Kostsschema (nybörjare)

Home Forums Kost och Näringslära Kostsschema (nybörjare)

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #85111
    #865398

    Innan jag ställer min fråga vill jag veta om jag har räknat ut mitt dagliga kaloribehov korrekt. Uträkningarna är baserade på ”The Harris-Benedict formula” som jag antar att man använder sig utav.

    BMR = (66 + (13.7*X) + (5*Y) – (6.8*Z))

    Variabler:
    X = Vikt (kg)
    Y = Längd (cm)
    Z = Ålder (år)

    BMR ≈ 1915 kalorier/dag

    Använder mig sedan av följande parameter:

    Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)

    (1915 * 1.55) ≈ 3000 kalorier/dag

    Alltså behöver jag > 3000 kalorier/dag för att öka min massa?

    Jag hoppas att detta är den ”rätta” beräkningsformeln, som sagt, är ganska ny inom detta område med.

    #865399

    Rätt/fel?

    #865400

    Åk och köp den nya body så finns det en stor och bra artikel om allt vad det gäller kost/träning:)

    #865401

    Gå även in på [www.bodyforlife.se] finns en pdf fil man kan ladda ner gratis!

    #865402
    herrdanne wrote:
    Åk och köp den nya body så finns det en stor och bra artikel om allt vad det gäller kost/träning:)

    Det finns tillräckligt med information att hämta från internet som det är.

    Lioness wrote:
    Gå även in på [www.bodyforlife.se] finns en pdf fil man kan ladda ner gratis!

    Där fanns en del information, tack!

    Har dock inte fått svar på min fråga angående min utträkning men jag antar att det stämmer.

    #865403

    Ja, det är en bra utgångspunkt.
    Nu har du räknat ut vad du gör av med på en dag.
    Skall du nå bästa resultat skall du ligga på ett överskott på upp till 500kcal +.
    Alltså ligg mellan 3000-3500kcal/dag.

    #865404
    Sphere wrote:
    Innan jag ställer min fråga vill jag veta om jag har räknat ut mitt dagliga kaloribehov korrekt. Uträkningarna är baserade på ”The Harris-Benedict formula” som jag antar att man använder sig utav.

    BMR = (66 + (13.7*X) + (5*Y) – (6.8*Z))

    Variabler:
    X = Vikt (kg)
    Y = Längd (cm)
    Z = Ålder (år)

    BMR ≈ 1915 kalorier/dag

    Använder mig sedan av följande parameter:

    Mod. active = BMR X 1.55 (moderate exercise/sports 3-5 days/wk)

    (1915 * 1.55) ≈ 3000 kalorier/dag

    Alltså behöver jag > 3000 kalorier/dag för att öka min massa?

    Jag hoppas att detta är den ”rätta” beräkningsformeln, som sagt, är ganska ny inom detta område med.

    Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) – (6.775 x ålder) Jo det ser ut att vara den rätta formeln!

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.