kalorier = frågetecken

Home Forums Kost och Näringslära kalorier = frågetecken

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej, Jag har ett stort frågetecken när jag läser runt angående träning och kalorier. Jag har läst en del att man behöver olika mycket kalorier för olika livstilar och det förstår jag så klart. Men vissa säger man behöver ha ca 2500 kalorier om dagen medans andra säger 2500Kcal om dagen. Det är ganska stor skillnad? Kcal är väl kilo kalorier alltså kalorier * 1000 ?

Kilokalorier (kcal) har i folkmun blivit kalorier.

okej, så det förklarar varför det skiljer sig så kraftig från skribent till skribent hehe tack

om man vill öka i vikt medans man tränar är det bara att trycka i sig så mycket kalorier man bara kan?

daani4all wrote:
    om man vill öka i vikt medans man tränar är det bara att trycka i sig så mycket kalorier man bara kan?

Ja, fast det räcker med att du äter mer kalorier än vad du gör av med så går du upp i vikt. Sen är det beroende på hur stort överskottet är hur mycket du går upp i vikt.

500kcal + per dag ger en viktökning på ca 0.5 kg i veckan.

nible wrote:
    Ja, fast det räcker med att du äter mer kalorier än vad du gör av med så går du upp i vikt. Sen är det beroende på hur stort överskottet är hur mycket du går upp i vikt.

500kcal + per dag ger en viktökning på ca 0.5 kg i veckan.

Värt att påpeka här är väl också att om man bara sitter och nöter byxbaken hela dagarna och äter mer än vad man gör av med så blir man bara fet. ;) Träning + överskott = ökad vikt i muskler (plus lite fett också)

daani4all wrote:

För de flesta är det där en väldigt dålig strategi. Man blir fet helt enkelt. Beroende på utgångsläge kan man ju öka mer eller mindre men är du inte underviktig och inte nybörjare tycker jag du ska hålla kaloriöverskottet på en sund nivå och öka successivt.

Håll hela tiden koll på spegeln och se till att du ökar i styrka.

tack för svaren :D

daani4all wrote:
    tack för svaren :D

varsågod!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.