Home › Forums › Kost och Näringslära › Insulin efter träning?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 november, 2010 at 23:18 #63470Anonym anvandareMember25 november, 2010 at 23:18 #425397Anonym anvandareMember
Hej.
Under det senaste året har jag med jämna mellanrum stött på artiklar om den positiva effekten av höjda insulin värden direkt efter ett träningspass. Då jag stötte på [http://www.simplyshredded.com/insulin-insight-the-all-important-hormone-insulin-can-be-your-best-friend-or-worst-nightmare.html denna artikeln] idag, bestämde jag mig för att fråga er på forumet. Anser ni det vara bra att inta en viss mängd ”snabba kolhydrater” från ett livsmedel med så kallat högt GI värde direkt efter träningen (styrketräning eller konditionspass), för att så höja insulin mängden i blodet? Har någon erfarenhet av detta?
I artikeln rekommenderas 40-100g ”high-GI carbs” inom 30 minuter efter träningen, tillsammans med proteiner.
Tack för svar!:emo-thumb
25 november, 2010 at 23:38 #425398Anonym anvandareMemberde som tar en gainer efteråt har nog expirimenterat med detta utan att tänka fjorton steg längre
26 november, 2010 at 00:11 #425399Anonym anvandareMemberYes de stämmer väl, någon som har feedback på det? Har någon som inte överdoserat med gainer fått bra resultat utan för hög fett uppgång?
Jag tål tyvärr inte det konstgjorda sockret i de flesta gainer och kosttillskott som ska ytterligare smaksätta produkterna, så de e tyvärr en no go.
26 november, 2010 at 09:31 #425400Anonym anvandareMemberJag är tveksam till fördelen med att försöka maximera insulinpåslag. Fastenivåer av insulin räcker för att lagra in glykogen och ett vasslepulver ger en rejäl insulinutsöndring bara det. Att efter 15 års träning maximera insulinutsöndring pass efter pass tror jag ärligt talat inte är bra.
Richthofen wrote:Jag tål tyvärr inte det konstgjorda sockret i de flesta gainer och kosttillskott som ska ytterligare smaksätta produkterna, så de e tyvärr en no go.Maltodextrin är inte mer konstgjort än sackaros.
26 november, 2010 at 23:54 #425401Anonym anvandareMemberser faktiskt ingen försämring i återhämtning/energi på nästa pass jag heller sedan jag droppade att inta snabba kolhydrater efter träningen.
På papperet fungerar det förstås med snabba kolhydrater, men i verkliga livet är jag tveksam till att du behöver mer än några glas mjölk och lite protein efter ett pass på gymmet. Sedan som Eddie säger, tror inte det är hälsosamt i långa loppet att inta stora mängder snabba kolhydrater efter träningen.
27 november, 2010 at 09:39 #425402Anonym anvandareMemberPer Anders wrote:[http://www.optimalbody.se/forum/allmaent-om-naeringslaera/4389-kasein-fett-istaellet-foer-whey-kolhydrater-efter-traening-4.html#post165029 Kanske något av intresse]Paul Cribb har gjort en del intressanta studier om kosttillskott så jag kan läsa det han skriver trots att han skriver för AST. Men inget där är ju något nytt direkt. Det finns ju inget, anser jag, i den artikeln som på något vis pekar på fördelar för random BODY-medlem att försöka provocera maximal insulinutsöndring efter varje pass.
27 november, 2010 at 09:59 #425403Anonym anvandareMemberPer Anders wrote:Det är säkert perfekt med havregryn och kreatin i proteindrinken för att få en jämn ström av aminosyror och glukos för det sk anabola fönstret.[http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2206056/ Artikel med flera referensverk av betydelse]
Tror inte jag läst den. Tack!:up:
28 november, 2010 at 13:21 #425404Anonym anvandareMemberTackar för alla svar!
Nu måste jag bara säga att det aldrig var frågan om att maximera insulinutsöndringen i kroppen utan bara att höja den. Jag uppskattar länkarna du skickade Per Anders, det ger lite mer information man kan stötta sig på.
Ni som delade med er av personliga erfarenheter som mnsouth och LR, har ni under den tiden styrketränat eller hållit er till andra sporter också?
Också en fråga till Eddie Vedder, eftersom du inte rekommenderar mig att köra på det undrar jag, vad för negativa konsekvenser det skulle kunna ha för mig att höja insulin utsöndringen efter träningen? Eller skulle jag kunna experimentera?
28 november, 2010 at 14:29 #425405Anonym anvandareMemberDet bör inte ha några speciella negativa konsekvenser att göra det via näringsintaget. Att göra det via injektioner är en helt annan sak.
För muskeluppbyggnaden efter träning räcker det dock med fastenivåer för att aminosyror skall stimulera den maximalt.
28 november, 2010 at 15:15 #425406Anonym anvandareMemberRichthofen wrote:Också en fråga till Eddie Vedder, eftersom du inte rekommenderar mig att köra på det undrar jag, vad för negativa konsekvenser det skulle kunna ha för mig att höja insulin utsöndringen efter träningen? Eller skulle jag kunna experimentera?Uppenbarligen övertolkade jag dig en aning. Att insulinutsöndringen ökar är inte i sig ”farligt” men det har väldigt lite egenvärde utöver vad bara en vassledrink ger exempelvis. Försöker man maximera den pass efter pass efter pass i 15-20 år av träning tror jag helt enkelt inte att det är så hälsosamt. Men det var ju som sagt bara min övertolkning.
28 november, 2010 at 16:10 #425407Anonym anvandareMemberJag både styrketränar seriöst och hårt, 4-5 dar per vecka. samt kör cardio i form av kampsport + intervallträning 3-4 dar per vecka (sommar halvåret), under vintern är det styrketräning 4-5 d/v + cardio 1-3 ggr/v. till det så tillkommer promenader, men det räknar jag inte in som cardio.
Inga problem med energinivåerna och prestationsförmågan trots att jag skurit bort alla snabba kolhydrater även efter träningen. Jag går dock inte på någon extrem lågkolhydratsdiet i mängd sett, utan får i mig kolhydrater från frukt, mjölk, pasta, potatis, grönsaker.
Utöver det så tillför jag även relativt regelbundet kreatin, alc, protein som tillskott. Samt nu i vinter, natadrol, daa och jacked xx.
1 december, 2010 at 15:50 #425408Anonym anvandareMemberOk, tackar så jätte mycket för svaren, man får en mycket bättre bild av diskussionen med lite information om tränings upplägget.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.