Högt näringsinnehåll som inte mättar

Home Forums Kost och Näringslära Högt näringsinnehåll som inte mättar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 35 total)
  • Author

Hej, jag försöker äta mer än jag förbränner och har insett att det inte alltid är det lättaste. Det jag har märkt är att jag blir mätt av de livsmedel med högt näringsinnehåll och står mig väldigt länge på dessa livsmedel. Såsom bacon, ägg osv osv. Jag söker då livsmedel som inte mättar lika bra. Det får gärna ha ett högt proteininnehåll :D

Sorry för en antagligen virrigt skriven tråd men antar att ni förstår vad jag är ute efter :)
    Ps Gainer är inget alternativ.

Kvarg mättar det, eller är det ett bra alternativ? =D

Skulle då försöka få i mig protein från magrare kött, som kalkon, kyckling, rostbiff och sedan kompletera med en ordentlig grönsallad. Spenat är en personlig favorit. Kan du nästan äta hur mycket som helst av…
    Potatis tycker jag mättar otroligt bra med tanke på energiinnehållet.
    Starkt kryddad mat tycker jag ger en viss ökad mätnadskänsla, sedan beror det antagligen på den ökade vätskemängden.

Vill du vara riktigt avancerad så skulle jag äta rostbiff med potatis och sedan komplettera med en potatissoppa. Soppor mättar grymt bra eftersom de håller kvar vätskan i magen en lägre tid och på så vis fyller ut den

mccarlsson wrote:
    Skulle då försöka få i mig protein från magrare kött, som kalkon, kyckling, rostbiff och sedan kompletera med en ordentlig grönsallad. Spenat är en personlig favorit. Kan du nästan äta hur mycket som helst av…
    Potatis tycker jag mättar otroligt bra med tanke på energiinnehållet.
    Starkt kryddad mat tycker jag ger en viss ökad mätnadskänsla, sedan beror det antagligen på den ökade vätskemängden.

Vill du vara riktigt avancerad så skulle jag äta rostbiff med potatis och sedan komplettera med en potatissoppa. Soppor mättar grymt bra eftersom de håller kvar vätskan i magen en lägre tid och på så vis fyller ut den

Men spenat har väl ett otroligt lågt energiinnehål? 20 kcal / 100 gram om jag inte minns helt fel? Sedan tror jag att du har missat själva poängen med tråden :D Jag vill ha mat som inte mättar och inte mat som mättar :D

Detta kan vara ett tillfälle då gainer faktiskt kan vara på sin plats.
    Alternativ är proteindrink + annat gott.

Istolig wrote:
    Men spenat har väl ett otroligt lågt energiinnehål? 20 kcal / 100 gram om jag inte minns helt fel? Sedan tror jag att du har missat själva poängen med tråden :D Jag vill ha mat som inte mättar och inte mat som mättar :D

Aha, såg helt fel, sorry. Ja ska du ha något som inte mättar så gör precis tvärtom:p

mccarlsson wrote:
    Aha, såg helt fel, sorry. Ja ska du ha något som inte mättar så gör precis tvärtom:p

haha, satt precis och läste ditt tidigare inlägg både en och två gånger för att hitta ”men gör tvärt om”…men gjorde inte det. :)

Jag begriper mig inte på sånt här.

Att få i sig kalorier – att äta mer än man gör av med – måste vara något av det lättaste som finns.

Hell, släng in en låda glass och någon chokladkaka så ligger du ju genast på ett överskott, såvida du inte väger 300 kg, vilket du väl inte gör?

Vill man bara ha ett kaloriöverskott så finns det en uppsjö med kaloritäta livsmedel som knappt kostar någonting alls, till skillnad från de proteinkällor många använder sig av under deff.

Ett seriöst tips är annars att slänga in standardmjölk i kosthållningen. 600 kcal till ingen mättnad alls och 35 gram protein.

Mjöl, vatten och salt… Mättar absolut ingenting och ger en hel del kalorier. Med t.ex ost, makrill, skinka, ägg som pålägg har du ett hyfsat energirikt mål med gott om protein!

[img=http://farm3.static.flickr.com/2241/2047709441_362c50cf71.jpg]

Tommy said the word.

Vitt bröd med smör och ost gör underverk om man vill få vågnålen att peka uppåt. Skarva i med lite Oboy med sprejgrädde i så får du köpa nya kläder nästa löning.

Jon Larsson wrote:
    Jag begriper mig inte på sånt här.

Att få i sig kalorier – att äta mer än man gör av med – måste vara något av det lättaste som finns.

Hell, släng in en låda glass och någon chokladkaka så ligger du ju genast på ett överskott, såvida du inte väger 300 kg, vilket du väl inte gör?

Vill man bara ha ett kaloriöverskott så finns det en uppsjö med kaloritäta livsmedel som knappt kostar någonting alls, till skillnad från de proteinkällor många använder sig av under deff.

Ett seriöst tips är annars att slänga in standardmjölk i kosthållningen. 600 kcal till ingen mättnad alls och 35 gram protein.

Mjölken får ja i mig, och sedan att ligga och pressa i sig ett glasspaket är väl ingen bra lösning då de endast är kolhydrater och fett. Det går tyvär inte heller i hop med proteinintaget då. Så ngt med protein och är kaloririkt!

Tommy Ivarsson wrote:
    Mjöl, vatten och salt… Mättar absolut ingenting och ger en hel del kalorier. Med t.ex ost, makrill, skinka, ägg som pålägg har du ett hyfsat energirikt mål med gott om protein!

[img=http://farm3.static.flickr.com/2241/2047709441_362c50cf71.jpg]

Haha, blev verkligen inte sugen på vitt bröd när ja såg den bilden :D Men ja, man har faktiskt nästan aldrig blivit mätt på vitt bröd :D

Istolig wrote:
    Mjölken får ja i mig, och sedan att ligga och pressa i sig ett glasspaket är väl ingen bra lösning då de endast är kolhydrater och fett. Det går tyvär inte heller i hop med proteinintaget då. Så ngt med protein och är kaloririkt!

Såvitt jag förstod var du ute efter att äta mer än du förbränner och att det viktigaste var att maten gav liten mättnad.

Jag begriper faktiskt inte hur du menar här. Du vill ha ett överskott, för att gå upp i vikt kan man förmoda – men maten ska inte ge något annat än protein och detta helst inte till någon nämnvärd mättnad?

Proteinpulver, i så fall. I mängder.

Proteindrinkar, dom mättar inte speciellt.
    Sen håller jag med om det vita brödet, med ost och smör på. Bara du får i dig lite protein så kvittar det (mer eller mindre) vad du fyller ut resten av behovet med.

Ja vill man aldrig bli mätt är vetemjöl + något gott den oslagbara mixen. Stek pannkakor baserade på standardmjölk och ett par ägg i smör exempelvis. Fullständigt omöjligt att någonsin bli mått på. Samma sak med typ ost- och köttfärsmackor, pizza etc.

Man kan bli mätt och belåten av ägg, lägger man äggen på en macka däremot så är mättnad helt omöjligt att uppnå.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.