Home › Forums › Kost och Näringslära › Kycklingrulle ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
12 februari, 2009 at 19:32 #63648Anonym anvandareMember12 februari, 2009 at 19:32 #431175Anonym anvandareMember
Alltså, en kycklingrulle med mild sås är ju bara så jävla gott, så nu undrar jag : hur onyttigt är det egentligen?
12 februari, 2009 at 19:37 #431176Anonym anvandareMemberKyckling är nyttigt, såsen är förmodligen yoghurtbaserad och ganska sockrad men fettsnål, salladen är mest grönsallad (= lite energi) och brödet är ljust och tas upp väldigt snabbt. Troligtvis är det bättre med någon annan kolhydratkälla, men t.ex. direkt efter träning funkar det bra (även om det kanske är lite lite protein om du skall äta det för återhämtning/tillväxt). Kan du välja en fullkornsvariant på brödet och inte inte har problem med magen gör det nog måltiden bättre.
Så, ptja, det är väl vettig mat, om än aningens fettsnål kanske?
13 februari, 2009 at 18:59 #431177Anonym anvandareMembermikaelj wrote:Kyckling är nyttigt, såsen är förmodligen yoghurtbaserad och ganska sockrad men fettsnål, salladen är mest grönsallad (= lite energi) och brödet är ljust och tas upp väldigt snabbt. Troligtvis är det bättre med någon annan kolhydratkälla, men t.ex. direkt efter träning funkar det bra (även om det kanske är lite lite protein om du skall äta det för återhämtning/tillväxt). Kan du välja en fullkornsvariant på brödet och inte inte har problem med magen gör det nog måltiden bättre.Så, ptja, det är väl vettig mat, om än aningens fettsnål kanske?
Tack för ditt snabba svar, nu vet jag bättre
8 april, 2009 at 17:45 #431178Anonym anvandareMemberHur mycket kcal kan det vara i en ”vanlig” kycklingrulle då? Jag åt det idag och räknade det som 1000kcal då jag inte har den blekaste vad det kan vara.
8 april, 2009 at 21:12 #431179Anonym anvandareMemberWanted wrote:Hur mycket kcal kan det vara i en ”vanlig” kycklingrulle då? Jag åt det idag och räknade det som 1000kcal då jag inte har den blekaste vad det kan vara.Knappast 1000kcal iaf om den inte är gigantisk.
Större delen av rullen fylls väl ut med grönsallad då det är en billig fyllning. Sallad är sågott som kalorilös. Kycklingen är kalorisnål för sin fyllnadsgrad. Det som lägger på kalorier är såsen och där varierar det nog ganska kraftigt beroende på hur den är gjord. Men troligast är att den är tillredd på yoghurt eller filmjölk som knappast får upp kalorimängden till 1000kcal.
Min gissning hamnar runt 600 kcal..
8 april, 2009 at 21:36 #431180Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Knappast 1000kcal iaf om den inte är gigantisk.Jag skulle säga det motsatta. En kycklingrulle på bara 1000kcal hittar man nog inte på många ”vanliga” pizzerior. Det är ju alltid svårt att uttala sig om ”normal” storlek men jag har nog aldrig käkat en kebabrulle på pizzeria där ens degen varit mindre än säkert 500 kcal bara det. Och kycklingen är nog inte strimlad bröstkycklingfilé direkt utan betydligt fetare bitar.
8 april, 2009 at 21:46 #431181Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jag skulle säga det motsatta. En kycklingrulle på bara 1000kcal hittar man nog inte på många ”vanliga” pizzerior. Det är ju alltid svårt att uttala sig om ”normal” storlek men jag har nog aldrig käkat en kebabrulle på pizzeria där ens degen varit mindre än säkert 500 kcal bara det. Och kycklingen är nog inte strimlad bröstkycklingfilé direkt utan betydligt fetare bitar.Mycket möjligt du har rätt men det känns mest som en massa sallad, vitt bröd och kladd i de flesta rullar jag käkat.
9 april, 2009 at 05:46 #431182Anonym anvandareMemberInsulinus wrote:Mycket möjligt du har rätt men det känns mest som en massa sallad, vitt bröd och kladd i de flesta rullar jag käkat.Precis, deg och kladd kan få kcal att dra iväg rejält. Och så är det antagligen inte det bästa kycklingköttet heller som sagt.
9 april, 2009 at 08:59 #431183Anonym anvandareMemberPå de ställen jag har ätit kycklingrulle varierar brödet och storleken ganska mycket. Vissa gör eget pizzabröd i ugn medan andra kör standard tunnbröd (tunnbrödsrulle varienten). Jag tror att kcal och mängden bröd diffar ganska mycket.
Min vilda gissning är att en kycklingrulle inte överstiger 30-40g protein och ligger mellan 500-1000 kcal beroende på sås och bröd.
För oftast är det [http://www.northtrade.se/UserDocuments/4054.pdf Happy Chef] kycklingen de använder i rullarna, dvs fryst tärnad kycklingfilé som redan är marinerad och inte den ”flottiga” och feta ”kycklingkebaben” som annars finns.
9 april, 2009 at 09:04 #431184Anonym anvandareMemberTacka vet jag vikingrulle, i stort sett en pizza i kebabrulleformat. Tomatsås, mängder va ost och sedan de typiska kebebrulleingredienserna förutom kebabsåsen (som ju ersatts av tomatsås och smält ost:P) Den optimala vikingrullen står dock i hård konkurrens med en riktigt fin falafelrulle med någon stark sås. Falafel IS the shit!
Om detta nu utmynnar i en offtopictråd á la ”penismätartävling om goda pizzeriarullar” ber jag moderatorer om ursäkt.
10 november, 2010 at 11:54 #431185Anonym anvandareMembermin nya favorit efter träning är en kycklingrulle med stark sås, lite linser och en proteindrink, som mitt första mål
10 november, 2010 at 13:37 #431186Anonym anvandareMemberJag frågade på ett ställe hur mycket deg dom använder för en rulle och fick svaret att dom använde samma degklump som dom använder för att göra en pizza, det trodde jag då rakt inte. Skiljer sig ju säkert från ställe till ställe, men bara där drar ju kalorierna iväg.
10 november, 2010 at 15:30 #431187Anonym anvandareMemberJ Gold wrote:Jag frågade på ett ställe hur mycket deg dom använder för en rulle och fick svaret att dom använde samma degklump som dom använder för att göra en pizza, det trodde jag då rakt inte. Skiljer sig ju säkert från ställe till ställe, men bara där drar ju kalorierna iväg.ja, när jag skulle hämta min igår så var jag lite tidig och såg när han rullade ihop min. och det var en riktigt stor deg alltså.
men jag har inte ätit bröd på några år typ, bortsett från några undantag. så allt bröd jag får i mig är från kycklingrulle eller pizza max 2ggr per vecka. kalorierna från de vita brödet är inget jag oroar mig för efter tränigen -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.