Home › Forums › Kost och Näringslära › Lägga på ett par kilon
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 augusti, 2009 at 20:21 #61987Anonym anvandareMember15 augusti, 2009 at 20:21 #396551Anonym anvandareMember
Hej!
Jag har börjat spela fotboll i ett 92/93 lag där nästan alla är 92: or. Och detta blir en aning problematiskt då jag själv är 93:a och väger enbart 58kg och är ungefär 175cm lång. Jag ligger redan 5-7kg bakom kompisarna och 10kg bakom 92: orna, något som ger mig problem i speciellt närkamperna.
Därför behöver jag lägga på några kilon som kan ge dom i laget en match.
Jag tränar då 3-4ggr i veckan med laget och är ute och springer på söndagsmorgonen.
Hur bör min kost se ut? Intaget för proteiner och kolydrater? Jag snackade med några kompisar om vi skulle köpa proteintillskott men lär det hjälpa mig?Bör det se ut något i stil med detta?
Frukost
Lunch
Mellanmål
Middag
MellanmålMan kanske kan käka en macka mellan frukosten och lunchen?
Men vad skulle ni rekommendera för att jag så fort som möjligt kan börja gå upp i vikt? Jag vet att detta inte sker på en natt, utan det handlar om månader.
Något bra och enkelt mellanmål att rekommendera?Tack!:up:
15 augusti, 2009 at 20:40 #396552Anonym anvandareMemberJag tycker inte att du ska ha förbråttom för att då kommer du att lägga på dig fett.
Du är 16 år och utvecklas fortfarande så det får ta den tid det tar.
Det du skrev om
Frukost
Lunch
Mellanmål
Middag
Mellanmål är helt ok.Ät ca 500 kcal mer än du förbrukar om dagen,du kan läsa lite mer om detta här [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347].16 augusti, 2009 at 00:29 #396553Anonym anvandareMemberTack för svar
Men vad rekommenderar ni som mellanmål? Träningarna börjar mellan 17-19 och en del dagar så får jag då äta middag efter träning då det tar ungefär 30 minuter att ta sig dit. Men vad skulle ett starkt mellanmål vara då? Efter man kommit hem från skolan, vilar ett litet tag och äter något innan man drar iväg. 2,5h senare äter jag middag och sen kanske några kvällsmackor?
Vill gärna gå upp lite. Både för fotbollen och det vanliga livet.
16 augusti, 2009 at 00:45 #396554Anonym anvandareMemberSmörgås med massa smör & ost & gurka; kokta ägg; en liter mjölk; en burk makrill i tomatsås; …
Ät på! Var inte rädd för fett, och välj företrädelsevis proteinrika livsmedel hellre än sockerrika.
16 augusti, 2009 at 09:31 #396555Anonym anvandareMemberCelox wrote:Jag tycker inte att du ska ha förbråttom för att då kommer du att lägga på dig fett.
Du är 16 år och utvecklas fortfarande så det får ta den tid det tar.
Det du skrev om
Frukost
Lunch
Mellanmål
Middag
Mellanmål är helt ok.Ät ca 500 kcal mer än du förbrukar om dagen,du kan läsa lite mer om detta här [http://forum.body.se/showthread.php?t=22347].Killen är 16 år och behöver nog inte bekymra sig så mycket om räkna ut mängder av fett, carbs, protein, kcal och det ena med det femte.
Killen vill gå upp i vikt för att kunna bli starkare i närkamperna på fotbollsplanen inte se snygg ut på stranden 2010 eller öka i bänkpressen. Antar jag?
Tipsen kanske borde bli mer av det enkla slaget till att börja med; Ex. äta en extra portion med mat både på lunch & till middag, dricka ett extra glas mjölk eller två? Händer det nåt på vågen efter ca 4 veckor så är det en bra start.
Killen är bara 16 år än så länge, alldeles för ung för att hålla på att bekymra sig om att räkna ut näringslärans ekvationer.
Det kommer långt senare, om nånsin alls.Angående mellanmål som är energirika men ändå ”nyttiga” finns det med stor sannolikhet trådar om det också.
:up:16 augusti, 2009 at 13:41 #396556Anonym anvandareMemberCiB wrote:Killen är 16 år och behöver nog inte bekymra sig så mycket om räkna ut mängder av fett, carbs, protein, kcal och det ena med det femte.Killen vill gå upp i vikt för att kunna bli starkare i närkamperna på fotbollsplanen inte se snygg ut på stranden 2010 eller öka i bänkpressen. Antar jag?
Tipsen kanske borde bli mer av det enkla slaget till att börja med; Ex. äta en extra portion med mat både på lunch & till middag, dricka ett extra glas mjölk eller två? Händer det nåt på vågen efter ca 4 veckor så är det en bra start.
Killen är bara 16 år än så länge, alldeles för ung för att hålla på att bekymra sig om att räkna ut näringslärans ekvationer.
Det kommer långt senare, om nånsin alls.Angående mellanmål som är energirika men ändå ”nyttiga” finns det med stor sannolikhet trådar om det också.
:up:Min tanke var aldrig att han skulle räkna,”Jag tycker inte att du ska ha förbråttom för att då kommer du att lägga på dig fett.Du är 16 år och utvecklas fortfarande så det får ta den tid det tar.”
Jag ville bara få han att förstå det där om att gå upp och ner i vikt,hur det ligger till.Vill man gå upp + 500 kcal vill man gå ner – 500 kcal.16 augusti, 2009 at 15:28 #396557Anonym anvandareMemberOkej. Mjölk har jag inte druckit på år (var intolerant när jag var mindre). Ska kunna dricka det som vatten nu, kanske bör införas
Jag kom på att min frukost måste ändras. Tidigare har jag ätit några formbröd eller limpmackor men smör och ost på. Men vill gärna vara mätt till lunchen.
Mackor (limpa?), flingor med mjölk/fil, start med vaniljyoghurt. Någon med goda tips med som är lätta att göra i ordning på morgonen?
Juste ja, risifrutti till mellanmål kan också vara en god idé? Eller är det överskattat (sockerbomb)?
16 augusti, 2009 at 16:13 #396558Anonym anvandareMemberZettabyte wrote:Juste ja, risifrutti till mellanmål kan också vara en god idé? Eller är det överskattat (sockerbomb)?Nejdå det är inte överskattat, de flesta är nog överens om att det är ganska dåligt.
I mina ögon är det inte särskilt mycket nyttigare än t.ex. en Magnumglass men för den delen är det varken ”förbjudet” att ta en RisiFrutti eller en glass. Men ta det inte som någon ”nyttig” produkt.
Samma sak med limpmackor, skillnaden mellan en limpskiva och en kanelbulle är inte jättestor.
Jag rekommenderar att ha burkar med makrill i tomatsås i skafferiet och kokta ägg i kylskåpet.:up:
16 augusti, 2009 at 16:39 #396559Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nejdå det är inte överskattat, de flesta är nog överens om att det är ganska dåligt.I mina ögon är det inte särskilt mycket nyttigare än t.ex. en Magnumglass men för den delen är det varken ”förbjudet” att ta en RisiFrutti eller en glass. Men ta det inte som någon ”nyttig” produkt.
Vadå!? Kajsa Bergqvist var ju duktig och var så lätt i kroppen så efter sina RisiFruttis. Iaf i reklamen
Eddie Vedder wrote:Jag rekommenderar att ha burkar med makrill i tomatsås i skafferiet och kokta ägg i kylskåpet.:up:Det hjälper ju inte att ha dem i skåpet respektive kylen. Man ska väl äta dem
Ja, jag är lite uttråkad hemma nu…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.