hur mycket pistagenötter får man egentligen?

Home Forums Kost och Näringslära hur mycket pistagenötter får man egentligen?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #510826

    Vet inte om den här frågan har kommit upp ännu, men har ännu inte riktigt förstått sökfunktionen här på body, får helt enkelt inga svar.

    Har även försökt hitta något på google, utan resultat.

    Till frågan..

    När man kollar på pistagenötternas näringsvärde så visar den t.ex. 610 kcal/100g.

    Låt oss säga att man köpt 100 g pistagenötter, ca hur mycket är skal och hur mycket är ätligt?

    har ingen våg så kan tyvärr inte kolla det själv

    #70059
    #510827
    Flessa wrote:
    Det som anges är ju Kcal/ätliga gram, alltså utan skal. Och exakt hur fördelningen skal repsektive ätligt är per påse är ju omöjligt att svara på, det lär ju variera från fall till fall. Ända sättet att ta reda på det är nog tyvärr att väga.

    Okej, jag var nästan säker på att så var fallet. Den exakta fördelningen är jag inte så nyfiken över, men ett grovt tal man kan utgå ifrån, som t.ex. 20% av vikten eller liknande.

    Men tack iaf, får helt enkelt gå efter känslan :)

    #510828
    Flessa wrote:
    Yes, detär så du får göra. DU får helt enkelt skala nötterna och se hur mycket respektive ”hög” innehåller efter och höfta på ett ungefär. :up:

    ahh, kommer bli grymt svårt när dom är så goda 😮

    känns ju som ej omöjligthet att låta bli när man väl har skalat dom. Men jag får helt enkelt göra det, även fast det blir en plåga. :up:

    #510829

    Det finns ju färdigskalade att köpa också men de är ju dyrare.

    #510830
    Eddie Vedder wrote:
    Det finns ju färdigskalade att köpa också men de är ju dyrare.

    Jo det vet jag, ska nog kolla hur mycket man verkligen får ut och sedan jämföra med skalade, det kanske inte är så stor skillnad på priset.

    #510831

    Man skall ha i åtanke att pistagemandlar kan innehålla stora mängder aflatoxiner, som är mycket farligt, extremt cancerframkallande.

    [img=http://www.slv.se/upload/bilder/risker/naturliga/to_intagaflatoxin.gif][http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Mogelgifter/Hoga-halter-aflatoxin-i-vissa-notter/]

    #510832
    King Grub wrote:
    Man skall ha i åtanke att pistagemandlar kan innehålla stora mängder aflatoxiner, som är mycket farligt, extremt cancerframkallande.

    [img=http://www.slv.se/upload/bilder/risker/naturliga/to_intagaflatoxin.gif][http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Mogelgifter/Hoga-halter-aflatoxin-i-vissa-notter/]

    Det visste jag inte, tack för upplysningen! blir nog lite mer cashew i fortsättningen :)

    #510833
    Simig wrote:
    Det visste jag inte, tack för upplysningen! blir nog lite mer cashew i fortsättningen :)

    Bara för att just den analysen inte hade cashewnötter är det ingen omöjlighet med förekomst av aflatoxiner där heller. Jag har skrivit en hel text om aflatoxiner i livsmedel:

    [http://traningslara.se/blogg/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/ Aflatoxiner – ett mycket potent naturgift]

    Det värsta med just pistagenötter är i det sammanhanget färgen. Lite svårt att upptäcka möglet då nötterna i sig redan är gröna.:D

    Off topic: Efter att ha läst den texten har inte morsan vågat äta nötter. Förlåt mamma.:D

    #510834
    Eddie Vedder wrote:
    Bara för att just den analysen inte hade cashewnötter är det ingen omöjlighet med förekomst av aflatoxiner där heller. Jag har skrivit en hel text om aflatoxiner i livsmedel:

    [http://traningslara.se/blogg/aflatoxiner-ett-mycket-potent-naturgift/ Aflatoxiner – ett mycket potent naturgift]

    Det värsta med just pistagenötter är i det sammanhanget färgen. Lite svårt att upptäcka möglet då nötterna i sig redan är gröna.:D

    Off topic: Efter att ha läst den texten har inte morsan vågat äta nötter. Förlåt mamma.:D

    Nej det förstod jag också, men cashew måste ju innehålla mindre aflatoxiner eftersom att de inte var i analysen och ändå är en sådan populär nöt här i Sverige. Så det känns lite säkrare att äta dessa! :)

    Intressant artikel, men känns som att det mesta nowadays är farligt för oss. Gäller antagligen att inte överdriva konsumtionen av något och man bör klara sig.

    #510835
    Simig wrote:
    Intressant artikel, men känns som att det mesta nowadays är farligt för oss. Gäller antagligen att inte överdriva konsumtionen av något och man bör klara sig.

    Visst, men här handlar det om något som är så kraftigt och bevisat farligt att en enda nöt kan innehålla tillräckligt med aflatoxiner för att vara direkt skadlig.

    #510836
    King Grub wrote:
    Visst, men här handlar det om något som är så kraftigt och bevisat farligt att en enda nöt kan innehålla tillräckligt med aflatoxiner för att vara direkt skadlig.

    Att det ska vara så farligt trodde jag verkligen inte, intressant..:(

    #510837

    Det betyder inte all nötter/mandlar det handlar om innehåller dessa mängder; dom undersöks vid import och partier med höga halter sållas bort. Risken ligger i att man inte kan kontrollera varje nöt, och aflatoxin är ett mykotoxin som är ett av dom mest cancerframkallande och DNA-förstörande ämnen man känner till.

    #510838
    Simig wrote:
    men känns som att det mesta nowadays är farligt för oss.

    Nej vi är bara mer skitnödiga nu och vi har myndigheter som vill skydda oss mot ALLT så man får lätt den uppfattningen.

    Verkligheten är den motsatta, aldrig i historien har vi varit så säkra som idag. Man dör inte av en lunginflammation idag t.ex.

    #510839
    Eddie Vedder wrote:
    Nej vi är bara mer skitnödiga nu och vi har myndigheter som vill skydda oss mot ALLT så man får lätt den uppfattningen.

    Verkligheten är den motsatta, aldrig i historien har vi varit så säkra som idag. Man dör inte av en lunginflammation idag t.ex.

    Det har du helt rätt i! Men det gäller helt enkelt att ha en balans, allt kan inte vara ofarligt, man måste leva också :)

    (lite för mycke OT nu, sorry)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.