Home › Forums › Kost och Näringslära › Mjölk leder till cancer?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
20 november, 2010 at 18:57 #63546Anonym anvandareMember20 november, 2010 at 18:57 #428095Anonym anvandareMember
Och så är det konstaterat att mjölk leder till cancer… Är detta skitsnack eller är det något man behöver bry sig om? Jag dricker runt 2 l om dagen, är detta någon fara, eller är det likadant som allt annat, man får ju fan cancer utav allt.
20 november, 2010 at 20:31 #428096Anonym anvandareMemberIstolig wrote:man får ju fan cancer utav allt.Nej det får man inte alls.
Och angående cancerrisken från konsumtion av komjölk får du precisera dig. Det finns samband till ökad risk för vissa cancerformer men minskad risk för andra.
Quote:Abstract
1. The importance of calcium and vitamin D acting together has long been recognized for skeletal health. Evidence now suggests that calcium and vitamin D are important in the prevention of cancer.
2. Clinical studies suggest that optimal calcium and vitamin D nutrition can prevent from 30 to 77% of various types of cancer.
3. High calcium intake has shown to have a protective effect against colon cancer. Experiments show that unabsorbed calcium in the lumen of the colon can prevent the adverse effects of bile acids and free fatty acids on the epithelial cells.
4. Calcium is shown to have a positive effect against cancer through its regulation of cell division, proliferation, and differentiation. Increased calcium concentrations in cell and organ culture media show decrease in cell proliferation and stimulate cell differentiation in numerous types of cells.
5. Numerous studies have evaluated the association between breast cancer and calcium intake. Most of the case-control studies found an inverse association between dietary calcium intake and risk of breast cancer. At least four cohort studies have evaluated the effect of dietary calcium on incidence of breast cancer and found a significantly reduced risk of breast cancer associated with higher dietary calcium.[http://www.springerlink.com/content/l6654417088350r2/fulltext.pdf]
Calcium and Cancer. Nutrition and Health, 2010, Part 3, 449-468, DOI: 10.1007/978-1-60761-627-6_20
Quote:Background Dairy food and calcium intakes have been hypothesized to play roles that differ among individual cancer sites, but the evidence has been limited and inconsistent. Moreover, their effect on cancer in total is unclear.Methods Dairy food and calcium intakes in relation to total cancer as well as cancer at individual sites were examined in the National Institutes of Health (NIH)-AARP (formerly known as the American Association of Retired Persons) Diet and Health Study. Intakes of dairy food and calcium from foods and supplements were assessed with a food frequency questionnaire. Incident cancer cases were identified through linkage with state cancer registries. A Cox proportional hazard model was used to estimate relative risks and 2-sided 95% confidence intervals (CIs).
Results During an average of 7 years of follow-up, we identified 36 965 and 16 605 cancer cases in men and women, respectively. Calcium intake was not related to total cancer in men but was nonlinearly associated with total cancer in women: the risk decreased up to approximately 1300 mg/d, above which no further risk reduction was observed. In both men and women, dairy food and calcium intakes were inversely associated with cancers of the digestive system (multivariate relative risk for the highest quintile of total calcium vs the lowest, 0.84; 95% CI, 0.77-0.92 in men, and 0.77; 95% CI, 0.69-0.91 in women). Decreased risk was particularly pronounced with colorectal cancer. Supplemental calcium intake was also inversely associated with colorectal cancer risk.
Conclusion Our study suggests that calcium intake is associated with a lower risk of total cancer and cancers of the digestive system, especially colorectal cancer.
Dairy Food, Calcium, and Risk of Cancer in the NIH-AARP Diet and Health Study. Arch Intern Med. 2009;169(4):391-401.
20 november, 2010 at 21:17 #428097Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:skulle det vara skitilla skulle ju inte mjölk säljas i det mängder som det gör.Jo det skulle förmodligen säljas på samma sätt även om kopplingarna var ännu tydligare. Det finns ju livsmedel med desto mer klarlagda negativa hälsoeffekter som säljs till vem som helst utan minsta varningstext.
20 november, 2010 at 22:07 #428098Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:Men om det gällde mjölk känns det som att det skulle bli ett väldigt pådrag från media.. eller kanske bara jag som inbillar mig ^^Under en vecka kanske. Sedan glömt.
21 november, 2010 at 10:05 #428099Anonym anvandareMemberJ.v.K wrote:True…trueAftonbladet: ”Folkkära mjölken, skyldig till all prostatacancer?!”
Ja eller BODY-medlem: Får jag mjölk av cancer!? Jag läste i ett abstrakt som jag inte fattar!!!”
Källkritiken på det här forumet är lika dålig som källkritiken hos de som sväljer kvällspressartiklar. Men det är ändå kul att prata skit om ”medelsvensson” som är så slö och dum.
21 november, 2010 at 13:29 #428100Anonym anvandareMemberDet verkar som om folk i allmänhet glömmer bort alla andra ”farorapporter” som har funnits…. Först är det jättefarligt med ett visst ämne i en viss mattyp sen några månader senare så visar det sig att de hade fel…
Jag säger bara, Vilken jävla hysteri…..
21 november, 2010 at 20:56 #428101Anonym anvandareMember*L.R* wrote:det är nådigt vad du raljerar.Det är ju sant. Olika retorik till olika segment, att luras av ”Eva gick ner 10 kg på två veckor” är inte mer källkritiskt än att luras av ”Studier från amerikanska forskare har visat att….”
22 november, 2010 at 00:10 #428102Anonym anvandareMemberFan jag blir ju mörkrädd bara jag tänker på allt som hänt mig i år.
I Februari i år så fick jag snuva, tänkte inte så mycket på det tills jag en dag läste aftonbladet. ””Snuva kan vara cancer”””
[http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4469230.ab]
Efter att ha läst detta kändes det helt klart som att jag hade fått cancer. En vecka gick, snuvan släppte och jag hade överlevtDet gick några månader och en sen sommarkväll träffade jag Jenny. Det ena ledde till det andra och vi hamnade i samma säng.
På morgonen sätter jag mig vid datorn och kan läsa följande:
””Sommarsex kan ge dig cancer””
[http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article202562.ab]
Fans jävlar nu det kört tänkte jag. Cancer undkommer man inte två ggr på ett år. Men jag hade tur även denna gång och klarade mig.Nu vågade jag inte ha mer sex med någon partner, utan fick ta saken i egna händer.
Tog fan inte mer en en dag så kommer denna artikeln upp på aftonbladet.se
Mycket Sex/Onani Kan Ge Prostatacancer:
[http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article4267932.ab]Till råga på allt så jobbar jag NATT, och använder BÅDE Tandkräm och Munvatten :yikes:
Tandkräm kan ge dig cancer:
[http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article279836.ab]Munvatten kan ge cancer:
[http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/cancer/article4159219.ab]Nattarbete kan kan ge cancer:
[http://wwwc.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,62444386_852__,00.html]22 november, 2010 at 11:00 #428103Anonym anvandareMemberHa ha ha ha ha…kvällspressen är verkligen av idioter för idioter…(hoppas ingen tar åt sig)
22 november, 2010 at 14:15 #428104Anonym anvandareMember…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.