Home › Forums › Kost och Näringslära › Lättmjölk vs. vanlig (röd) mjölk
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 september, 2010 at 19:18 #64540Anonym anvandareMember19 september, 2010 at 19:18 #449800Anonym anvandareMember
Dricker lättmjölk då jag tycker det är ett enkelt sätt att få i sig bra protein, dessutom är det ofta gott. Har valt lättmjölk för att inte kalorierna ska dra iväg. Dricker kanske 1 liter om dagen.
Men… börjat fundera på om lättmjölken har nackdelar. Mindre fett gör väl att mer av energin i mjölken kommer från mjölksockret = högre GI och sämre för blodsocker och insulin. Eller tänker jag fel?
Vad har ni för synpunkter på att dricka mjölk för att proteinberika kosten, väljer ni blått eller rött, för- och nackdelar?
19 september, 2010 at 19:51 #449801Anonym anvandareMemberJag väljer rött för att jag tycker att det är sjukt gott och för att jag vill få i mig dom extra KCAL.
Dricker runt 1L lättmjölk (i skolan, dom har inget annat..) och 2L standardmjölk om dagen.
19 september, 2010 at 19:53 #449802Anonym anvandareMembertycker det är ett bra sätt att proteinberika kosten, Mjölk innehåller ju även massvis av vitaminer o mineraler. Dricker nog 1-2 liter om dagen. Sen att man får lite extra tryck av mjölksockret är ju inte fel heller
19 september, 2010 at 19:58 #449803Anonym anvandareMemberSkillnaden mellan lättmjölk och standardmjölk är vattenmängden! Inte svårare än så, skiljer väl 5kcal/dl mellan lätt, mellan och standard och kaloriskillnaden är pga skillnader i fett%. Kolhydrat samt proteininnehållet är samma så skillnaden i kalorimängd är helt enkelt då lättmjölken är utspädd i mer vatten!
Är det kolhydraterna du vill undvika så får du köpa laktosfri mjölk. Laktosfri 1,5% mjölken har samma kalorimängd som 0,5% mjölken.
19 september, 2010 at 20:04 #449804Anonym anvandareMemberMjölksocker har lågt GI oavsett fettmängden.
Mjölkens stora insulinfrisättande effekt kommer från proteinet, inte kolhydraterna.
19 september, 2010 at 20:13 #449805Anonym anvandareMemberSå förutom fettmängd och kalorier finns det inga övriga skillnader mellan blå och röd mjölk? Kan man tolka det så?
19 september, 2010 at 20:28 #449806Anonym anvandareMemberCarrera65 wrote:Så förutom fettmängd och kalorier finns det inga övriga skillnader mellan blå och röd mjölk? Kan man tolka det så?Ungefär så ja, små skillnader i vitamin och mineralinnehåll kan eventuellt finnas men är osäker på detta. Och hur som helst så är det knappast något som märks..
19 september, 2010 at 21:08 #449807Anonym anvandareMemberTack för svar.
19 september, 2010 at 21:26 #449808Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Ungefär så ja, små skillnader i vitamin och mineralinnehåll kan eventuellt finnas men är osäker på detta. Och hur som helst så är det knappast något som märks..Den ”stora” skillnaden är väl i så fall att A- och D-vitaminnivåerna av oberikad mjölk kan variera lite men i de berikade är mängden standardiserad och konstant.
Beroende på djuren utfodring, beroende på näringshalt i gräs, beroende på om de vistats utomhos i solen etc. Men att inte få i sig A-vitaminberikningen ser jag bara som positivt, HELT ofattbart för mig att man fortsätter berika med A-vitamin. Totalt onödigt och eventuellt mer negativt än positivt.
19 september, 2010 at 21:28 #449809Anonym anvandareMemberLättmjölk smakar ju vatten:) Nej standardmjölk är det som gäller för mig. Eller varför inte naturlig mjölk direkt från spenen?
19 september, 2010 at 21:35 #449810Anonym anvandareMemberjokarl wrote:Eller varför inte naturlig mjölk direkt från spenen?Det vore drömmen. Få tag på råmjölk och ställa den mitt i rummet så det blir äkta obehandlad surmjölk av det.
Alternativt kontaminering som leder till allvarlig matförgiftning men den risken får jag ta.
19 september, 2010 at 21:38 #449811Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Den ”stora” skillnaden är väl i så fall att A- och D-vitaminnivåerna av oberikad mjölk kan variera lite men i de berikade är mängden standardiserad och konstant.Beroende på djuren utfodring, beroende på näringshalt i gräs, beroende på om de vistats utomhos i solen etc. Men att inte få i sig A-vitaminberikningen ser jag bara som positivt, HELT ofattbart för mig att man fortsätter berika med A-vitamin. Totalt onödigt och eventuellt mer negativt än positivt.
Du får införa högre % berikning med D-vitamin och försöka få bort A-vitaminberikningen då…
Jag ser inte heller meningen med A-vitaminberikning, speciellt inte för mig själv som äter lever lite då och då…Nä, jag slår ett slag för ”gammaldags” mjölk eller den fullfeta ohomogeniserade mjölken… Där pratar vi god mjölk.
19 september, 2010 at 21:39 #449812Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Du får införa högre % berikning med D-vitamin och försöka få bort A-vitaminberikningen då…
Jag ser inte heller meningen med A-vitaminberikning, speciellt inte för mig själv som äter lever lite då och då…Ja det vore riktigt bra. A-vitaminberikning behövs i princip inte för någon. Det känns till och med mer onödigt än fiberberikning av havregryn även om konkurrensen är hård där.
19 september, 2010 at 22:01 #449813Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Det vore drömmen. Få tag på råmjölk och ställa den mitt i rummet så det blir äkta obehandlad surmjölk av det.Tycker du det är gott?
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.