Home › Forums › Kost och Näringslära › Kosthållning – Äta för att växa
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
3 maj, 2010 at 21:40 #57332Anonym anvandareMember3 maj, 2010 at 21:40 #291317Anonym anvandareMember
Hej!
Jag undrar hur jag ska äta bäst för att växa? Jag är 17 år, är ca 175 cm och väger runt 67 kilo, vilket jag anser är lite. Tränar 4 pass i veckan med ganska hård styrketräning för min ålder och börjar bli ganska stor för min ålder men undrar hur jag ska äta för att äta och gå upp i vikt. Vad jag ska äta och hur ofta. Jag är medveten om att jag är ganska orutinerad men hoppas ändå ni kan hjälpa mig! Tack på förhand3 maj, 2010 at 21:45 #291318Anonym anvandareMemberSystem wrote:Hej!
Jag undrar hur jag ska äta bäst för att växa? Jag är 17 år, är ca 175 cm och väger runt 67 kilo, vilket jag anser är lite. Tränar 4 pass i veckan med ganska hård styrketräning för min ålder och börjar bli ganska stor för min ålder men undrar hur jag ska äta för att äta och gå upp i vikt. Vad jag ska äta och hur ofta. Jag är medveten om att jag är ganska orutinerad men hoppas ändå ni kan hjälpa mig! Tack på förhandFattade inte de där riktigt? de e som du menar att du växer & går upp i vikt men du vill ha hjälp till att gå upp i vikt?
Försök ät regelbundet, högst var 4e timme och ät så mkt du kan av svenskhusmanskost, havregrynsgröt och grejer.3 maj, 2010 at 22:38 #291319Anonym anvandareMemberLyftarBruden wrote:Fattade inte de där riktigt? de e som du menar att du växer & går upp i vikt men du vill ha hjälp till att gå upp i vikt?
Försök ät regelbundet, högst var 4e timme och ät så mkt du kan av svenskhusmanskost, havregrynsgröt och grejer.havregrynsgröt i sig kommer iten göra honom speciellt stor, nej
Men.. Om du börjar ”bli stor för din ålder” så ökar du väll redan som det är? Egentligen är jag ltie osäker på vad du udnrar över eftersom att det tydligen funegrar för dig redan, förutom att du eventuellt vill optimalisera det hela. Räkna ut din kaloriförbränning under ett dygn, och lägg dig sedan några 100 kalorier över det. Ät ungefär 2g protein/kg kroppsvikt. (varsågod, typiska basråd)
4 maj, 2010 at 06:20 #291320Anonym anvandareMemberLyftarBruden wrote:högst var 4e timmeOfattbart att såna rekommendationer fortsätter att dyka upp. Måltidsfrekvens anpassas efter hur man själv trivs med det punkt slut.
Här kan du läsa System:
[http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/ Begreppet ”bulk” och sund viktuppgång]
[http://traningslara.se/blogg/konkreta-tips-for-dig-som-vill-upp-i-vikt/ Konkreta tips för dig som vill upp i vikt]
Går du i skolan har du ju lyxen att få god skolmat gratis varenda dag och då är det bara att äta rejält mycket där. Vanlig husmanskost och gärna med extra koll på proteinintaget, försök käka hyfsat balanserat och ta gärna en proteindrink efter passet.
4 maj, 2010 at 16:46 #291321Anonym anvandareMemberFlessa wrote:Frekvens och vad man äter är helt upp till var och en.Men mycket bra basmat, och eventuellt komplettera med något. En protion vavlingt vassleprotein är ett aldless utmärkt komplement till en ”nybörjare”, utan att krångla till det.
Läs även Eddies artikel, mycket bra läsning kan jag lova!
påpekade inte att han skulle följa det.
4 maj, 2010 at 21:45 #291322Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Ofattbart att såna rekommendationer fortsätter att dyka upp. Måltidsfrekvens anpassas efter hur man själv trivs med det punkt slut.Så det som alla säger om att äta var tredje timme spelar egentligen ingen roll?
Dessutom tror jag att jag förklarade mig dåligt. Jag har inte gått upp ett gram på ungefär fem månader men har ändå ätit precis som jag gjorde tidigare och jag blir starkare, men frågan är om jag blir större eftersom jag inte går upp i vikt.
4 maj, 2010 at 21:55 #291323Anonym anvandareMemberTack till Eddie för artiklarna förresten. Som sagt, mycket bra läsning.
6 maj, 2010 at 11:41 #291324Anonym anvandareMemberHar varit i en liknande situation, även fast min viktuppgång var dumdristig (riktig grisbulk).
Försök att tänka på att lägga dig på ett måttligt överskott, lägg till en extra proteindrink och 2-3 glas röd mjölk om dagen utöver det du äter för tillfället, så har du en väldigt hälsosam viktuppgång :up:
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.