Lchf

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • Author

Har tänkt att inleda med en LCHF diet snart.
    Har testat det halvt tidigare, men då jag inte läste på tillträckligt kände jag efter en veckas tid att övergå till det normala.

Det jag främst skulle vilja få råd om är recept och en höftning – ungefärlig mängd mat jag skulle behöva sätta i mig.

Under 2011 våren var jag på gymmet 3-5 gånger i veckan och byggde upp mig till en bra nivå, dock försvann inte kroppsfettet som jag skulle ha velat.
    Då vägde jag 83 kg och är 1,79 cm lång.

Under hösten som var bestämde jag mig för att gå ner i vikt och började springa samt gå på boxning. Detta ledde till att min nya vikt är 75 kg.

Nu har jag bestämt mig åter för att börja träna och få tillbaka de muskler jag har förlorat men samtidigt försöka få bort de extra kilona. Jag vet att man inte kan bygga muskler samtidigt som man försöker gå ner i fett. Men vill hitta en mellanväg till det hela.

Planen är att gymma 3 gånger i veckan, boxas 2 gånger samt ett försök till löpning en gång.

Försöker äta tre gånger per dag och trivs väldigt mycket med det då mitt arbete är intensivt och börjar tidigt på morgonen och slutar sent på kvällen. Därför förbereder jag alltid mig på söndagarna med att göra matlådor inför veckans alla arbetsdagar.
    Kyckling och ägg har oftast varit den mest naturlig del av min kostcirkel.

Kontentan till det hela, är det någon som vet på ett ungefär hur mycket jag ska stoppa i mig, tips på recept eller något annat bra tillvägagångssätt för att kunna få tillbaka de muskler jag har förlorat samt ändå få bort det sista på magen?

Det behöver egentligen inte vara en LCHF diet, men efter ha läst ganska mycket om att det är den mest vetenskapligt bevisade dieten som fungerar är det någonting som jag skulle vilja pröva.

Alla tips är helt enkelt välkomna!

/Tack på förhand!

Jag är inte insatt i LCHF-svängen för att vilja uttala mig om hur du bör göra. Dock tror jag att det finns en stor chans att några av forumets mer kunniga, bevandrade själar kommer rycka in när du skriver att LCHF skulle vara ”den mest vetenskapligt bevisade dieten som fungerar”.
    Jag har också läst en del om det och det verkar vara som med så allt annat. Det fungerar för vissa, men inte för andra. Om jag får ha en åsikt om det så tycker jag att du bör kolla fler nyanserade utlägg om den kosthållningen du vill testa.

Lycka till i övrigt.

Ända sättet att gå ner i vikt är att äta mindre kalorier än vad kroppen gör av med. Du behöver inte gå på särskilda dieter börja räkna kalorier med hjälp av dumbbell.se viktklubb.se eller nån annan sida eller gammal hederlig huvudräkning och kollegeblock =) du kan äta precis allt i lagom mängd inom din kaloriram själv gått ner från 145kg till 83kg bara genom att räkna kalorier och styrketräna. Se till att äta tillräckligt med protein bara.

Och det där att LCHF ska vara den mest vetenskapligt bevisade dieten som fungerar är ju bullshit ända in i kaklet. Skulle snarare kalla det den mest ifrågasatta dieten.

HcBB wrote:
    Och det där att LCHF ska vara den mest vetenskapligt bevisade dieten som fungerar är ju bullshit ända in i kaklet.

+1.

Det går även utmärkt att bli väldigt fet väldigt fort av LCHF, vilket förespråkarna sällan nämner, eller ens känner till.

Sen är kan det mycket väl vara så att det finns ett flertal faktorer som påverkar vilken typ av diet man svarar bäst på. Insulinkänslighet verkar vara en av dem. I denna studien så tappade de insulinkänsliga kvinnorna dubbelt så mycket i vikt jämfört med de icke insulinkänsliga på en högkolhydratsdiet.
    Den här studien var även riktigt bra kontrollerad!

Quote:
    Insulin-sensitive women on the HC/LF diet lost 13.5 1.2% (p < 0.001) of their initial BW, whereas those on the LC/HF diet lost 6.8 1.2% (p < 0.001; p < 0.002 between the groups)

[http://www.nature.com/oby/journal/v13/n4/abs/oby200579a.html]

Fördel med LCHF om man jämför med lågfett kost är att hjärnan funkar BÄTTRE på låga kollisar jämfört med lågt fett:)

StrongmanBlomster wrote:
    Fördel med LCHF om man jämför med lågfett kost är att hjärnan funkar BÄTTRE på låga kollisar jämfört med lågt fett:)

Källa på det?

Hjärnan förbrukar ju glukos som primärt bränsle. Är du ketogen så kommer den ändå använda en viss mängd glukos som bränsle via glukoneogenes!

Träningslära.se redovisade en studie gjord under 52 veckor. Minns ej antal deltagare men 40 st då. 20 st fick LC kost och 20 andra fick LF kost. Med jämna mellanrum testades personernas hjärnkapacitet och detta sammanfattades sedan. Resultat blev att hjärnan funkar bättre och på LC kost.

+ 1

HATAR LCHF och de lata stackare som går på metoden helhjärtat.

Hata är väl ett starkt ord. Själv äter jag LCHF/ stenålder. Orkar träna lika hårt nu som innan. Klarar dagen bättre, utan massa mellanmål för att orka med. Tror det är bra att acceptera att det finns olika metoder.

Anfield wrote:
    Hata är väl ett starkt ord. Själv äter jag LCHF/ stenålder. Orkar träna lika hårt nu som innan. Klarar dagen bättre, utan massa mellanmål för att orka med. Tror det är bra att acceptera att det finns olika metoder.

Kul att folk tror att dom åt LCHF liknande på stenåldern. Dom åt mängder med kolhydrater på den tiden. Bär, frukter,rotgrönsaker,bönor,honung etc dom har ju t.o.m hittat vetebröd från stenåldern tunnbrödsliknande. Lax och älg antar jag de åt ( i huvudsak) när de kommer till kött/fisk laxen är mest omättat fett och älg är fettsnålt som fasen. Så förstår inte vart man drar kopplingarna till LCHF direkt. Om nått liknar det en lågfettdiet mer än högfettdiet.

Sen håller jag givetvis med LCHFarna om att man inte ska konsumera raffinerat socker eller kolhydrater i överdrivna mängder men stärkelse och fibrer har konsumerats lika länge som fett och protein. Så när folk säger ” vi äter som förr” så köper jag det inte .

Men om det funkar för dig why not men jag hade inte gjort LCHF till en livsstill om man nu prompt ska äta enligt de tycker jag man bara ska använda de under tiden man går ner i vikt. Säger sig självt att det inte är bra att ens dagliga matintag kommer bestå av 70% fett resten av livet. Får folk säga vad dom vill men finns inga studier what so ever om att det skulle vara ofarligt att leva så då inget någonsin har gjort de och kan bevisa med regelbundna tester att hjärta/blodvärden etc etc är okej.

Människans galla är dessutom inte avsedd att behöva hantera de extrema mängderna med fett.

Jo visst åt man bär och grönsaker. Gör LCHF med. :-) de åt det såklart under en kort del av året. När det var säsong. Men majoriteten av tiden var det nog väldigt låg andel kolhydrater. Nån brödskiva totalt sett av sitt e% är nog inte att jämföra med dagens brödätande, pastaätande. Tror inte det fanns bröd i de mängderna det gör idag.

Jag är fortfarande inte alls övertygad om att fettätande ad libitum är särskilt gynnsamt för oss. Fett i all ära men inte i vilka mängder som helst. Mättat fett t ex sänker insulinkänsligheten osv.

Mättat fett är testosteronhöjande har jag för mig som motvikt? Vet inte.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 25 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.