Kaffe-Hälsodryck eller Hälsorisk?

Home Forums Kost och Näringslära Kaffe-Hälsodryck eller Hälsorisk?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • Author
    Eddie Vedder wrote:
    Att kaffe skulle vara livsfarligt har jag aldrig hört. Dock har ju koffein en del negativa hälsokonsekvenser vid höga intag och allt det positiva som tillskrivs kaffe får man även via koffeinfritt kaffe.

Kaffe är rikt på polyfenoler och förefaller påverka kognitiv förmåga positivt, förebygga alzheimers, minska risken för diabetes typ 2 m.m. Därtill den termogena och lipolytiska effekten från koffeinet.

Jag dricker ca 10 koppar om dagen på en normaldag.:D

Coffee and health: a review of recent human research. Crit Rev Food Sci Nutr. 2006;46(2):101-23.

Haha! Jag ligger i krokarna där jag med och tycker mig bara uppleva negativa saker med den mängden kaffe när det kommer till träningen. Känner mig ofta slut redan innan jag kommer in i gymmet. Så jag har dragit ned min konsumtion till runt 5 stycken och märker en ganska stor skillnad faktiskt. För mycket kaffe är helt enkelt inte bra alls för min prestation på gymmet.

Råkade få i mig en apelsin till frukosten häromdagen och upplevde nästan en större pigghetkänsla av det än vad jag brukar få av kaffet. Om det sedan har med mängden c-vitamin är kanske en annan sak, men jag tyckte helt klart att i så fall apelsinen var en fräschare start på dagen än vad kaffet är. :D

Levander wrote:
    Råkade få i mig en apelsin till frukosten häromdagen och upplevde nästan en större pigghetkänsla av det än vad jag brukar få av kaffet. Om det sedan har med mängden c-vitamin är kanske en annan sak, men jag tyckte helt klart att i så fall apelsinen var en fräschare start på dagen än vad kaffet är. :D

C-vitaminet känns helt oväsentligt i sammanhanget, det är ju sockret förmodligen. Att man får mer kick av socker än av kalorifritt är ju ingen rocket science. ;)

Eddie Vedder wrote:
    C-vitaminet känns helt oväsentligt i sammanhanget, det är ju sockret förmodligen. Att man får mer kick av socker än av kalorifritt är ju ingen rocket science. ;)

Ja du har naturligtvis rätt.

Har du förresten testat koffeinfritt kaffe? Jag gjorde det ett tag och upplevde ändå samma sorts kick på morgonen som med vanligt kaffe. Så kanske det mesta är en placeboeffekt orsakad av smaken? I alla fall om man håller sig till 1-2 koppar om dagen? Att sedan överkonsumera vanligt kaffe är en annan sak.

Levander wrote:
    Ja du har naturligtvis rätt.

Har du förresten testat koffeinfritt kaffe? Jag gjorde det ett tag och upplevde ändå samma sorts kick på morgonen som med vanligt kaffe. Så kanske det mesta är en placeboeffekt orsakad av smaken? I alla fall om man håller sig till 1-2 koppar om dagen? Att sedan överkonsumera vanligt kaffe är en annan sak.

Nej koffeinfritt har jag inte druckit. Bryggaren är ju som sagt trasig så det kvittar ju. :D

Men angående smaken tror jag absolut att du har rätt. Jag tror även värmen påverkar. Man vaknar till av något gott och värmande, testa FUN Light med varmt vatten exempelvis. Fast värm vattnet före och blanda efter.

Eddie Vedder wrote:
    Nej koffeinfritt har jag inte druckit. Bryggaren är ju som sagt trasig så det kvittar ju. :D

Men angående smaken tror jag absolut att du har rätt. Jag tror även värmen påverkar. Man vaknar till av något gott och värmande, testa FUN Light med varmt vatten exempelvis. Fast värm vattnet före och blanda efter.

Haha! Jag ska testa det!

Flessa wrote:
    Även jag känner igen det där du nämner att man får samma ”kick” utav koffeinfritt kaffe. Det är nog ganska mycket placebo det där med att man skulle bli så vansinnigt speedad och pigg utav några koppar kaffe. Jag är inställd på att koffeinet inte påverkar mig alls vad gäller pigghet och då känner jag ingen sådan extra kick hellre även om jag dricker motsvarande 5-6 koppar måttat det första jag gör på morgonen. Jag är bara ute efter den goda smaken så det blir väl att det är den jag fokuserar på, koffeinfritt eller ej.

Vilka märken har du provat på koffeinfrott kaffe by he way? Min favorit måste nog i dagsläget vara gevalias när det kommer till brygg och Nescafe när det kommer till snabbkaffe utan koffein. :)

Jag har inte provat snabbkaffet faktiskt, men annars är det Gevalia när det gäller brygg. Är det någon skillnad prismässigt mellan brygg och snabbkaffet?

Flessa wrote:
    Hallå allihopa! :)

Som bekant så läser man ibland att Kaffe är Livsfarligt och ibland att kaffe är jättebra för fettförbränningen, för hjärtat o.s.v. Nya råd & rön varje dag.

Ett stort problem med undersökningar brukar vara att man inte tar hänsyn till problemet med hönan och ägget. Kanske förstår man det inte ens. Man upptäcker, som i en undersökning som var i media för ett par veckor sedan (har inte lagt detaljerna på minnet) att stordrickare av kaffe lever tio år kortare. Då kablar man ut att man inte ska dricka kaffe. När det egentligen ligger till så att riktiga ohälsosamma typ taxichaufförer ofta är storkonsumenter av kaffe.

Viewing 7 posts - 46 through 52 (of 52 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.