Kosttillskott och näringsämnen

Home Forums Kost och Näringslära Kosttillskott och näringsämnen

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Hej!

Är kvinna, snart 40 år, 170 cm lång och väger ca 64 kg.
    Jag har tränat i ett par år, men mest bodypump och en del konditionspass som bodycombat. Har även tränat lite i gymmet men inte särskilt seriöst. Nu har jag dock tänkt att satsa ordentligt när det gäller styrketräning, skulle vilja se hur långt jag kan komma. Inbillar mig att jag har förutsättningar att få lite muskler, har nu tränat ganska mycket under ca 1 månad och låren har tex. ökat med 1 cm. Men om det är mycket eller lite har jag ingen aning om. Mitt mål är att ha åtminstone lite synliga muskler till sommaren.

Nu till mina frågor: det här med kosttillskott av olika slag, är det överskattat? Det enda tillskott jag äter just nu är omega 3 (2 kapslar om dagen) och en vitamintablett om dagen. Är proteindrinkar nåt jag ska satsa på eller räcker det med mycket protein i kosten? Och behöver jag andra tillskott, har ju läst en del här i forumet och det verkar som om de flesta sätter i sig en massa olika preparat.

Sen funderar jag hur mycket protein och fett jag ska äta varje dag. Har läst att jag ska få i mig åtminstone 2,2 g. protein och 1 g. fett per kg kroppsvikt varje dag. Det betyder i mitt fall ca 140 g. protein och 64 g. fett. Men hur räknar man ut det i praktiken? Som jag har förstått det så innehåller proteinrik mat bara ca 20% rent protein, betyder det då att jag varje dag ska äta ca 700 g. kött, fisk eller fågel? Och hur räknar jag ut fettet? Är det 64 g. rent smör tex? Hur omvandlar jag det till andra fettkällor som te.x. creme fraiche?

Hoppas någon kan förbarma sig över en förvirrad nybörjare! :what:
    Tack på förhand!

Täcker du dina behov, t ex proteinbehovet, via kosten, behövs inte tillskott. Det är mer en fråga om enkelhet, det är bekvämare att snabbt få protein från en proteindrink i samband med träning än att gå hem och äta en måltid.

Du skall räkna med allt protein (och fett och kolhydrater i kosten). Protein får du inte bara från kött, fisk och fågel, utan även när du äter pasta, havregryn, osv, får du protein som du skall räkna med. En burk tonfisk, 100 gram pasta, och ett glas mjölk, ger t ex över 50 gram protein bara där. Samma sak med fett. Allt fett, från allt du äter, räknas med.

Det finns tabeller med angivelser för näringsinnehåll, [http://www.fineli.fi/index.php?lang=sv] där man ser vad allt ger. För att veta hur mycket det man sedan äter behöver man en matvåg.

Mycket läsvärt! Tack för ditt snabba svar! :emo-thumb

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.