Home › Forums › Kost och Näringslära › Kaffe-Hälsodryck eller Hälsorisk?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 februari, 2011 at 15:01 #401078Anonym anvandareMemberFlessa wrote:utan det är helt enkelt bara kaffesmaken jag vill åt.
Jo jag vet hur det brukar låta. Finns ingen anledning att gå in på det.
4 februari, 2011 at 21:05 #401079Anonym anvandareMemberKaffe med 1/3 mjölk är oerhört gott men jag klarar inte av att dricka det längre, Alltför vätskedrivande och uppiggande plus att magen säger ifrån, Får ruskig halsbränna och tappar nästan aptiten av det. Synd när det e så jäkla gott.
5 februari, 2011 at 10:39 #401080Anonym anvandareMemberJag dricker kaffe titt som tätt under dagen. Främst mellan föreläsningar/lektioner och då som sällskapsdryck med mina klasskamrater (eller när jag pluggar, men ser då kaffet som ett incitament att fortsätta för ”sen blir det fika”). Jag, som många andra i klassen, inbillar mig att koffeinet ska kicka igång och göra en klarvaken, men jag somnar likt förbannat till under nästkommande lektion. Visst är kaffe gott, men också varmt och en klockren gatheringdryck. Men det finns godare alternativ. Typ varm choklad.
5 februari, 2011 at 11:13 #401081Anonym anvandareMemberHar druckit kaffe med kardemummadoft (för det smakade absolut inte kardemumma) men det var ingen hit. Dock doftade det gott i köket efteråt.
Ska testa chokladvarianten
5 februari, 2011 at 17:47 #401082Anonym anvandareMemberDricker Zoegas julkaffe nu, riktigt gott Kaffe e livet!
6 februari, 2011 at 11:38 #401083Anonym anvandareMemberHahaha, ja det e gött men snart slut dock
14 februari, 2011 at 11:12 #401084Anonym anvandareMemberPeter_Eriksson wrote:jag dricker nog 4-5 halvstora koppar kaffe med en skvätt mjölk varje dag, mer då jag är på jobbet. blir inte märkbart piggare med kaffe o ingen skillnad utan heller. kan dricka kaffe innan läggdax, inga problem alls. Gott är det ju iafInstämmer, 4-5koppar på en dag och kan dricka sent på kvällen och sova direkt efter, bara att jag vaknar mitt i natta och måste slå en sjua haha.
Ingen skillnad om jag dricker eller inte dricker kaffe mer än att jag är sugen på något, något saknas men ingen skillnad på energi eller så,alltid en slöfuck hehe14 februari, 2011 at 18:33 #401085Anonym anvandareMemberTyp minst 5-6 koppar.. Heeh.
14 februari, 2011 at 18:34 #401086Anonym anvandareMemberNiklas Sjöö wrote:Har druckit kaffe med kardemummadoft (för det smakade absolut inte kardemumma) men det var ingen hit. Dock doftade det gott i köket efteråt.Ska testa chokladvarianten
Julkaffet? UNDERBART!
Har du provat chokladte? Jättegott!
14 februari, 2011 at 22:24 #401087Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Fan… Var gratis/färdigbryggt kaffe framme nu på sjukhuset dygnet om. Blev väl en 20 koppar/dag, helt sjukt. Nu blir det detox och inget kaffe på en hel vecka, minst.Jag önskar mig härmed ett stort lycka till.
Lycka till!
15 februari, 2011 at 08:31 #401088Anonym anvandareMemberHaha….du skulle köra detox och har redan hällt i dig 4 koppar kaffe?
Du är för skön Flessa, största trollet på detta forum
15 februari, 2011 at 20:47 #401089Anonym anvandareMemberKaffe på morgonen är ett måste för att få upp ögonlocken. :sleepy: Helst Gevalias Intensivo bryggt med ett par extra skopor. Konstlat eller inte det skiter jag i, gott e de :yahoo:
16 februari, 2011 at 19:51 #401090Anonym anvandareMemberMan ska väl inte dricka kaffe 1 timme innan och efter intag av vitaminer och mineraler.? Är ju dock svårt att inte dricka kaffe efetr maten :S
16 februari, 2011 at 21:51 #401091Anonym anvandareMemberHeltsjuk wrote:Man ska väl inte dricka kaffe 1 timme innan och efter intag av vitaminer och mineraler.? Är ju dock svårt att inte dricka kaffe efetr maten :SFinns väl inga bevis för det?
22 februari, 2011 at 09:06 #401092Anonym anvandareMemberVanilla wrote:Finns väl inga bevis för det?Definiera ”bevis”. Mekanismerna är bevisade. Men att sedan dra det till en slutsats att kaffet som leda till näringsbrister är en helt annan femma.
Mättat fett ökar kolesterolnivån (mekanism) men totalkolesterol säger inget om risk för att dö i hjärtinfarkt till exempel. Baserat på kolesterolökningen kan man alltså inte dra slutsatsen att mättat fett ökar risken för hjärtinfarkt.
Jag undviker själv helst kaffe tätt inpå mat av just den anledningen dock.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.