer i hemkunskapsboken med
9 augusti, 2011 at 14:38 #349235Anonym anvandareMemberRäkna ut ditt vasalaenergibehov, dvs de kcal du förbärnner vid vila. Det går att goggla sig fram till hur man räknar ut det. Därefter lägg dig på någorlunda kcal underskott (ca 500 kcal) per dag. Du kommer att gå ner ca 0,5kg i veckan.
Viktigt att notera är att du inte kan gå ner i vikt och bygga musklersamtidigt såvida du inte lyckas med att stimulera protiensyntesen under proteinnedbrytningen, går i teorin men i princip omöjligt i praktiken. Dock kan du om du är rätt ny och otränad lyckas.
Gällande kosttillskott så skall du inte ersätta dessa med måltider utan skall vara precis som det låter ett kosttillskott. I ditt fall tycker jag du skall försöka lära dig laga lite mat. När du väljer ett proteinpulver bör du se efter huvida det skall täcka ditt behov? Skall du ta det direkt efter träning eller innan du lägger dig eller någon annan tidpunkt?
Mitt tips är att vända tillbaka dygnet då det kan resultera i en mer sund livsstil. Att äta regelbundet är också till din fördel, kroppen fungerar så att den förbänner bättre om du äter reglbundet än oregelbundet. Äter du oregelbundet och sällan kommer kroppen att försöka lagra så mycket som möjligt då den helt enkelt inte har någon anning om när den får mat nästa gång.
Att börja boxning kommer att öka dina träningstimmar och din förbränning vilket också kommer öka ditt energibehov.
Att äta run 5-6 gånger per dag tycker jag är optimalt eller var 3dje timme, splitta ditt energibehov på 5-6 gånger och se till att få i dig de mängd kcal du behöver per dag.
Försök lägga ett någorlunda större mål efter träning då kroppen behöver återhämta sig.
Hoppas det inte blir allt för rörigt med denna förklaringen.
9 augusti, 2011 at 18:40 #349236Anonym anvandareMembermattiasson wrote:Att äta regelbundet är också till din fördel, kroppen fungerar så att den förbänner bättre om du äter reglbundet än oregelbundet. Äter du oregelbundet och sällan kommer kroppen att försöka lagra så mycket som möjligt då den helt enkelt inte har någon anning om när den får mat nästa gång.Jag trodde det handlar om längre perioder än timmar för att kroppen ska gå över till ett stadie då den prioriterar att lagra energin och att det på dygns/veckobasis endast är relevant att tänka på Kcal In vs Kcal Ut. Har du något som backar upp denna teorin om att kroppen blir snål och vill lagra massa energi när det handlar om så korta perioder som timmar som du pratar om?
9 augusti, 2011 at 18:44 #349237Anonym anvandareMemberMalmberg wrote:Jag trodde det handlar om längre perioder än timmar för att kroppen ska gå över till ett stadie då den prioriterar att lagra energin och att det på dygns/veckobasis endast är relevant att tänka på Kcal In vs Kcal Ut. Har du något som backar upp denna teorin om att kroppen blir snål och vill lagra massa energi när det handlar om så korta perioder som timmar som du pratar om?Eddie Vedder skrev ju en artikel om just måltidsfrekvens i ett BODY nummer… att det är en myt
9 augusti, 2011 at 18:54 #349238Anonym anvandareMemberJo, jag har på flera ställen läst om denna myten i forumet. Jag försökte mest vinkla mitt svar så att personen i fråga skulle kolla upp bakgrunden till sitt påstående själv och bli lite mer källkritisk. Eftersom jag inte har några källor i bakfickan rörande blodsockernivåer och insulinpåslag relaterat till måltidsfrekvensen ansåg jag det vara mer vettigt att låta andra personen hitta information om det
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.