Högt näringsinnehåll som inte mättar

Home Forums Kost och Näringslära Högt näringsinnehåll som inte mättar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 35 total)
  • Author

Något jag kan käka en hel del av är rostade mackor med kaviar, ost eller salami. Gärna hinka i sig mjölk till det.

Eddie Vedder wrote:
    Ja vill man aldrig bli mätt är vetemjöl + något gott den oslagbara mixen. Stek pannkakor baserade på standardmjölk och ett par ägg i smör exempelvis. Fullständigt omöjligt att någonsin bli mått på. Samma sak med typ ost- och köttfärsmackor, pizza etc.

Man kan bli mätt och belåten av ägg, lägger man äggen på en macka däremot så är mättnad helt omöjligt att uppnå.

Vad äter du för pannkakor egentligen? Eller vi har kanske olika syn på vad mycket är. Själv blir jag väldigt mätt på ca 12 stora pannkakor, stekta i smör, extra ägg i smeten och några klickar glass till.

Men du menar kanske att det inte mättar lika länge som tex kyckling etc. Vilket såklart är positivt om man vill äta mycket. Nu har jag ju svarat på min fråga till dig så du behöver inte svara ;-)

Men pannkakor är riktigt bra val för TS. Vitt bröd med massor av fet ost som också har nämnts, dessutom är ju dessa val sjukt goda. Inte speciellt svårt att komplettera med ytterligare mål för att höja proteinintaget.

Hur menar du, Jompa?

Jompa wrote:
    Vill du öka i fett eller vad? Annars skulle jag undvika att mosa i socker och andra snabba kolhydrater.

Vadå så att du menar att kalorierna i från snabba kolhydrater lägger sig mer som fett än vad något annat näringsämne är över din förbränning gör`?

Istolig wrote:
    Vadå så att du menar att kalorierna i från snabba kolhydrater lägger sig mer som fett än vad något annat näringsämne är över din förbränning gör`?

Om jag förstått det rätt från bla King Grub så lägger sig snabba kolhydrater i fettdepåerna, dvs dom gör ingen nytta för muskelbygget. Men har man redan fyllt upp sin kvot av protein osv, och har önskan om att öka i vikt så kvittar det väll var dessa kalorier kommer ifrån, eller?

Jag brukade blanda en hermagjord gainer förut.. väldigt energität, men även proteinrik!
    Innehållandes 1 dl Sojamjöl, 1dl Torrmjölk, typ.. 3 eller 4 dl mjölk tror jag. sen även en del vaniljsocker för smakens skull och kanel! ;D Dra även ner ltie strösocker om du inte vill ha i jättemycket vaniljsocker. Utan vaniljsocker/strösocker smakar det troligtvis apa… Dra i dig den två gång om dagen som mellanmål utöver det andra du äter så ska det nog gå fan!

Gober wrote:
    Om jag förstått det rätt från bla King Grub så lägger sig snabba kolhydrater i fettdepåerna, dvs dom gör ingen nytta för muskelbygget. Men har man redan fyllt upp sin kvot av protein osv, och har önskan om att öka i vikt så kvittar det väll var dessa kalorier kommer ifrån, eller?

Kolhydraterna lagras själv inte som fett utan det är främst fettet i kosten som lagras som just fett. Däremot så sänker kolhydraterna fettförbränningen i stor grad vilket gör att slutsumman blir ungefär den samma som om det varit fett som konsumerats.
    Fettet lagras nämligen obehindrat men hämmar däremot inte fettförbränningen.

Kolhydraterna fyller först och främst ut glykogendepåerna i muskler och lever!

Tommy Ivarsson wrote:
    Kolhydraterna lagras själv inte som fett utan det är främst fettet i kosten som lagras som just fett. Däremot så sänker kolhydraterna fettförbränningen i stor grad vilket gör att slutsumman blir ungefär den samma som om det varit fett som konsumerats.
    Fettet lagras nämligen obehindrat men hämmar däremot inte fettförbränningen.

Kolhydraterna fyller först och främst ut glykogendepåerna i muskler och lever!

Ok, tack för det klargörandet.

Jon Larsson wrote:
    Såvitt jag förstod var du ute efter att äta mer än du förbränner och att det viktigaste var att maten gav liten mättnad.

Jag begriper faktiskt inte hur du menar här. Du vill ha ett överskott, för att gå upp i vikt kan man förmoda – men maten ska inte ge något annat än protein och detta helst inte till någon nämnvärd mättnad?

Proteinpulver, i så fall. I mängder.

Jag inser att jag har beskrivit det lite klumpigt, sorry, men jag menar inte att det endast skall innehålla protein utan bara ha ett innehåll av protein sedan behöver det inte vara till 70 % men helst inte ett livsmedel med endast fett eller endast kolhydrater.

Tack!

Gober wrote:

Men skillnaden imellan snabba och långsamma kolhydrater är väl bara sammansättningen och att det tar längre tid att bryta ner dem. Men var de sedan hamnar lär väl inte snabbheten av nedbrytningen ha någon inverkan på?

Jompa wrote:
    Vill du öka i fett eller vad? Annars skulle jag undvika att mosa i socker och andra snabba kolhydrater.

Nej vill inte öka massor i fett, men nästan omöjligt att undvika att mitt bf ökar. Det jag vill är att öka i muskelmassa och då behöver jag väl ett överskott.

Vad är det man brukar säga? Man ger inte en hungrig man fisk – man lär honom att fiska.

Check it out: [http://www.fineli.fi/]

Där kan du söka på näringsinnehåll på i stort sett varenda livsmedel du kan tänka dig.:up:

Rysligt gott.
    [img=http://www.abba.se/image_cache/2a1bb3d7734fb3b92f1a1e47796.jpg]Näringsinnehåll: [http://www.abba.se/produkter/mer_mat_fran_havet/musslor/abba_rokta_musslor_i_olja/ http://www.abba.se/produkter/mer_mat_fran_havet/musslor/abba_rokta_musslor_i_olja/%5D

Istolig wrote:
    Men skillnaden imellan snabba och långsamma kolhydrater är väl bara sammansättningen och att det tar längre tid att bryta ner dem. Men var de sedan hamnar lär väl inte snabbheten av nedbrytningen ha någon inverkan på?

Fast jag syftade på socker, det är väll skillnad på socker och tex malto.

Gober wrote:
    Fast jag syftade på socker, det är väll skillnad på socker och tex malto.

Om man uppnår ganska extrema fruktosmängder blir det skillnad ja. Det är svårt men en stor påse godis om dagen kan säkert ge en fruktosmängd per dag som innebär mer metabola konsekvenser än om det varit från stärkelse.

Och det har inte med snabbheten att göra, fruktos är en mycket långsam sockerart.

Viewing 15 posts - 16 through 30 (of 35 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.