Home › Forums › Kost och Näringslära › ICAs Drick Yoghurt..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
2 september, 2011 at 11:16 #339831Anonym anvandareMember
nu är det så att skolan jag går i har urusel mat. Ibland får man inte ens ta så mycket man vill. Jag har köpt icas drick yoghurt (2 för 20k) en gång. Det jag undrar är om jag ska hålla mib borta från dem? Altså om dem om onyttiga? Dem va iaf mättande och goda :p Och om jag ska hålla mig borta från dem, vad kan jag istället köpa på ica?
2 september, 2011 at 11:16 #58781Anonym anvandareMember2 september, 2011 at 11:46 #339832Anonym anvandareMemberJag försökte hitta näringsinformation på icas drickyoghurt, men kunde tyvärr inte hitta något. Rent generellt brukar sådan innehålla lite protein, mycket kolhydrater, som ofta kommer ifrån socker eller andra snabba kolhydratskällor.
Hurvida det är onyttigt eller inte, det beror på hur resten av din kost ser ut. Jag skulle personligen inte se det som ett nyttigt mellanmål, då du troligtvis blir pigg o mätt för stunden, men snabbt blir hungrig igen.
Vad du kan handla istället, finns en hel massa saker, tex kesella om du har tillgång till fun-light ”så kan du göra egen yoghurt med mycket bättre proteinvärde.
En mindre mängd nötter är ett gott mellanmål som mättar rätt bra.
Min personliga favorit just nu, rostade sojabönor. Högt proteinvärde, mycket tuggmotstånd o sjukt gott.
Är du ost-fanatiker kan du ev köpa typ babybel ostar o tugga i dig ett par st ” de där små runda ostarna”
En burk keso och så tar du med dig en burk kanel och strör på, rätt gott.2 september, 2011 at 12:12 #339833Anonym anvandareMemberalexhallgren wrote:Jag försökte hitta näringsinformation på icas drickyoghurt, men kunde tyvärr inte hitta något. Rent generellt brukar sådan innehålla lite protein, mycket kolhydrater, som ofta kommer ifrån socker eller andra snabba kolhydratskällor.Hurvida det är onyttigt eller inte, det beror på hur resten av din kost ser ut. Jag skulle personligen inte se det som ett nyttigt mellanmål, då du troligtvis blir pigg o mätt för stunden, men snabbt blir hungrig igen.
Vad du kan handla istället, finns en hel massa saker, tex kesella om du har tillgång till fun-light ”så kan du göra egen yoghurt med mycket bättre proteinvärde.
En mindre mängd nötter är ett gott mellanmål som mättar rätt bra.
Min personliga favorit just nu, rostade sojabönor. Högt proteinvärde, mycket tuggmotstånd o sjukt gott.
Är du ost-fanatiker kan du ev köpa typ babybel ostar o tugga i dig ett par st ” de där små runda ostarna”
En burk keso och så tar du med dig en burk kanel och strör på, rätt gott.tack för ditt svar. Äter nyttigt overall. Min mamma lagar inte skräp mat och jag äter inte godis, chips osv. Dina tips var bra men jag behöver något jag kan äta eller dricka efter eller under skol tid. Kan ju inte göra yoghurt och sånt i skolan direkt :p om du vill kan jab få fram närings värdena senare när skolan är slut?
2 september, 2011 at 12:25 #339834Anonym anvandareMemberHur gammal är du? Kan du ta proteindrinkar eller proteinbars? Dahlblads Swe-Bar hittar du på hälsokost tex.
2 september, 2011 at 12:55 #339835Anonym anvandareMemberNickster wrote:tack för ditt svar. Äter nyttigt overall. Min mamma lagar inte skräp mat och jag äter inte godis, chips osv. Dina tips var bra men jag behöver något jag kan äta eller dricka efter eller under skol tid. Kan ju inte göra yoghurt och sånt i skolan direkt :p om du vill kan jab få fram närings värdena senare när skolan är slut?Då tycker jag absolut nötter eller sojabönor är klockrent, det kan du utan problem tugga på både på lunch och raster
2 september, 2011 at 13:02 #339836Anonym anvandareMemberClark wrote:Hur gammal är du? Kan du ta proteindrinkar eller proteinbars? Dahlblads Swe-Bar hittar du på hälsokost tex.16. Morsan låter mig inte dricka protein shakes.
2 september, 2011 at 13:04 #339837Anonym anvandareMemberalexhallgren wrote:Då tycker jag absolut nötter eller sojabönor är klockrent, det kan du utan problem tugga på både på lunch och rastervilken typ av nötter?
2 september, 2011 at 13:15 #339838Anonym anvandareMemberNickster wrote:vilken typ av nötter?Om jag inte minns helt fel är det typ
Hasselnötter
Valnötter
Mandlar
Som ligger i topp i ”nyttighet” då med tanke på fettsammansättning mm.Sen tycker jag pistash och cashew nötter är sjukt goda
Det enda du kan se upp med är väl mängden, 30-50g räcker gott som mellanmål.
2 september, 2011 at 14:32 #339839Anonym anvandareMemberNickster wrote:16. Morsan låter mig inte dricka protein shakes.men drickyoghurt innehåller ju tillsatt vassleprotein… av den sort du kan köpa och blanda själv
2 september, 2011 at 15:12 #339840Anonym anvandareMemberalexhallgren wrote:Om jag inte minns helt fel är det typ
Hasselnötter
Valnötter
Mandlar
Som ligger i topp i ”nyttighet” då med tanke på fettsammansättning mm.Sen tycker jag pistash och cashew nötter är sjukt goda
Det enda du kan se upp med är väl mängden, 30-50g räcker gott som mellanmål.
ska se om dem har något av det på måndag.
2 september, 2011 at 15:15 #339841Anonym anvandareMembermysglenn wrote:men drickyoghurt innehåller ju tillsatt vassleprotein… av den sort du kan köpa och blanda självförstår inte riktigt vad du menar. Dem innehåller ju väldigt lite protein?
2 september, 2011 at 15:57 #339842Anonym anvandareMemberNickster wrote:förstår inte riktigt vad du menar. Dem innehåller ju väldigt lite protein?Men det är ju inte tillsatt så speciellt mycket men det är en av ingredienserna, finns i ”vanlig” youghurt med…
2 september, 2011 at 16:53 #339843Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Men det är ju inte tillsatt så speciellt mycket men det är en av ingredienserna, finns i ”vanlig” youghurt med…visade det du skrev för min mamma, och hon säger fortfarande nej får ta när jag blir 18 säger hon. kanske börjar ta i smyg, men lite svårt när man inte har en inkomst
2 september, 2011 at 20:25 #339844Anonym anvandareMemberÄt skolmaten. Om du är så kräsen att du inte ens kan äta skolmat lär du inte ha vad som krävs för att bli grov heller. Är det typ rispudding eller soppa kan du ju ta med en burk tonfisk och äta vid sidan om så måltiden inte blir för proteinfattig.
Drickyoghurt är mycket socker och väldigt dyrt i förhållande till ingredienserna. Om du äter det som lunch fem dagar i veckan skulle jag nog påstå att det är ganska dåligt faktiskt. Men någon enstaka gång är ju en annan femma, i 9 fall av 10 är skolmaten bättre skulle jag gissa.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.