Matilda – havre med extra hög fetthalt!

Home Forums Kost och Näringslära Matilda – havre med extra hög fetthalt!

• This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author

Matilda är en Havresort, som används till hästfoder.
    Fett halt är 8-10g/hg, mot normal havre 5-7g/hg.
    Källa: Krafft hästfoder.

Skulle vara intressant att testa, men då inte foderkvalité utan avsett som livsmedel.

ok

Vill nog inte äta hästfoder :-) man kan ju tillsätta rapsolja istället.

YTS wrote:
    Matilda är en Havresort, som används till hästfoder.
    Fett halt är 8-10g/hg, mot normal havre 5-7g/hg.
    Källa: Krafft hästfoder.

Skulle vara intressant att testa, men då inte foderkvalité utan avsett som livsmedel.

Du får skriva en liten ”recension” ifall du testar :D Inte för att jag själv skulle testat det men bara en kul grej.

faran wrote:
    ok

.

Håller med Gober käka vanliga havregryn och tillsätt rapsolja om du vill ha mer fett. Inte att rekommendera att käka foderklassat spannmål.

YTS: Varför å Varför skulle det vara intressant att testa…lagom skum tanke. :yikes:

Tråd eller blogginlägg?

Hmm.

HcBB wrote:
    Håller med Gober käka vanliga havregryn och tillsätt rapsolja om du vill ha mer fett. Inte att rekommendera att käka foderklassat spannmål.

Det kanske är nåt speciellt med havre fettet, eftersom dom förädlat fram denna havresort, med avsikt att få högre fettkvalité.
    Annars hade dom ju helt enkelt kunna tillsätta rapsolja eller dyligt i foderblandningarna.

Albin wrote:
    YTS: Varför å Varför skulle det vara intressant att testa…lagom skum tanke. :yikes:

Se ovan. Vad jag förstod av anvisningarna skulle ”Matilda” vara lämpligt för extra hårt tränande/arbetande hästar, så kanske det inte skulle vara så dumt att koka tränings/morgon gröten på, när man tränar lite hårdare.

Jag vill att du testar gröten, YTS, och återkommer med en utvärdering.

Herregud, ät två omega-3 vid sidan om din vanliga gröt och ge fan i hamburgerköttets käk.

Albin wrote:
    Herregud, ät två omega-3 vid sidan om din vanliga gröt och ge fan i hamburgerköttets käk.

”hamburgerköttets käk” :D:D:D

Gettodachoppa wrote:
    Jag vill att du testar gröten, YTS, och återkommer med en utvärdering.

25 kg’s säck, 1hg per dag – 250 dagar.

Gober wrote:
    Vill nog inte äta hästfoder :-) man kan ju tillsätta rapsolja istället.

Stod en rätt så kul grej om havre och hästfoder i Kungsörnens ”uppladdningen Hälsa”.

Ungefär så här:

I ett Engelskt uppslagsverk stod det:

”Havre används i Skottland som människoföda, i England som hästfoder.”

Senare replikerade en skotsk läkare:

”Medans England är känt för sina fina hästar, är Skottland känt för sina starka karlar!”

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.