Home › Forums › Kost och Näringslära › Hur länge behöver man ligga på energiöverskott?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 januari, 2012 at 18:01 #297956Anonym anvandareMember
Jag har tänkt att börja gymma regelbundet igen, och denna gång med hypertrofi som enda mål. Har tidigare tränat på alla möjliga vis, ibland med knappa ökningar och ibland med bra ökningar, men då också väldigt stora ökningar i fettmassa.
Denna gång ska det bli enklare, eftersom jag endast kommer att köra ett helkroppspass i veckan (Lördagar) med en basövning per muskelgrupp (samt curl ) i 3 set á 9-12 reps. Så basic som det bara kan bli. Söndag blir vilodag och Må-Fr blir mer konditionsinriktat i den mån jag hinner träna dessa dagar (kampsport, kroppsövningar, simning etc.)
Den stora frågan är då, om jag kör 3x(9-12), hur länge efter avslutat pass (på Lördag) varar muskeluppbyggnadsfasen? Alltså hur länge (dagar/timmar) måste jag ligga på energiöverskott för att få maximal muskeltillväxt? Jag kunde ju naturligtvis ligga på kcal+ 7 dagar i veckan, så som jag tidigare har gjort då jag gymmat 2-3 ggr i veckan, men det är ju till ingen nytta nu att lagra fett hela veckan om musklerna växt klart redan efter några dagar…
Så kan någon dela med sig av allmän kunskap eller allra helst peka på en studie som visar ungefär hur länge det är lönt att ligga på överskott efter avslutat pass?
Kommentarer som ”kör hårt och käka så mycket du orkar 24/7” undanbedes, jag vet att det är ett sätt att garanterat få maximal muskeltillväxt, men det var inte en sådan självklarhet som efterfrågades nu.
12 januari, 2012 at 18:01 #57435Anonym anvandareMember12 januari, 2012 at 18:47 #297957Anonym anvandareMemberberor väl på hur mycket kcal överskott per dag du vill ligga på.
kroppen tänker i längre / andra banor än ”timmar / dagar”
minns det var en kille som ville deffa på kvällen och natte och bulka på morgonen och förmiddagen…
du äter ju inte regelbundet utan du äter ju en måltid som tar 5-10min att konsumera, så att prata om saker så som ”men det är ju till ingen nytta nu att lagra fett hela veckan om musklerna växt klart redan efter några dagar” är HELT MENINGSLÖST
kroppen är hela tiden i förändring att man inte kan säga ”nej nu har musklerna växt klart efter mitt pass, så nu kan jag sluta ligga på överskott”
Du är ”FÖR SERIÖS”, det du ber om finns inte.
12 januari, 2012 at 18:49 #297958Anonym anvandareMembersen är det lite paradoxalt att du vill vara ”optimal” för hypertrofi men vill inte träna därefter utan du vill köra massor med cardio och trams.
12 januari, 2012 at 19:40 #297959Anonym anvandareMembermysglenn wrote:kroppen är hela tiden i förändring att man inte kan säga ”nej nu har musklerna växt klart efter mitt pass, så nu kan jag sluta ligga på överskott”Du är ”FÖR SERIÖS”, det du ber om finns inte.
Det jag ber om finns helt säkert. Ponera att jag gymmar 1 dag i månaden, säg den 1:a varje månad. Menar du då seriöst att jag då skall ligga på överskott dom 30 efterkommande dagarna i månaden för att ”kroppen hela tiden är i förändring”, och att musklerna inte kommer att kunna växa optimalt om jag på dagarna 15-30 äter bara exakt den energin som jag förbrukar (+-0 i över/underskott)…
Klart som korvspad att muskeln växer under en viss bestämd tid efter belastning (det är ju just därför man regelbundet måste åka tillbaka till gymmet och lyfta skrot flera gånger för att hålla igång muskeltillväxten), men inte fortsätter den växa t.ex. 30 dagar efter ett gympass.
Frågan som är relevant här är om den växer 48h, 72h, eller 4 eller 5 dygn. Det är detta jag söker ett svar på.
12 januari, 2012 at 19:43 #297960Anonym anvandareMemberMuskeluppbyggnaden är förhöjd runt 24 timmar efter träning. Den uppregleringen är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.
12 januari, 2012 at 19:47 #297961Anonym anvandareMembermysglenn wrote:sen är det lite paradoxalt att du vill vara ”optimal” för hypertrofi men vill inte träna därefter utan du vill köra massor med cardio och trams.Antingen missförstod du hela min tråd eller så vill du bara jävlas. Jag har tid/ork/möjlighet/lust att gymma exakt 1 (EN) gång i veckan, på Lördagar. Och detta gympass vill jag optimera för att få ut så mycket hypertrofi som möjligt ur detta pass. Att jag sedan råkar ha andra intressen och hobbyn på vardagarna som faller under kategorin träning ska väl inte hindra mig från att kunna gymma för maximal hypertrofi på helgen. Det är inte så att jag nånsin påstod att mitt övriga tränande var till för att understöda hypertrofin.
Sedan vill jag gärna träna därefter, jag skrev ju basövningar 3x(9-12) och ligga på energiöverskott (under den tid som är nödvändig), samt en hel vilodag efter gymmet som jag inte håller på med trams som cardio. Eller menar du att om man vill få ut så mycket hypertrofi som möjligt då man lyfter skrot så ska man inte få ha andra intressen i livet, för att det är paradoxalt? Man får liksom bara försöka maxa sin muskeltillväxt om man gör det med 5-split program och slutar med andra hobbyn?
12 januari, 2012 at 19:50 #297962Anonym anvandareMemberKing Grub wrote:Muskeluppbyggnaden är förhöjd runt 24 timmar efter träning. Den uppregleringen är aminosyreberoende, inte kaloriberoende.Tack Grub, det var precis ett sådant här svar jag sökte. Så, om jag förstår dig rätt nu, bara jag får i mig tillräckligt med protein på Lördag samt Söndag så kan jag äta vanligt (=inte bulka) Må-Fr och alltså inte behöva bli fet. Utan att för den skull gå miste om någon muskeltillväxt.
?
12 januari, 2012 at 20:26 #297963Anonym anvandareMemberBlondie wrote:Tack Grub, det var precis ett sådant här svar jag sökte. Så, om jag förstår dig rätt nu, bara jag får i mig tillräckligt med protein på Lördag samt Söndag så kan jag äta vanligt (=inte bulka) Må-Fr och alltså inte behöva bli fet. Utan att för den skull gå miste om någon muskeltillväxt.?
Men sen måste du ligga på bra mängd protein för att förhindra muskelnedbrytning under den tiden dina muskler ej ”byggs på”
Ursäkta mitt inflikade tidigare, klart att vissa kanske inte har tid att vara 100% optimal med byggning, men att försöka optimera för att ligga precis på gränsen till att ej gå upp i fettmassa gör nog bara att man får sämre resultat än vad man skulle få om man var lite mera ”lössläppt”.
Sedan ska du syssla med en hel väldans massa cardioträning, hur kommer du se till att du ligger på exakt kaloribalans för att inte påverka muskelbyggandet? Kommer du väga dig 2 gånger om dagen samt vara nazi med maten? Är bara nyfiken hur detta projekt kommer att gå till i praktiken.
12 januari, 2012 at 20:28 #297964Anonym anvandareMemberBlondie wrote:Det jag ber om finns helt säkert. Ponera att jag gymmar 1 dag i månaden, säg den 1:a varje månad. Menar du då seriöst att jag då skall ligga på överskott dom 30 efterkommande dagarna i månaden för att ”kroppen hela tiden är i förändring”, och att musklerna inte kommer att kunna växa optimalt om jag på dagarna 15-30 äter bara exakt den energin som jag förbrukar (+-0 i över/underskott)…Klart som korvspad att muskeln växer under en viss bestämd tid efter belastning (det är ju just därför man regelbundet måste åka tillbaka till gymmet och lyfta skrot flera gånger för att hålla igång muskeltillväxten), men inte fortsätter den växa t.ex. 30 dagar efter ett gympass.
Frågan som är relevant här är om den växer 48h, 72h, eller 4 eller 5 dygn. Det är detta jag söker ett svar på.
Det jag åsyftade var poängen med att när man ska äta mindre kalorier och när muskelnedbrytningen kommer in. Den här sistnämda grejen måste du ta med i din ekvation med.
12 januari, 2012 at 21:32 #297965Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Men sen måste du ligga på bra mängd protein för att förhindra muskelnedbrytning under den tiden dina muskler ej ”byggs på”Visst kommer jag att ligga på bra mängd protein även dagarna då musklerna inte längre växer (Må-Fr alltså), för jag kommer ju att träna annat då och mitt energibehov kommer likväl att vara stort dom dagarna. Dock kommer jag inte bulka dom dagarna, bara äta normalt, som vilken idrottare som helst skulle göra (alltså inget bulk/överskott, men nog mycket protein, i den mängd en idrottande kropp behöver).
mysglenn wrote:Ursäkta mitt inflikade tidigare, klart att vissa kanske inte har tid att vara 100% optimal med byggning, men att försöka optimera för att ligga precis på gränsen till att ej gå upp i fettmassa gör nog bara att man får sämre resultat än vad man skulle få om man var lite mera ”lössläppt”.Du missförstod mig antagligen. Det är inte meningen att ligga precis på gränsen, utan poängen är att inte bli fet i onödan (jag har tränat så förut och har inte lust att träna så längre). Jag sa ju att jag skulle ligga på överskott, men bara de dagarna det verkligen är nödvändigt. Alltså Lö-Sö om jag nu förstod Grub rätt. På Lö ligger jag t.ex. +500kcal och på Söndag +500 kcal. Det blir +1000kcal, och om det blir till fett så går jag upp ca. 130g fett varje helg. Det kan jag acceptera. Men att sedan fortsätta bulka resten av veckan och gå upp ytterligare ca. 320g fett är helt oacceptabelt om musklerna ändå inte kommer att växa något mera. Så har jag tränat förr då jag gymmat 3 ggr i veckan, gått upp ca 2kg i månaden. Visst fick jag större muskler, men till priset av massa extra fett. Eftersom jag nu endast kommer att gymma 1 gång i veckan har jag inte något behov att bulka 7 dagar i veckan, och därför kan jag bespara mig allt det onödiga fettet som jag förut har lagt på mig vid träning. Nu kommer jag fortfarande att lägga på mig lite, och det är jag som sagt medveten om.
mysglenn wrote:Sedan ska du syssla med en hel väldans massa cardioträning, hur kommer du se till att du ligger på exakt kaloribalans för att inte påverka muskelbyggandet? Kommer du väga dig 2 gånger om dagen samt vara nazi med maten? Är bara nyfiken hur detta projekt kommer att gå till i praktiken.Jag behöver inte ligga på exakt-nazi-kaloribalans dom andra dagarna, ett ungefär räcker väl. Om jag ligger +50kcal dom andra dagarna så kommer extra fettet från detta att vara så små mängder att det kvittar. Ligger jag på -5kcal nån dag så kvittar det också, det är inte så att alla muskler hinner försvinna om man ibland råkar äta lite för lite. Huvudsaken är att jag bulkar dom dagarna som är avgörande för muskeltillväxten (24h enligt Grub) och INTE bulkar i ONÖDAN. Jag har aldrig haft problem att hålla jämn vikt heller, och ser inte varför jag nu skulle få svårt att hålla jämn vikt på dagarna jag endast sysslar med konditionsträning (Må-Fr).
12 januari, 2012 at 21:36 #297966Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Det jag åsyftade var poängen med att när man ska äta mindre kalorier och när muskelnedbrytningen kommer in. Den här sistnämda grejen måste du ta med i din ekvation med.Även om jag ska äta mindre kalorier vissa dagar så betyder det inte att jag ska ligga på underskott, utan endast att jag ska äta enligt dagsbehovet.
12 januari, 2012 at 22:34 #297967Anonym anvandareMemberJag är ju ingen sådan som varken läser forskningsrön eller tror på nåt annat än det jag kan se på ett eller annat vis.
Så på titeln på denna tråd så säger jag som följer: Jag måste ligga på energiöverskott så länge som jag vill ha kvar effekten jag får ut av det. När jag upphör så upphör även effekten. Sen får forskningen säga vad den vill. För bänkpressen kan man inte förklara upp vikterna i. Där måste man pressa upp dom själv.
12 januari, 2012 at 23:04 #297968Anonym anvandareMemberMen kroppen använder ju den energi man åt någon dag innan.
Vissa vill ju äta MER de dagar de tränar och knappt något alls på vilodagarna – jag skulle göra tvärtom, dvs äta mera de dagar jag vilar och mindre de dagar jag tränar. Det är ju dagarna INNAN tävling ”man” proppar i sig pasta och bröd (kolhydratsladda) inte dagen man tävlar (om du förstår mitt resonemang), kroppen använder ju energi den har lagrad.. och inlagringen av energi som musklerna kan använda (muskelglykogen) tar lite tid [http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=146895]
Grub skrev ju att det som spelar roll är protein, inte energi. Det är det jag ”stör” mig lite på – att du delar upp energi-intaget på det sättet du gör. Dvs du gör det mer komplicerat än vad du i själva verket behöver.
12 januari, 2012 at 23:06 #297969Anonym anvandareMemberBlondie wrote:Även om jag ska äta mindre kalorier vissa dagar så betyder det inte att jag ska ligga på underskott, utan endast att jag ska äta enligt dagsbehovet.Men igen, det är skitsamma hur många kalorier du äter, kroppen kan bli katabol även om du ligger på 5000kcal+ , om du inte får i dig tillräckligt med protein
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.