Mixa ägg (rå)

Home Forums Kost och Näringslära Mixa ägg (rå)

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Jag vet att kroppen inte kan ta upp allt som finns i ett rått ägg, dock så har jag för mig att någon (tror det var Eddie) skrivit i någon tråd att det är en annan sak om man mixar ägget.

Då menar jag självklart i en drink med t.ex. havre och mjölk.

Jag känner till att det finns viss smittorisk vid intag av råa ägg och att alla ni kommer säga att man bör äta ägget tillagat, men om vi bortser från det.

Hur ligger det till egentligen? Det skulle verkligen vara smidigt att lägga in några ägg i sin morgondrink om nu upptaget inte påverkas om man mixar dem.

Upptaget kommer inte påverkas av att du mixar ägget. Kroppen kommer fortfarande bara kunna tillgodose sig 50-52% utav proteinet i ägget.

Proteinet denatureras vid upphettning av olika slag, över 60grader krävs för att denaturera albumin har jag för mig.
    Ev kan en liten liten denaturering ske vid mixande men om det skulle vara så misstänker jag att mängderna är obetydliga. Lågt pH kan denaturera proteiner till viss del också.

EDIT:

Denaturering

”Vitan i ett vanligt hönsägg innehåller många olika proteiner, i huvudsak albumin.
    Upphettas äggvitelösningen till temperaturer över 60 grader blir proteinet svårlösligt och faller ut. Alla vattenlösliga proteiner uppför sig på detta sätt. Man säger att proteinet denatureras, vilket innebär att proteinet blir svårlösligt och de biologiska egenskaperna går förlorade. Vid denaturering bryts de svaga bindningar som stabiliserar sekundär och tertiärstrukturen. Uppvärmning har däremot ingen inverkan på primärstrukturen.
    Denaturering sker också om proteinlösningens pH-värde ändras betydligt eller med vissa salter. Om proteinet kan återta sin struktur igen efter det att störningen avlägsnats är denatureringen reversibel.
    Om man upphettar en äggvitelösning kraftigt och länge t.ex kokar ägg fälls proteinet ut fullständigt. Det koagulerar. Koagulering är irreversibel denaturering.
    Koagulering inträffar också om joner av tungmetaller som kvicksilver, bly, kadmium och koppar får reagera med proteiner. Tungmetalljoner är därför mycket farliga för organismer. tungmetalljoner binds t ex till proteiner i äggvita och mjölk, Det förklarar varför äggvita och mjölk används som motmedel vid tungmetallförgiftningar.”

Tack för svaret!

Tråden kan låsas :)

Tommy Ivarsson wrote:
    Upptaget kommer inte påverkas av att du mixar ägget. Kroppen kommer fortfarande bara kunna tillgodose sig 50-52% utav proteinet i ägget.

Jag är inte säker på det där. Jag tror man kan åstadkomma även mekanisk denaturering. Alltså att vispa upp äggen så att proteintillgängligheten blir högre men kanske inte lika bra och de minimala smittoriskerna finns kvar.

Eddie Vedder wrote:
    Jag är inte säker på det där. Jag tror man kan åstadkomma även mekanisk denaturering. Alltså att vispa upp äggen så att proteintillgängligheten blir högre men kanske inte lika bra och de minimala smittoriskerna finns kvar.

Mmm, jag kan även jag misstänka att (som jag skrev senare :o) en liten liten denaturering kan ske via mekanisk bearbetning. Främst då proteinet har fått sin tertiärstruktur och blivit något större. Jag misstänker att en viss påverkan kan ske men jag har inte sått några siffror på hur mycket eller att det påverkar över huvudtaget.

Skulle det göra det misstänker jag att det är ytterst lite men det kan ju som du säger ev ske!

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.