Home › Forums › Kost och Näringslära › Lchf
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
21 januari, 2012 at 16:53 #297800Anonym anvandareMemberAnfield wrote:Jo visst åt man bär och grönsaker. Gör LCHF med. de åt det såklart under en kort del av året. När det var säsong. Men majoriteten av tiden var det nog väldigt låg andel kolhydrater. Nån brödskiva totalt sett av sitt e% är nog inte att jämföra med dagens brödätande, pastaätande. Tror inte det fanns bröd i de mängderna det gör idag.
Nej givetvis åt de inte de mängder kolhydrater vi konsumerar idag men de åt heller inte likt LCHF med mängder av mättat fett det jag försökte få fram sen kan man vi säkert diskutera hur dom åt hur länge som helst men tror ingen vet exakt och har för mig att rotgrönsaker, kolhydratsrika frukter (det vill säga alla frukter) och alla sorters spannmål är strikt förbjudet enligt LCHF om jag inte minns fel ?
22 januari, 2012 at 21:24 #297801Anonym anvandareMemberJo det är det. Om man inte äter som de kallar Liberal lchf. Som mig.
Grönsaker är en basföda i lchc. Har växt i våra breddgrader sen urminnes tider förutom vid istiden kanske, till skillnad från bananer och kiwi som alltid varit exotiskt.22 januari, 2012 at 21:42 #297802Anonym anvandareMemberFörutom allt ”effektivast för att gå ner i vikt”- snack, hur ställer ni er till påståenden från ngr som tränar på LCHF, tex Colting, Calle Robertsson mfl om hälso och prestationsfördelar som tex:
Snabbare återhämtning mellan träningspassen
Sällan/aldrig förkyld
Minskat sömnbehov men mindre trött på dagarna
Ökad prestation, såväl styrka, kondition och uthållighet beroende på vem som uttalar sig.Till saken hör att jag själv upplever ovanstående, men eftersom empirisk erfarenhet i forum sammanhang brukar mottas sådär så tar jag inte någon direkt egen ställning, det kan ju precis lika gärna säga en del om hur jag åt tidigare, individuell respons mm.
Som sagt: kan det ligga något riktigt och ”bevisat” i dessa påståenden?
22 januari, 2012 at 22:15 #297803Anonym anvandareMemberSkulle vara roligt att få mer av den infon.
Förkylningar och astma kan jag skriva under på. Sedan jag började i sept. har jag inte varit förkyld. Brukar vara det 5-10 ggr per annars. Min astma sedan födseln är bättre. Det andra skulle jag personligen säga är som innan. ingen skillnad på uthållighet och styrka. Jo första 2-3 veckorna såklar. Den perioden som fäller många. Hero? :whistle:22 januari, 2012 at 22:55 #297804Anonym anvandareMemberSom sagt, för min del kan jag skriva under på allt i mitt förra inlägg inklusive förkylningar. Jag drabbades tidigare ofta, länge och kraftigt av förkylningar varje år. Numera mycket sällan, kortvarigt och med lindigare symptom.
Men som sagt, kan ju vara slumpen. Testar nya saker ibland, det som funkar fortsätter jag med. LCHF (HP) ser ut att bli en av de sakerna om det fortsätter på samma sätt som nu, liksom att äta enligt IF protocol.
22 januari, 2012 at 23:00 #297805Anonym anvandareMemberAnfield wrote:Jo det är det. Om man inte äter som de kallar Liberal lchf. Som mig.
Grönsaker är en basföda i lchc. Har växt i våra breddgrader sen urminnes tider förutom vid istiden kanske, till skillnad från bananer och kiwi som alltid varit exotiskt.Haha ja men då är det ju inte LCHF längre så varför argumentera för de ? då är det ju som alla andra som går ner i vikt utan någon särskild diet dra ner på kalorier helt enkelt. Tror ingen som håller på att gå ner i vikt trycker i sig kilovis med kolhydrater om dagen som lchf sidorna försöker hävda att vi gör.
Jag själv ligger på runt 100g kolhydrater om dagen, 40-45g fett och 150-160g protein. Har provat med LCHF men tappade otroligt mycket i träningen och kände mig som en zombie om dagarna var alltid hungrig, trött och sötsug ( som jag aldrig har i vanliga fall ) provade det i två månader men höll på att bli galen av de min mage var som en ballong hela perioden dessutom. Har alltså provat att både äta högfettdiet och lågfettdiet och för mig personligen är lågfettdiet helt överlägset och har gått ner 42 kilo med hjälp av de.
Detta är inte bara till dig personligen vill bara ge alla som är helt frälsta på LCHF och vägrar inse att nått annat funkar ett exempel på att det funkar alldeles utmärkt att gå ner i vikt utan LCHF.
Såg också att nån skrev om att man minskar förkylningsrisker och återhämtningsperioder med LCHF jag har inte varit förkyld sen jag var i tidig tonår (är 22 nu ) och alltid ätit kolhydrater och jag tränar halvkroppsschema alltså Måndag:underkopp Tisdag:överkropp Torsdag:Underkropp Fredag:Överkropp + 1 timme av antingen cykling/crosstrainer/rodd/snabb promenad varje dag och har inga problem att återhämta mig och jag tränar inte lätt. Så kan folk sluta säga att LCHF är det ultimata livsstilen när det i själva verket inte är bättre än nått annat. Bara ett sätt för alla att inte behöva sluta äta feta såser och dylikt.
23 januari, 2012 at 09:44 #297806Anonym anvandareMemberNimrod wrote:Förutom allt ”effektivast för att gå ner i vikt”- snack, hur ställer ni er till påståenden från ngr som tränar på LCHF, tex Colting, Calle Robertsson mfl om hälso och prestationsfördelar som tex:Snabbare återhämtning mellan träningspassen
Sällan/aldrig förkyld
Minskat sömnbehov men mindre trött på dagarna
Ökad prestation, såväl styrka, kondition och uthållighet beroende på vem som uttalar sig.Till saken hör att jag själv upplever ovanstående, men eftersom empirisk erfarenhet i forum sammanhang brukar mottas sådär så tar jag inte någon direkt egen ställning, det kan ju precis lika gärna säga en del om hur jag åt tidigare, individuell respons mm.
Som sagt: kan det ligga något riktigt och ”bevisat” i dessa påståenden?
Well återhämtningen och den biten vet jag inte om. Själv blir jag lättare förkyld på lite kolhydrater; immunförsvaret och den biten.
Minskat sömnbehov definitivt, sannolikt för att blodsockersvängningarna blir mindre och att tryptofan inte letar sig upp till hjärnan på samma sätt utan kolhydrater. Piggheten är rätt markant, särskilt i kombination med en högproteindiet då prekursorer till dopamin (tyrosin) tar sig över blod-hjärnbarriären istället och ger fokuset och piggheten som ofta nämns.
Jag tycker fördelarna med mindre kolhydrater ligger på det mentala planet; som sagt, piggare och mer koncentrerad.
23 januari, 2012 at 15:31 #297807Anonym anvandareMemberHcbb. Inget frälse här iaf. Letar bästa metoden för mig. Många är duktiga, motiverade för att räkna kalorier, vissa är det inte. De har haft stor nytta av LCHF. Och nog är det skillnad för egen del med 20-50 g kolhydrater än som innan 100-300 g. Jag tar ju igen det med fett. Inge diet mer nu än innan känns det som. Lättare att hålla sig bara.
23 januari, 2012 at 15:34 #297808Anonym anvandareMemberSen har vi alltid det omtalade placebo. Jag har varit stressad av att inte laddat med riktigt med kh efter som man turats i det. Självklart från början tänkte jag. ” nu orkar jag mindre, inga kolhydrater ju.” sen kanske det bli omvänd psykologi då det vänder och du märker att du orkar ju lika mycket.
23 januari, 2012 at 16:51 #297809Anonym anvandareMemberMadball wrote:Well återhämtningen och den biten vet jag inte om. Själv blir jag lättare förkyld på lite kolhydrater; immunförsvaret och den biten.Minskat sömnbehov definitivt, sannolikt för att blodsockersvängningarna blir mindre och att tryptofan inte letar sig upp till hjärnan på samma sätt utan kolhydrater. Piggheten är rätt markant, särskilt i kombination med en högproteindiet då prekursorer till dopamin (tyrosin) tar sig över blod-hjärnbarriären istället och ger fokuset och piggheten som ofta nämns.
Jag tycker fördelarna med mindre kolhydrater ligger på det mentala planet; som sagt, piggare och mer koncentrerad.
Intressanta reflektioner!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.