Irländsk köttfärs

Home Forums Kost och Näringslära Irländsk köttfärs

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71754
    #566680

    Köper du irländsk nötfärs, eller föredrar du svenskt kött? Kanske pga gamla skrönor, miljötänkande, eller annat? Jag har slösurfat lite på nätet om detta men jag vågar inte konstatera någonting som fakta innan jag frågat här på body ;)

    Vad jag läst så ges de irländska korna antibiotika (varför?), köttmjöl i fodret, och vem vet vad.

    Däremot grönbetar de ”minst nio månader om året” medans svenska kor tydligen ges mest spannmål.
    ”Därför har irländskt kött en betydligt bättre sammansättning av fettsyror och är faktiskt ett betydligt nyttigare alternativ än våra egna inhemska kossor.”

    Jag tycker det är en intressant diskussion då den irländska färsen är cirka 8 kronor billigare kilot, och jag äter 500g dagligen. Är den dessutom nyttigare sett till fettsyror är det ju ännu bättre. Jag själv köper mest irländsk pga priset.

    Sökte även runt lite på forumet efter ”irländsk köttfärs” och hittade ingen direkt tråd som tog upp ämnet.

    MVH

    Edit: Självklart handlar det om nötfärs och inte om blandfärs/grisfärs.

    #566681

    Euroshopper slaskfärs brukar vara irländsk, så frågan är definitivt intressant!

    I övrigt är det väl mer om att stödja lokalproducerat kött, kan jag tänka mig. (då får man se till att välja gräsbetat också)

    #566682

    Jag köper Svenskt,tycker att det smakar bättre.

    #566683

    Jag köper det som hittills är billigt, av svensk och irländsk nötfärs. Mestadels har det handlats av den irländska nötfärsen.
    Rykten om vad som stoppas i de irländska nötkreaturen är däremot diffust & jag vet inte vad jag kan lita på.
    Men hittills vet jag inte heller om jag kan märka några smakskillnader i svensk vs irländsk. Den största samt första skillnaden är enligt mig: Priset.

    #566684

    Gratis är gott och jag gör så gott jag kan.

    Priset avgör alltid.

    #566685

    Svenskt kött ”biff kött” håller väl i regel låg kvalité i förhållande till pris.

    Var ju om det på Tv om det med! ”Kött Restauranger” har svårt att få tag i bra Svenskt kött utan köper från utlandet pga att svenskt kött håller för låg kvalité tyvärr.

    #566686

    Vad det gäller nötfärs så har den ju olika fett % innehåll kan ju vara allt från 8-15%. Helst vill jag inte betala för fett, det får jag i mig ändå så det räcker

    #566687

    Kött magrare än 20% ser jag som ett nerköp eftersom jag då måste ha i extra smör :)

    #566688
    mikaelj wrote:
    Kött magrare än 20% ser jag som ett nerköp eftersom jag då måste ha i extra smör :)

    Gå och lägg dig din tomte

    #566689

    Willys/Scan nötfärs innehöll 10 % fett de senaste gångerna, jämfört med ICA/svensk-irländskt som innehåller 18 %. Behövdes verkligen inget smör för det sistnämnda.
    För mig känns det bättre att betala för svensk betesmark än irländsk.

    #566690
    smettzig_lepzig wrote:
    Willys/Scan nötfärs innehöll 10 % fett de senaste gångerna, jämfört med ICA/svensk-irländskt som innehåller 18 %. Behövdes verkligen inget smör för det sistnämnda.
    För mig känns det bättre att betala för svensk betesmark än irländsk.

    Jag har 4kg irländsk nötfärs markerat med 10%. Köpt på ICA

    #566691

    Bryr mig inte alls om var köttfärsen kommer från.

    Riktigt kött däremot är ju att föredra om det inte är från Sverige eftersom det svenska köttet mer eller mindre kommer från skruttiga mjölkkor;)

    #566692

    Buenos Aires… *torkar saliv från tangentbordet*

    Och jag var ändå där under köttkrisen.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.