Hjälp uppskattas! NU! [hur jag bör lägga upp kosten?]

Home Forums Kost och Näringslära Hjälp uppskattas! NU! [hur jag bör lägga upp kosten?]

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej hå!
    Låt se, vart ska jag börja? .. Jo, jag är tjej på 18 år, fotbollspelare (har varit det enda sedan.. hmm.. ja så länge jag kan minnas) och prioriterar träning och kost! Just nu tränar vi ca 4 ggr/vecka varav tre konditionspass och ett styrkepass. Utöver det tar jag mig till gymmet ca 4-5ggr i veckan (sedan två månader tillbaka). Alltså håller jag igång ganska bra.

Sedan 2007 legat på kraftigt energiunderskott då jag inte visste bättre och bara tränade på utav bara fasen. Detta ledde såklart till näringsbrist och blev sjukhusliggande i några månader. Hur som helst så är jag back on track igen. Dock fortfarande med en kost som ger energiundeskott och har inte så mycket fett på min kropp (antar det eftersom jag snart inte längre kan ta tag i min egna mage, hehe). Men vill nu börja bygga ”riktiga” muskler!

Mitt problem är hur jag bör lägga upp kosten under dagarna! Hade tänkt införskaffa Whey Class+ proteinpulver för snabb absorbering efter träningspassen, klokt eller oklokt?… Hur ska jag gå till väga sedan? Kosttillskott, nödvändigt?

För ni snälla själar där ute lättare ska kunna leda mig på rätt spår kan jag beskriva hur en dag med träning och kost sett ut hittills! Har varit grymt försiktig med kolhydrater och fett…

09.00 Frukost: ½ port fiberhavregrynsgröt m 1dl minimjölj samt ½ banan

11.00 – 12.30/13.00 Gym: ALLTID 25-30min Crosstrainer/löpband innan styrkepasset. Avslutar med ca 15 min gång i normalt tempo på löpband.

14.30 Lunch: Halv tallrik med grönsallad, lite gurka, tomat, majs samt ca 100-200g fisk/fågel toppat med vinegrette.

17.00 – 18.30 Fotbollsträning

19.30 Middag: Som lunchen

Kan hända att jag klämmer in drink av mixade äggvitor, apelsin och minimjölk efter träningarna. DOCK ser inte alla dagar ut så här. Vissa dagar ligger träningarna mer eller mindre efter varandra. Vad bör man äta då? Hinner ej laga mat emellan passen.

Oj, nu blev det ett helt frågeformulär. Hoppas någon orkar och vill svara på det här! :)

Spontant känns detta lite sjukt faktiskt.. Din inställning till kost och träning skulle jag säga gränsar till ätstörning..

Läs på om kostens betydelse för resultat och hälsa, böcker, forum, tidsskrifter mm… Infon finns där ute, bara börja förkovra sig;)

Alex N wrote:
    Spontant känns detta lite sjukt faktiskt.. Din inställning till kost och träning skulle jag säga gränsar till ätstörning..

Läs på om kostens betydelse för resultat och hälsa, böcker, forum, tidsskrifter mm… Infon finns där ute, bara börja förkovra sig;)

Håller med till 100. Bara o börja sätta sig in i de olika näringsämnernas funktion, förstår du inte grunden kommer du aldrig förstå de högre nivåerna;) När du sedan läst på lite kommer du förstå att ditt matschema är katastrofalt när det gäller att bygga muskler (även i andra syften enligt mig), och förhoppningsvis kommer du lägga till mycket mer av framför allt bra fettkällor i din kost (tex äggula, fet fisk, grädde, smör fett kött mm…)

Du äter ju seriöst ingenting. Knappt 500 kcal om dagen.

Byt ut halv portion gröt mot hel portion, halv banan mot hel.
    Skippa minimjölk, kör på lättmjölk eller mellan.
    byt ut grönsallad mot ris/pasta/potatis på både lunch och middag. En bra början iallafall. Du bör nog MINST dubbla kaloriintaget.

Jag håller med föregående skribenter! Det är viktigt att äta ordentligt med mat om man ska kunna bygga muskler.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.