kost emot gynekomasti

Home Forums Kost och Näringslära kost emot gynekomasti

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag undrar om det finns något medecin eller någon typ av ämne som man kan äta som minskar symptomen av gynekomasti tex framåtbulltande bröstvårtor..

Om du har förhårdnad vävnad (som en liten ojämn knöl) under bröstvårtan är det gynekomasti och det går endast att få bort via operation. Om det däremot rör sig mer om fettansamling kring brösten och specifikt runt bröstvårtan kan denna tråd hjälpa (i samband med en välgenomtänkt diet):
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=42278]

Gå ner i vikt kan hjälpa. Gör det för mig.

Kan ha flera tänkbara orsaker. Utan att veta hur gammal du är kan man anta att viss medicinering, visst steroidmissbruk och andra hormonella obalanser kan vara tänkbara skäl. Du måste ju först få rätt diagnos – många män har palperbara bröst utan att för den sakens skull ha gynekomasti.

Prolaktin är ett hormon som bl a orsakar bröstkörtelutveckling och mjölksekretion hos kvinnor i samband med amning. Även män har detta hormon i kroppen, men normalt utövar hormonet dopamin kronisk hämning på prolaktin. Vissa former av mediciner (neuroleptika/antipsykotika innehållande sk. D2-antagonister) hindrar dopamin att utöva sin inhibitoriska effekt på prolaktin, med prolaktinfrisättning och bröstkörteltillväxt som följd. Denna oönskade bieffekt dämpas med D2-agonister.

Hos alkoholister ser man också en ökad frekvens av gynekomasti, som troligtvis kan kopplas till förhöjda halter av östrogen och prolaktin. Håll dig borta från spriten, alltså…

Annars kan en generell nedsättning av androgener ge gynekomasti, men du märker detta på fler sätt än enbart brösttillväxt. Testosteron/ steroider i för stora doser kan också ge upphov till gynekomasti via den proportionellt ökande aromatiseringen till östrogen. Det problemet är lätt avhjälpt genom att hålla en naturligt hög testosteronnivå istället.

Oftast hittar man dock inte orsaken, och då är operation enda utvägen. Jag förstår däremot inte varför ni andra menar att gynekomasti i de fall där man finner och behandlar orsaken, skulle vara irreversibelt?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.