Mixer mat

Home Forums Kost och Näringslära Mixer mat

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Tjena!

Köpte en mixer igår och var glad som fan! Nu kunde jag liksom slänga ner massa skit som var nyttigt och dricka. Men sen kom jag och tänkte på om det fanns något negativt med att göra om många mål till flytande? Magsyran kommer ju inte och bryter ned maten eftersom jag inte tuggar eller dyligt.

Så nu undrar jag bara om det finns något riktigt NEGATIVT med att köra mycket mat i mixern under dagen.

Tack på förhand!

SHIBBY :emo-thumb

Shibby wrote:
    Så nu undrar jag bara om det finns något riktigt NEGATIVT med att köra mycket mat i mixern under dagen.

Nej, inte direkt.

Det är dock jävligt tråkigt att inte äta mat som folk och är absolut inte ett hållbart i längden. Det kan dock ha en absolut fördel om man har vek aptit och verkligen behöver trycka i sig mat.

Finns det några vanliga grönsaker eller frukter som innehåller mkt kcal? Eller kan man i stort sett trycka i sig vadfan somhellst utan att behöva tänka på det? Försök förstå, jag deffar… :p

Ännu en fråga om detta. Jag testade (låter kanske galet) att ha ned knäckebröd i mixern tillsammans med proteinpulver och frukt. Smakade inte illa alls. Men försämras något av att jag bara mixar maten istället för att tugga den? Intaget lika bra etc…? Nämn det ni kommer på!
    Tycker det är ett väldigt bra och lätt sätt att få i sig maten på så vill bara veta om det är vettigt att göra så.

Tack på förhand!

SHIBBY!

Insulin- och blodsockersvaret brukar bli större.

King Grub wrote:
    Insulin- och blodsockersvaret brukar bli större.

Ursäkta som frågar, men vad innebär det mer exakt? :what:

SHIBBY:up:

Okej, men då kanske det tar ut varandra för jag kan ju hoppa över vissa saker, som pålägg på mackorna t.ex genom att mixa istället. Sen mixar jag ju verkligen inget med mycket kalorier i, proteinpulvret är väl det som innehåller mest kalorier av allt jag lägger i mixen. :)

Någon får gärna förklara det lite ytterligare om så är möjligt, får ursäkta min okunskap. Jag lär mig! :)

SHIBBY

Kung Bruno wrote:
    Tror det är, någon kunniga får rätta mig om jag har fel.

Jodå det var rätt, men kanske lite ”farligt” att skriva mer insulin=mer fett. Har man en bra glukostolerans och en bra insulinkänslighet (vilket en vältränad person i regel har) insöndras ofta lagom med insulin och transporterar glukos ut i cellerna med bra effektivitet.

Fett transporteras ju förstås in det också, som sig bör (det är ju faktiskt en viktig funktion som insulinet har och inget som man ska vara rädd för), men man går inte upp i vikt mer av det. Och vi pratar inte om insulinchock som vid intag av fria EAA t.ex.

Men mer insulin innebär ju ofta en lite större blodsockersänkning, det kan ju innebära att man snabbare blir hungrig igen. Det känner ju dock trådskaparen själv, och även med hungern som perspektiv borde ju det faktum att maten är i mixad form betyda att man håller sig mindre mätt än vad eventuellt större insulininsödnring kan leda till.

Schysst, det där lät ungefär som jag själv trodde. :emo-thumb
    Jag blir ju inte speciellt hungriga kanske, beror ju på vad jag stoppar i, ska dra upp en bild i eftermiddag sen så ni får se vad som egentligen är det jag stoppar i mig från mixern. Jag kan känna mig väldigt snurrig rätt ofta nu när jag reser mig snabbt upp, kanske har något med detta att göra?

SHIBBY :up:

Shibby wrote:
    Jag kan känna mig väldigt snurrig rätt ofta nu när jag reser mig snabbt upp, kanske har något med detta att göra?

Blodtrycksfall. Tror inte det har med blodsockret att göra. Snarare att blodet som samlats i benen medans nu suttit ner inte riktigt hinner upp till hjärnan nä du reser dig hastigt.
    Då blir man lätt snurrig.

Eddie Vedder wrote:
    Blodtrycksfall. Tror inte det har med blodsockret att göra. Snarare att blodet som samlats i benen medans nu suttit ner inte riktigt hinner upp till hjärnan nä du reser dig hastigt.
    Då blir man lätt snurrig.

Kan detta komma från dålig stretch?

EDIT: Tänkte kunde va kul och visa lite vad man har i. Detta är vad som brukar slinka i mixern på morgonen.

[img=http://img249.imageshack.us/img249/4901/foto0307kz4.jpg]Ungefär 1.3 L
    Och nej det är inte klumpar utan bubblor :)

[img=http://img110.imageshack.us/img110/3633/foto0309xv0.jpg]

Det ser duktigt äckligt ut.

:)

Shibby wrote:
    Kan detta komma från dålig stretch?

Nä.

nutz wrote:
    Det ser duktigt äckligt ut.

:)

Jo det ser väl inte riktigt ut som i verkligheten..Den ska vara mer åt det rosa hållet då jag kör med Hallon som proteinpulver. :D

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.