Home › Forums › Kost och Näringslära › min ”keto” diet
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 juni, 2009 at 09:33 #63095Anonym anvandareMember22 juni, 2009 at 09:33 #414910Anonym anvandareMember
Hej..
Tänkt att gå på min ketoinspirerade diet idag..
Kommer köra samma mat 1 vecka i sträck, sedan byta.
Äter även minitotal som vitamin/mineral tillskott..
Väger idag ca 81 och har som väl att väga 77 inom 4 veckor..
tränar 5ggr/veckaVad tror ni om detta?
(bild)
[img=http://www.metrobloggen.se/UserFiles/18.6790/Style/19.9860107/sidmall3/Mat.jpg]22 juni, 2009 at 09:51 #414911Anonym anvandareMemberDen kosten är definitivt väldigt dåligt sammansatt men lär inte ge några bestående men i alla fall. Dålig variation och dåligt val med jordnötter som en så stor fettkälla.
In med en burk makrill och en stor portion broccoli som mål nummer 5, käka några skivor fet ost om dagen (och halvera i alla fall jordnötterna) och lägg in en portion med t.ex. spenat tillsammans med äggen vid mål 6.
Lite korta tips från mig.
22 juni, 2009 at 09:54 #414912Anonym anvandareMemberJag hade minskat mängden protein betydligt och ökat mängden fett, annars kommer du vara ganska orkeslös och hungrig.
Anledningen är att fett ger mer energi än protein, och gör att du håller dig mätt längre. Dessutom är ett så högt proteinintag som 4g/kg inte till någon nytta enl. gängse normer. Jag hade valt 160g protein och 170g fett istället.
Dessutom är fettkällorna lite sådär, som jordnötter. Dålig proteinkvalitet dessutom. Varför minikeso och kesella lätt? Ägg är förstås bra. Saknar någon omega-3-källa. Makrill i burk är lågkolhydratvänligt.
Slutligen… Jag hade tittat på periodisk fasta också. Två-tre stora mål är för de flesta bra mycket enklare att hålla sig mätt på än att äta lite då och då hela tiden.
22 juni, 2009 at 10:11 #414913Anonym anvandareMemberDu har ju inte direkt lagt tonvikten på variera fettkällor.
Jag använder mig av följande fettkällor under min Keto– Avocado , Avocadolja (1 portion ca 1/2)
– Olivolja (1 portion ca 10 g)
– Omega -3 kapslar (1 portion ca 3 g )
– Ost 28 % , Fetaost, Halomi. (1 portion ca 20-40 g)
– Bregott,Smör (1 portion ca 20-30 g)
– Linfröolja (1 portion ca 10 g)
– Jordnötsmör (naturell) (1 portion ca 1 matsked)
– Valnötter , cachenötter övriga (1 portion ca 30 g)Tar 1-3 portioner fettkälla till varje måltid.
Tränar 3 styrke pass max 4 set 4-6 rep / kroppsdel.
Änvänder mig av TKD ca 30-50 g CHO (kolhydrater) innan träning.
Fyller på CHO beroende på hur jag känner mig..
brukar vara var 14 dag.22 juni, 2009 at 10:20 #414914Anonym anvandareMemberbra med kritik! Jag lär mig med tiden
Mer mer!
Ska se över det lite..22 juni, 2009 at 10:22 #414915Anonym anvandareMemberDanielT wrote:– Linfröolja (1 portion ca 10 g)Varför? Du äter redan omega-3 i form av EPA och DHA (förutsätter jag). Linfröolja ger bara ALA som i nästintill obefintlig utsträckning konverteras till EPA och DHA. Som du ju redan äter…
DanielT wrote:Änvänder mig av TKD ca 30-50 g CHO (kolhydrater) innan träning.Är det inte bättre att fylla på efter träningen när inlagringen av muskelglykogen är effektivare?
22 juni, 2009 at 10:33 #414916Anonym anvandareMemberFörresten.
Det jag inte skrev är att jag äter grönsaker som, tomat, gurka, sallad, broccoli mm
till de stora målen, skriver inte upp dessa då kcal intaget i det stora hela
känns obetydligt då jag inte ska ner till ”tävlingsform”.
Så jag äter ju lite mer än vad som står dock..22 juni, 2009 at 10:38 #414917Anonym anvandareMemberok linfröolja har slutade jag med för länge sen tog det för att det ska vara antiöstrogent tar nu 60-90 g zink.
30-50 g CHO + PWO innan för att orka hålla intensiteten hög.
Cyklar var 7 dag (i början var det var 14) då jag försöka tömma ut mig
så mycket så möjligt för att möjligöra superkompensation
Kolhydratladdar efter mitt uttömmningspass som bruka infalla fredag eller lördag i ca 2 dag..22 juni, 2009 at 10:45 #414918Anonym anvandareMemberaka wrote:Förresten.
Det jag inte skrev är att jag äter grönsaker som, tomat, gurka, sallad, broccoli mmTomat gurka är nästan bara vatten ..sallad är bara gräs du kan plocka lite gräs ute på tomten istället.. ..ät mer broccoli spenat vitkål blomkål mm
22 juni, 2009 at 10:48 #414919Anonym anvandareMemberDanielT wrote:Tomat gurka är nästan bara vatten ..sallad är bara gräs du kan plocka lite gräs ute på tomten istället.. ..ät mer broccoli spenat vitkål blomkål mmAahhh, ska nog göra det såklart
inte plocka gräs alltså.. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.