Home › Forums › Kost och Näringslära › Min kost
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
28 juni, 2009 at 21:43 #62940Anonym anvandareMember28 juni, 2009 at 21:43 #414245Anonym anvandareMember
Jag skulle gärna vilja ha lite invändningar på mitt kostupplägg. Jag väger 87kg, har träntat i ca 12 år. Läste Bartolls träd om hans tränings guide och insåg att jag kanske har lite intolerans mot mjölkproduker. Har ofta gaser och känner mig lite uppsvälld…speciellt efter mina stadiga proteindrinkar. Kommentarer om det tas gärna också emot. Så här brukar en träningsdag se ut:
Fukost) Stor tallrik Musli med nötter och mjölk, 3 kokta ägg
Mellanmål) 40g proteindrink från vassle, soya, ägg och kasein
Lunch) 1.5dl fullkornsris, pasta eller potatis(dock oftast ris) med blandade grönsaker(morötter, brockoli, vitkål, lök etc), kyckling, fisk eller räkor
Mellanmål ca 2h innan träning) 40-grams drinken
Innan träning, Vassle isolate(25g) eller EAA(10g) beroende vad som finns i skåpet
Efter träning, samma som innan
Middag) brukar se ut som lunchen
Innan sänggående) 40-grams drinken
Resultaten har väl kommit lite mer nu på sistonde när jag kör helkroppspass a´la Bartoll vilket funkat bra. Går stadigt upp i vikt…dock lite fett om magen som jag inte gillar. Funtar på att utesluta en stor mängd av kolisarna på mina vildodager. Vet dock inte om det är klokt för uppbyggnad? För övrigt brukar jag även få lite fett i form av rapsolja i maten samt nötter osv.
Invändningar tas gärna emot
28 juni, 2009 at 21:49 #414246Anonym anvandareMemberJag tycker att kosten ser bra ut förutom att den verkar väldigt fettsnål.
Vill du även bli av med lite underhudsfett är det enda som hjälper kaloriunderskott.
Så räkna inte med att det oönskade fettet försvinner bara genom mindre kolhydratintag på vilodagarna om du ändå ligger på kaloriöverskott totalt sett.28 juni, 2009 at 22:00 #414247Anonym anvandareMemberNej, men hade räknat med att dem borttagna kolisarna skulle få till et kcal- på vilodagarna vilket är varannan dag. Jag har aldrig räknat på den maten jag ätit i gram. Enda intaget jag har hyfsad koll på är proteinet som ligger runt 220g om dagen. Jag har aldrig orkat räkna eftersom dem flesta ”mallar” ändå inte passat in på mig eftersom jag har väldigt hög förbränning. Överåt sjukt mycket i vintras och det är det fettet som ligger kvar trots att jag tagit bort en stor mängd kolisar(malt havregryn) som jag då hade i alla drinkar förutom den innan sänggående.
28 juni, 2009 at 22:06 #414248Anonym anvandareMemberFör att gå ner i vikt måste du ligga på ett, hur ska jag uttrycka det, totalt underskott.
Ett exempel:
Kaloriunderskottet blir -400 kcal på dina vilodagar, allt är frid och fröjd.
Dagen efter är det styrketräning och överskottet blir +400 kcal så kommer du vara viktstabil eftersom att ditt totala intag i slutändan blir +/- 0. Hänger du med?Jag tycker för övrigt att det är bra att du inte har något behov av att vara exakt när det kommer till kalorier, det går lätt till överdrift, jag har varit där.
28 juni, 2009 at 22:36 #414249Anonym anvandareMemberRasmus Kjellberg wrote:För att gå ner i vikt måste du ligga på ett, hur ska jag uttrycka det, totalt underskott.
Ett exempel:
Kaloriunderskottet blir -400 kcal på dina vilodagar, allt är frid och fröjd.
Dagen efter är det styrketräning och överskottet blir +400 kcal så kommer du vara viktstabil eftersom att ditt totala intag i slutändan blir +/- 0. Hänger du med?Jag tycker för övrigt att det är bra att du inte har något behov av att vara exakt när det kommer till kalorier, det går lätt till överdrift, jag har varit där.
Jo, jag känner det med angående matvägning osv. Hm, kanske att man skulle skippa kolisar under alla dagar förutom måltiden efter träning samt frukost för extra energi. Jag skulle kunna köra grönsaker och protein samt fett till övriga måltider. Jag skulle nog bara må bra av mer fett eftersom jag troligen ligger lite lågt idag.
29 juni, 2009 at 21:25 #414250Anonym anvandareMemberIdag körde jag som jag klurade på ovan. Tog bort kolisarna på lunch och middagsmålet och tillsatte mer fett(avocado och olivolja). Tallriken laddade jag med rotfrukter och rikligt med protein. Är detta ett vettigt upplägg för muskeltillväxt eller är det dumt att utesluta kolisar? Tänkte äta rikligt med kolisar efter morgondagens träningspass. Käkar dem även till frulle i form av en stabilt sammansatt musli. Bra eler anus?
29 juni, 2009 at 21:35 #414251Anonym anvandareMemberPedroz wrote:Bra eler anus?Om alternativen är så svartvita som ”bra eller anus” är mitt svar bra. Mindre kolhydrater finns det inget negativt med.
29 juni, 2009 at 21:51 #414252Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Om alternativen är så svartvita som ”bra eller anus” är mitt svar bra. Mindre kolhydrater finns det inget negativt med.Så kolisar på vilodagar är helt onödigt så länge man får en dos efter träning? Maximal muskeltillväxt är ju det jag försöker åstadkomma. Jag har ruskat om ordentligt i mitt slentrian-schema på sistonde både vad gäller träning och kost. Känner att jag måste göra något nytt för att komma till nästa nivå.
30 juni, 2009 at 23:09 #414253Anonym anvandareMemberSå kolisar på vilodagar är helt onödigt så länge man får en dos efter träning om byggning är det som jag vill åstadkomma? Givetvis kcal+ förstår jag ju
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.