Home › Forums › Kost och Näringslära › Kaffe-Hälsodryck eller Hälsorisk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
7 februari, 2010 at 16:25 #401063Anonym anvandareMember
[http://forum.body.se/showpost.php?p=653512&postcount=3]
En bra redogörelse av kaffets fysiologiska effekter av el maestro Ola Wallengren.
7 februari, 2010 at 16:50 #401064Anonym anvandareMemberJag har läst fitness tidningar och massa på internet om just kaffe för jag är en kaffe drickare Det är ju sant det du säger att folk säger att det är bra och dåligt. Jag har läst att koffeinet ger dig ingen energi som kolhydrater. Det gör dig piggare bara och att det förbättrar fettförbränningen. Fast det är ju ett minus att man får brunare tänder osv osv Skulle inte klara mig utan kaffe ^^
2 februari, 2011 at 21:23 #401065Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Så hur ser kaffedrickandet ut nu för eran del?Min bryggare gick sönder så då försvann begäret samma dag. Nu blir det alltså bara när jag blir bjuden hemma hos någon eller när jag är ute och fikar.
2 februari, 2011 at 21:50 #401066Anonym anvandareMemberGlaskannan till kaffebryggaren hemma drog i golvet under en fest här i onsdags förra veckan. Så har varit utan kaffe fram tills idag då vi köpte n ny glaskanna som med hjälp av ett suddigummi passar i bryggaren.
Så nu är det 1-2 koppar om dagen igen.
2 februari, 2011 at 22:25 #401067Anonym anvandareMemberPå helgerna dricker jag enligt kaffebryggaren10 koppar. På veckodagarna blir det nog lite mer.
3 februari, 2011 at 08:55 #401068Anonym anvandareMemberNär ni säger koppar menar ni troligtvis inte 1,5 dl, va? För det är vad ett mått kaffe är menat för, och vad en kopp är som standardmått. En höganäs-mugg, som jag ofta dricker ur, toppfylles med 2,5 dl.
3 februari, 2011 at 10:43 #401069Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Min bryggare gick sönder så då försvann begäret samma dag. Nu blir det alltså bara när jag blir bjuden hemma hos någon eller när jag är ute och fikar.Menar du att du fortfarande inte skaffat en ny….
3 februari, 2011 at 15:37 #401070Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Menar du att du fortfarande inte skaffat en ny….Det tänker jag inte göra heller. Jag är bara glad att inte dricka massa kaffe. Varken magen eller tänderna mår bra av det och det blir svårt att hålla sig pigg utan kaffe.
Jag ser bara fördelar i att inte dricka stora mängder kaffe. Den sociala biten finns ju kvar.
3 februari, 2011 at 15:48 #401071Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det tänker jag inte göra heller. Jag är bara glad att inte dricka massa kaffe. Varken magen eller tänderna mår bra av det och det blir svårt att hålla sig pigg utan kaffe.Jag ser bara fördelar i att inte dricka stora mängder kaffe. Den sociala biten finns ju kvar.
Men det är ju så gott…. och om något är gott vill man ju ha mycket. Det måste ju väga tyngre än mage och tänder.
3 februari, 2011 at 16:21 #401072Anonym anvandareMembermccarlsson wrote:Men det är ju så gott…. och om något är gott vill man ju ha mycket. Det måste ju väga tyngre än mage och tänder.Ja det är gott. Det är ju därför jag dricker det. Men det är skillnad på att dricka det för att det är gott och känna ett sug efter det.
3 februari, 2011 at 16:35 #401073Anonym anvandareMemberPresskaffe är det jag njuter av hemma nu förtiden
Så mycket godare än brygg.[img=http://stat2.shoppinggatan.se/public/images/productimages/cafe-presso-1063326_new.jpg]
3 februari, 2011 at 18:12 #401074Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ja det är gott. Det är ju därför jag dricker det. Men det är skillnad på att dricka det för att det är gott och känna ett sug efter det.Stort +1 på den! När man börjar bli beroende av något, bör man tänka efter i de flesta fall!
3 februari, 2011 at 20:02 #401075Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Dricker man enbart för att det är gott (som jag till större delen gör) så kan man ju faktiskt köpa koffeinfritt numera, som smakar riktigt bra dessutom. Gevalias bryggkaffe samt Nescafés snabbkaffe funkar faktiskt riktigt bra om det bara är smaken som sådan man är ute efter..Är det koffein som gör magen sur och påverkar tänderna menar du?
4 februari, 2011 at 07:36 #401076Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Absolut inte. Men jag menar om man känner att man är koffeinberoene och vill trappa ner på detta, men ändå kunna avnjuta kaffesmaken så är det ett mycket bra alternativ.Uppenbarligen har jag ju inget koffeinberoende som du märker. Det är ju snarare ett sug efter kaffet i sig och en placeboeffekt så den skulle jag få av koffeinfritt också.
Du borde också skära ner på kaffet, ditt kaffeknarkade beror på att du äter som en sparv och aldrig har någon ork i vardagen. Jag vet att du naturligtvis inte erkänner det som med allt annat men förhoppningsvis kanske det väcker en tanke även om du ljuger för oss andra.
4 februari, 2011 at 09:43 #401077Anonym anvandareMemberJag vet att det finns något som kallas ” stomach friendly coffee” som i studier har visat sig ge mindre protonsekretion in vitro. Dock har jag aldrig sett detta kaffe i affären, jag vet inte hur det påverkar tänderna och framför allt tror jag inte cellerna gav något svar på hur det smakade, så jag kommer fortsätta med mitt kaffedrickande, med koffein, med magproblem och en hög tandläkarräkning. Men eftersom resten av kroppen ändå är förstörd av hård träning i 15 år så är det nog mitt minsta bekymmer
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.