Home › Forums › Kost och Näringslära › Kan man göra gröt på enbart kruskakli?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 maj, 2009 at 19:43 #63756Anonym anvandareMember22 maj, 2009 at 19:43 #431788Anonym anvandareMember
Kan man göra gröt på bara kruskakli?
Eller är det skadligt att få i sig så mkt kostfibrer?vilka är fördelarna respektive nackdelarna mot att göra vanlig gröt på havregryn?
Förutom att man får äta mkt mer kruskakli än havregryn och nå samma kcal värde..
Eddie vedder eller mikaelj eller nån annan duktig inom näringslära får gärna svara : )
22 maj, 2009 at 19:57 #431789Anonym anvandareMembereller om man kan köra på typ 30% havregryn och 70% kruskakli?
Är ju mkt mer fett och protein i kruskakli än i havregryn och inte alls lika mkt kolhydrater. Är ju kanon under deff. Så ni som har kunskapen får gärna berätta för mig om det går bra eller ej
22 maj, 2009 at 20:42 #431790Anonym anvandareMemberDet går, men det är svårt att få det att binda till vattnet. 1-2 dl kruskakli och ½ dl havregryn, i så fall.
* Fibrer irriterar magen
* Fibrer sänker halten kolesterol, och därmed byggmaterialet till t.ex. testosteron och D-vitamin.
* Vi är inte gjorda för att äta bark.
* Enbart volym utan energi mättar inte.
* Det innehåller praktiskt taget ingen näring till skillnad från havregrynen.Tro mig, jag åt kruskakligröt + DoublePro till lunch/frukost större delen hösten 2007. I efterhand undrar jag vad jag höll på med. Att maximera volym och minimera kcal funkar helt enkelt inte. Även om det ger mättnad på kort sikt kommer du aldrig att hålla dig nöjd utan tänka på mat hela tiden.
Nu kanske du inte tänkte ersätta alla mål med kruskakligröt, men tipset är ändå: gör det inte. De enda acceptabla fibrerna är de vattenlösliga som finns i grönsaker (och frukt), de olösliga är av ondo.
22 maj, 2009 at 23:27 #431791Anonym anvandareMemberokej kanske inte var nån bra idé då.. tack för ett bra svar mikaelj
Vilka är dom bästa havregrynen att göra gröt på då? eller är det same shit, different name bara?
22 maj, 2009 at 23:34 #431792Anonym anvandareMemberHavregryn som havregryn. Hade jag ätit havregryn nu hade jag tveklöst valt varianten utan tillsatt kostfiber.
Havregryn har fiber i sig som det är, fullkornsvarianten på havregryn är bara onödigt, eftersom det bara är extra vetekli tillsatt. Bbetaglukonerna som anses vara nyttiga i havrefiber är just från havret, och det extra fibret från vetet irriterar bara magen och fyller upp magsäcken.
23 maj, 2009 at 13:36 #431793Anonym anvandareMemberAtt överhuvudtaget tillsätta extra kli i maten ser jag som enbart dumt. Barlberikade havregryn är nog den mest onödiga produkten som finns för alla utom gamla typ.
Gör gröt på helt vanliga havregryn, det är ju en fiberbomb bara det.
[http://traningslara.se/blogg/fullkorn-i-alla-lagen/]
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.