Home › Forums › Kost och Näringslära › Kaffe-Hälsodryck eller Hälsorisk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2009 at 17:51 #62186Anonym anvandareMember12 februari, 2009 at 18:53 #401049Anonym anvandareMember
Å andra sidan så är det ju ett konstlat sätt att bli pigg på också, men ”normala” mängder lär ju inte vara så farligt?..
Personligen så dricker jag nästan aldrig kaffe, utom om någon äldre person tar för givet att man dricker det och häller upp en kopp, då är det bara pina i sig. :p Så jag har inget argument för varför det inte skulle vara bra, men heller inget för att det är dåligt, tycker bara det är ett konstlat sätt att bli pigg på som sagt..12 februari, 2009 at 19:12 #401050Anonym anvandareMemberha en balans i allt. Kaffe ar bra, men klart inte i overdriven konsumtion, men vi paverkas ju alla olika. bor i spanien och dricker en hel del expressokaffe men mar fin fint . men lagom ar bast. MVH cesse:emo-thumb
12 februari, 2009 at 19:25 #401051Anonym anvandareMemberFlessa wrote:haha, göttJag måste ha min kopp (är nog 4 normalstora ungefär), det starkaste kaffet som man kan hitta och sedan ha dubbelt så många mått som man ”ska” ha. Får jag inte det på morgoenen med min sedvanliga frukost dör jag, typ :emo-thumb
Dricker jag upp allt i ett ”svep” så känner jag dock att härtat nästan rusar och jag nästan springer ner till gymet, så det där ”svepet” försöker jag undivka..
Shit, later som en redig trolldryck det där för att fa igang dig pa morgonen, säker att du inte vill försöka korta lite? hur manga koppar per dag?
12 februari, 2009 at 19:31 #401052Anonym anvandareMemberAtt kaffe skulle vara livsfarligt har jag aldrig hört. Dock har ju koffein en del negativa hälsokonsekvenser vid höga intag och allt det positiva som tillskrivs kaffe får man även via koffeinfritt kaffe.
Kaffe är rikt på polyfenoler och förefaller påverka kognitiv förmåga positivt, förebygga alzheimers, minska risken för diabetes typ 2 m.m. Därtill den termogena och lipolytiska effekten från koffeinet.
Jag dricker ca 10 koppar om dagen på en normaldag.
Quote:Coffee is a complex mixture of chemicals that provides significant amounts of chlorogenic acid and caffeine. Unfiltered coffee is a significant source of cafestol and kahweol, which are diterpenes that have been implicated in the cholesterol-raising effects of coffee. The results of epidemiological research suggest that coffee consumption may help prevent several chronic diseases, including type 2 diabetes mellitus, Parkinson’s disease and liver disease (cirrhosis and hepatocellular carcinoma). Most prospective cohort studies have not found coffee consumption to be associated with significantly increased cardiovascular disease risk. However, coffee consumption is associated with increases in several cardiovascular disease risk factors, including blood pressure and plasma homocysteine. At present, there is little evidence that coffee consumption increases the risk of cancer. For adults consuming moderate amounts of coffee (3-4 cups/d providing 300-400 mg/d of caffeine), there is little evidence of health risks and some evidence of health benefits. However, some groups, including people with hypertension, children, adolescents, and the elderly, may be more vulnerable to the adverse effects of caffeine. In addition, currently available evidence suggests that it may be prudent for pregnant women to limit coffee consumption to 3 cups/d providing no more than 300 mg/d of caffeine to exclude any increased probability of spontaneous abortion or impaired fetal growth.Coffee and health: a review of recent human research. Crit Rev Food Sci Nutr. 2006;46(2):101-23.
12 februari, 2009 at 19:35 #401053Anonym anvandareMemberjag dricker nog 4-5 halvstora koppar kaffe med en skvätt mjölk varje dag, mer då jag är på jobbet. blir inte märkbart piggare med kaffe o ingen skillnad utan heller. kan dricka kaffe innan läggdax, inga problem alls. Gott är det ju iaf
12 februari, 2009 at 19:41 #401054Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Ursäkta min amatörmässighet men; ”termogena & lipolytiska effekten” betyder vadå?..Ökning av ämnesomsättning och fettförbränning.
En sida jag rekommenderar:
[http://www.google.se/]12 februari, 2009 at 20:55 #401055Anonym anvandareMemberVille bara inflika att koffeinet i kaffe inte har någon ergogen effekt om man nu dricker en kopp innan gymmet i tron att orka mer.
Men det betyder ju inte att det är dåligt, har man abstinens hjälper ju koffeinet i kaffet innan passet men koffeinet i sig har ingen prestationshöjande effekt utan bara den abstinensdämpande.
[http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/85/3/883 http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/85/3/883%5D
12 februari, 2009 at 21:26 #401056Anonym anvandareMemberMer än en kopp, och jag blir lös i magen.
Men det tycker jag det är värt, så jag brukar ta två eller fler.
6 februari, 2010 at 21:42 #401057Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Var ett årsedan jag startade denna tråden nu.Dags för en liten bump samt update, När jag startade tråden drack jag ca 12 superstarka respektive jättestora koppar per dag ungefär. :whistle: Drog ner på kaffedrickandet till ca 2-3 koppar per dag men är nu upp i runt 5 stycken per dag. Brukar dricka motsvarande 3 på morgonen/förmiddagen till min första måltid och typ 1-2 koppar efter lunch allt som oftast. Känner att jag mår bra av det, speciellt den på morgonen eftersom att jag brukar träna ca 90 minuter efter det intag och att bli lite ”speedad” är aldrig fel. Men ibland känner jag att jag kanske borde hoppa koppen till lunch.
Hur ser eran kaffekonsumtion ut nu för tiden tro?
12 koppar??? Fy fan då hade jag dött=) Förstår inte att du som är så hälsosam kan dricka så mycket kaffe faktiskt, då påverkar dina binjurar ganska hårt med kortisolutsöndring i blodet som resultat (vilket orsakar katabolism). Själv dricker jag endast en kopp innan träning eftersom kortisolnivåerna under och efter träningspasset ändå blir förhöjda.
6 februari, 2010 at 21:44 #401058Anonym anvandareMemberPerra_mja wrote:med kortisolutsöndring i blodet som resultat (vilket orsakar katabolism).Japp, fettkatabolism.
6 februari, 2010 at 21:51 #401059Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Japp, fettkatabolism.Sant, men överansträngda binjurar som inte klarar att hålla ordning på några större mängder cortisol/adrenalin är ju knappast något positivt?
6 februari, 2010 at 21:56 #401060Anonym anvandareMemberPerra_mja wrote:Sant, men överansträngda binjurar som inte klarar att hålla ordning på några större mängder cortisol/adrenalin är ju knappast något positivt?Nej det är inte positivt. Men att 12 koppar kaffe skulle leda till det är en annan sak.
Mitt koffeinintag är för övrigt på tok för högt. Rage X2 innan varje styrketräningspass och dessutom enorma mängder kaffe samt en del lightcola.
7 februari, 2010 at 10:53 #401061Anonym anvandareMemberFlessa wrote:jag vet, 12 koppar var helt sjukt. Man blev så speedad att man skjöt i taket och nästan flög fram och tillbaka här hemma, dessutom var kopparna superstarka som sagt. Mindre smart. Men nu håller jag mig till 3-5 koppar max per dag.Med ”koppar” menar du då ”antal gånger jag dricker” eller helt enkelt den mängd som motsvarar en kopp?
Jag använder i alla fall den sistnämnda definitionen. Jag drack nyss mitt kaffe och det var ju bara ”ett kaffetillfälle” men mängden motsvarar 5-6 koppar. Jag har en stor temugg och det blir totalt två såna i en laddning. Två såna laddningar per dag blir det ofta, ibland mer ibland mindre. Hemma hos malawiglenn bjuds jag t.ex. alltid på kaffe.
7 februari, 2010 at 16:15 #401062Anonym anvandareMember”Kaffetåren den bästa är
av alla jordiska drycker
den livar kroppen
den lenar själen
ifrån hjässan
ner till hälen” :up: -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.