Home › Forums › Kost och Näringslära › Insulinkänslighet?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 mars, 2010 at 17:52 #58171Anonym anvandareMember9 mars, 2010 at 17:52 #325735Anonym anvandareMember
”Ett mål som kanske bör vara fettsnålare än de andra vanliga målen är frukosten, då ett högt fettintag vid den tidpunkten försämrar insulinkänsligheten flera timmar framåt. Dock är mättat fett den stora boven här och att äta en normal frukost med fett från t ex havregryn och något ägg är inget att oroa sig för.”
står det i deffguiden… trodde insulinkänslighet hade med kolhydrater att göra, att man skulle äta lågt Gi vid frukosten för insulinkänslighetensskull…vad nu den innebär??
och sänker inte fett GI??9 mars, 2010 at 18:46 #325736Anonym anvandareMemberInsulinsvare är inte enbart beroende av GI och akuta insulinpåslag är inte detsamma som längre tids insulinkänslighet.
På morgonen är glukostoleransen som bäst och då kan det vara ett lämligt läge för lite mer kolhydrat om man vill det. Angående fettet så gäller det enbart mättat fett och det gäller vid andra tidpunkter också. Men det är hårklyveri i mina ögon, skulle aldrig komma på tanken att applicera en sådan liten petitess på min egen frukost.
Du får inte diabetes av Bregott på frukostmackan.
9 mars, 2010 at 18:51 #325737Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Du får inte diabetes av Bregott på frukostmackan.Och tyvärr botar det inte diabetes heller!
9 mars, 2010 at 19:05 #325738Anonym anvandareMemberJag tror inte att jag förstod riktigt… varför ger fettet insulinkänslighet, eller gjorde det inte det?
Har läst ngn stans också att man ska ha lågt GI vid frukosten för att insulinkänsligeten då blev lägre i flera timmar…? men om den var tolerantare på morgonen borde det väl inte göra så mkt med högre Gi?
Fettrik frukost då? Typ LCHF…9 mars, 2010 at 19:14 #325739Anonym anvandareMemberHar du 50gr socker och blandar det med 20gr rapsolja kommer insulinpeaken bli lägre, men då främst pga en förlängd absorberingstid utav glukosen i sockret. Dock är det som Eddie Vedder skrev inte tillfälliga peakar utan kroniskt förhöjda nivåer av plasmainsulin som är skadligt och kan leda till Diabetes typII.
Ät en frukost som du trivs med, mättar länge och smakar bra! En måltid med lågt GI ser till att dina insulinnivåer inte förändras lika mycket som efter en måltid med högt GI. Därmed skulle du eventuellt kunna säga att en låg-GI kost förbättrar din insulinkänslighet. Men då ska du tänka på detta under dagens alla måltider och inte bara frukosten, även om det är en bra start.
Men som Eddie skrev så är din glukostolerans som bäst under frukosten så ska du lägga en hög-GI måltid nåonstans så ta den som frukost. Dock anser jag ändå att en måltid med lägre GI, högre mättnadsgrad (bättre SI) är att föredra!
9 mars, 2010 at 20:32 #325740Anonym anvandareMemberOk, tror det blev lite klarare ändå nu:)
9 mars, 2010 at 20:40 #325741Anonym anvandareMembertildis wrote:Fettrik frukost då? Typ LCHF…Men då äter du inga kolhydrater heller. Inget som höjer blodsockret…
14 mars, 2010 at 20:35 #325742Anonym anvandareMemberMen om vi säger att jag senare under dagen äter mer kolhydratrik mat… reagerar jag med mer insulinpåslag då, än om jag skulle ätit en mindre fettrik frukost?
14 mars, 2010 at 21:28 #325743Anonym anvandareMembertildis wrote:Men om vi säger att jag senare under dagen äter mer kolhydratrik mat… reagerar jag med mer insulinpåslag då, än om jag skulle ätit en mindre fettrik frukost?Läs vad jag skrev. Skillnder kanske kan vara mätbara men gör givetvis ingen skada om du är frisk. Du måste kunna se en större bild än enskilda insulinsvar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.