Jordnötter – dåligt protein?

Home Forums Kost och Näringslära Jordnötter – dåligt protein?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Flera gånger har jag hört att proteinet i jordnötter är ”dåliga”. Men vad är det egentligen som är dåligt med det?

Är det då oklokt att 5-10 % av mina ca 220 gram protein kommer från jordnötter (jordnötssmör)?

Du kanske tänker på kalorierna i vissa sorters jordnötssmör, vilket inte är bra.
    Jordnötter ska väl inte vara dåliga som mellanmål vad jag har hört

Det är en dålig aminosyraprofil på jordnötter, det är inte fullvärdigt protein och kräver en hel del andra källor för att kunna kompletteras upp till fullvärdigt protein. Detta gäller för de flesta baljväxter!

Jordnötter saknar brister på två viktiga aminosyror – metionin och cystein som är svåra att komplettera upp. Mjölk kan fungera att komplettera med.

Tommy Ivarsson wrote:
    Jordnötter saknar brister på två viktiga aminosyror – metionin och cystein som är svåra att komplettera upp. Mjölk kan fungera att komplettera med.

Jag tror det är värre än så. Jordnötter är så vitt jag vet sämre än andrabaljväxter också och att fler aminosyror brister än bara metionin (metionin och cystein ser jag som samma sak i princip).

Som svar på topic: Ja jordnötter är ett helt okej mellanmål. Allt i livet är inte protein.

Eddie Vedder wrote:
    Som svar på topic: Ja jordnötter är ett helt okej mellanmål. Allt i livet är inte protein.

Nej, men om mitt syfte är att äta det som protein- och fettkälla?

HamphusKjellman wrote:
    Nej, men om mitt syfte är att äta det som protein- och fettkälla?

Äter du inget annat protein och fett? Just fett- och proteinsammansättningen är inte så värst något av dom men jordnötter har ju andra bra saker och du kan äta en utmärkt välbalanserad kost med en näve jordnötter. Jag käkar jordnötter varje dag i princip.

HamphusKjellman wrote:
    Flera gånger har jag hört att proteinet i jordnötter är ”dåliga”. Men vad är det egentligen som är dåligt med det?

Är det då oklokt att 5-10 % av mina ca 220 gram protein kommer från jordnötter (jordnötssmör)?

Jag kör cashew till mellanmål, det negativa med cashew är väl att det är dyrt. Men bra fett och proteinkälla iaf

Eddie Vedder wrote:
    Äter du inget annat protein och fett? Just fett- och proteinsammansättningen är inte så värst något av dom men jordnötter har ju andra bra saker och du kan äta en utmärkt välbalanserad kost med en näve jordnötter. Jag käkar jordnötter varje dag i princip.

Jo visst gör jag det. 5-10 % av proteinet är som sagt från jordnötter och kanske 10-15 % av fettet.

Nån som vet hur det ligger till med brasiljanska nötter, bra eller anus?

HamphusKjellman wrote:
    Jo visst gör jag det. 5-10 % av proteinet är som sagt från jordnötter och kanske 10-15 % av fettet.

Kanske kunde skära ner litegrann då. Minska lite på jordnötter och in med ett ägg till :)

Eira wrote:
    Nån som vet hur det ligger till med brasiljanska nötter, bra eller anus?

Paranötter.

Bra och goda men har du maximal otur att få en med aflatoxin så räcker en enda nöt för att ge allvarliga leverskador.

Eddie Vedder wrote:
    Kanske kunde skära ner litegrann då. Minska lite på jordnötter och in med ett ägg till :)

Paranötter.

Bra och goda men har du maximal otur att få en med aflatoxin så räcker en enda nöt för att ge allvarliga leverskador.

No animal species is immune to the acute toxic effects of aflatoxins including humans; however, humans have an extraordinarily high tolerance for aflatoxin exposure and rarely succumb to acute aflatoxicosis

Supergift altså…Dom är inte goda nog för risken att få levercancer…

Bjern wrote:
    Jag kör cashew till mellanmål, det negativa med cashew är väl att det är dyrt. Men bra fett och proteinkälla iaf

Proteinkvaliteten är väl inte speciellt lyckad i några nötter.

King Grub wrote:
    Proteinkvaliteten är väl inte speciellt lyckad i några nötter.

Har du något bättre förslag som har liknande fettinnehåll och proteininnehåll med lågt kalorinnehåll, men bättre proteinkvalite?

Bjern wrote:
    Har du något bättre förslag som har liknande fettinnehåll och proteininnehåll med lågt kalorinnehåll, men bättre proteinkvalite?

Ägg

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.