Jättekaloriunderskott en dag? hur äta dagen där på?

Home Forums Kost och Näringslära Jättekaloriunderskott en dag? hur äta dagen där på?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Detta gäller hur man ska äta om man gått på jätte kaloriunderskott en dag?

ett exempel; Måndag: dagen börjar bra med en vanlig frukost osv, sedan en lunch vid 12 men sedan rinner bara dagen i väg och jag hann ej få i mig någonting förrens klockan 21,00 och då var aptiten inte så bra då jag kände mig hängig så jag drog i mig en shake och hoppade i sängen, detta gav mig ca 1200kcal på den dagen.. vilket var ett underskott på ca 1300 om jag ska ligga på 2500kcal per dag…

så frågan är ju då att hur jag ska äta på nästa dag då? tisdagen blir de då… ska jag på något sätt ta igen dem borttappade kalorierna från måndagen d.v.s äta ca 1300kcal plus på tisdagen då? d.v.s. upp mot en 3700kcal istället för 2500 i och med att jag låg back med 1300kcal på måndagen??

kan vara jäävligt krångligt formulerat men jag hoppas ni förstår;P måndag var en kaloriförlust och undrar då hur jag bör lägga kosten på tisdagen?;)

Tacksam för svar;)

MVH

Räkna inte per dag utan per vecka så blir det enklare.

Dvs om du normalt äter 3000 per dag så räkna att du har 21000 kcal per vecka att förbruka. Sen om du lägger dig på 1000kcal en dag så kan du budgetera mer dom andra dagarna.

Grenen wrote:
    Räkna inte per dag utan per vecka så blir det enklare.

Dvs om du normalt äter 3000 per dag så räkna att du har 21000 kcal per vecka att förbruka. Sen om du lägger dig på 1000kcal en dag så kan du budgetera mer dom andra dagarna.

förstår inte riktigt om du menar att jag varit på kaloriÖVerskott men jag har ju varit på kaloriUNderskott en dag;P d.v.s att måndagen låg jag back 1300kcal och undrar därefter om jag borde ta igen dem på ngt sätt;P
    ”Detta var sinnesjukt krångligt formulerat;P”

Kolehmainen22 wrote:
    förstår inte riktigt om du menar att jag varit på kaloriÖVerskott men jag har ju varit på kaloriUNderskott en dag;P d.v.s att måndagen låg jag back 1300kcal och undrar därefter om jag borde ta igen dem på ngt sätt;P
    ”Detta var sinnesjukt krångligt formulerat;P”

Om du ska äta 2500kcal per dag så blir det totalt 17500 per vecka, iom att du nu har ätit 1300 mindre en dag så kan du lägga på ~200 kcal per dag övriga dagar så kommer du upp i kaloribalans.

Kroppen räknar inte timmar, du väljer själv hur du vill räkna. Det jag försökte förklara var att om du räknar per vecka så kan du lättare spela lite på kcal hit och dit för att nå upp till ditt totala mål.

Grenen wrote:
    Om du ska äta 2500kcal per dag så blir det totalt 17500 per vecka, iom att du nu har ätit 1300 mindre en dag så kan du lägga på ~200 kcal per dag övriga dagar så kommer du upp i kaloribalans.

Kroppen räknar inte timmar, du väljer själv hur du vill räkna. Det jag försökte förklara var att om du räknar per vecka så kan du lättare spela lite på kcal hit och dit för att nå upp till ditt totala mål.

misstog dig fel i ditt första inlägg, sorry för de;)

tack för svaret:D

men låt säga att jag inte fått i mig ngt under dagen och det går såpass långt att jag kommer hem vid 21,00 och känner mig hungrig.. e de då ok att äta en vanlig middag som jag brukar äta runt 18,00tiden, tänker mest på kolhydraterna i min middag… eller kan man äta kolisar stort sett när som under kvällen om man legat efter under dagen förövrigt?

de jag tänker mest på är att är det ok att äta en middag med normalt med kolisar vid 21,00tiden eller senare om jag legat riktigt lågt under hela dagen för övrigt?

Det är energi in minus energi ut som gäller, dygnet runt. Sen spelar det ingen större roll vad du äter och när. Visst har man optinoja kan man säkert hitta några fel i det jag precis skrev, men huvudsaken att du får i dig energi.

Jag åt tex kycklingpaj till frukost imorse ([http://img705.imageshack.us/i/bild5m.jpg/]), inget som säger att det måste vara just middag, om du förstår var jag vill komma med det hela.

Det finns en del som kör med periodisk fasta här på forumet. Du kan ju läsa på hur det fungerar för att få mer information om hur det är att inte få i sig någon energi under ett visst intervall. Om det är mer eller mindre en engångshändelse det handlar om så är det inte så mycket att noja sig över annars är det som Grenen säger att det bara är att lägga på lite extra de kommande dagarna.

förstog nog inte riktigt;P men det ska vara ok att äta en stor middag klockan 21.00 om jag nu inte fått i mig ngt under hela dagen?;) alltså med kolhydrater,protein och fett?:)

Vad jag menade var att det finns folk här som lever enligt mönstret att inte äta under längre perioder för att senare ”äta ikapp” det (eller äta i förväg, beroende på hur man ser det). Jag nämnde att det kallas för periodisk fasta och om du var intresserad av att läsa på om hur det fungerar och hur det påverkar kroppen. Om du inte är intresserad av att läsa mer om det så kan du antingen äta ett större mål då kl 21 som du säger, Eller sprida ut intaget under de kommande dagarna. Sen är ju inte 1300 kcal så galet stor mängd att du skulle få bestående men av att inte äta ikapp det över huvud taget, under förutsättning att du inte har ett så stort underskott per dag en längre tid.

tack för svaret:D nu e jag inte rädd att äta middag sent mot kvällen om jag missat lite mål under dagen;);)

märkte precis att jag legat lite lågt på kolhydrater idag och ganska högt på proteinerna, ska jag äta någon form av kolhydratsbaserad kvällsmål nu eller bör jag endå dricka/äta mer protein?

tänkte mer på den där kolhydrats saken att inte äta kolhydrater på kvällen för de skulle lagras som fett? stämmer detta eller e de ok att äta kolhydrater som kvällsmål om jag fått i mig tillräckligt med proetin under dagen?;)

läst det ngn stans att det inte e bra med kolisar på kvällen men stämmer detta om jag ligger lite back med energi för dagen?:O

Flessa #2?

Med tanke på vad du väger så bör du inte bry dig om sådana saker. Se bara till att ligga på ett kontrollerat överskott dagligen, sen vilken tid på dygnet du tillgodoser dig detta spelar mindre roll.

Vissa förespråkar IF, somliga Leangains men vanligast (i mina ögon) är väl någon form av föda var ~3e timme.

Är du hungrig kl 23 så var inte orolig, ät. Ligger du på ett extra stort överskott en dag så är det inget som skadar, och är det något du grämer dig över kan du bara ligga lite lägre nästa dag.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.