Muskelökning med kolhydrater?

Home Forums Kost och Näringslära Muskelökning med kolhydrater?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author

Min syrra var på någon kost och näringslära kurs och där sa lärararen att protein tass upp bäst tillsammans med kolhydrater. Stämmer detta?
    Är kolhydrater nödvändigt för bästa muskelbyggnad?

Hon sa även att man bör äta 60% kolhydrater. Vad säger ni om det?

Nej, protein tas upp till 100% helt oberoende utav kolhydrater. Kolhydrater kan ha vissa metabola fördelar vid muskelbygge men är absolut inte nödvändigt… Väldigt långt ifrån skulle jag nog vilja säga.

Pratade hon rent generellt eller för en viss grupp? 60% kolhydratskost kan jag se som fullt normalt och vettigt för en långdistanslöpare, skidåkare eller liknande, men för gemene man som springer på gymmet några timmar i veckan och därutöver inte kör några hårdare fysiska träningspass ser jag det mer som onödigt..

Eller ja, inget fel i att ha en kost som utgörs utav 60% kolhydrater, betydligt mer ekonomiskt gentemot att ha en majoritet utav energin ifrån protein. Men det är inget måste heller för den delen och risken blir att fettintag samt proteinintag sjunker när kolhydraterna tar såpass mycket plats i kaloribudgeten och därmed kan jag börja se vissa problem.

Om det är som Tommy säger så känns det ju väldigt stabilt att det ges kurser(med utbildade lärare antar jag?)
    som lär ut fel. :p

Tackar för kanonsvar Tommy! Var mest den första frågan jag ville ha svar på.

Vet faktiskt inte men tror det var generellt.

Dynan wrote:
    Om det är som Tommy säger så känns det ju väldigt stabilt att det ges kurser(med utbildade lärare antar jag?)
    som lär ut fel. :p

Ja men blir man förvånad igentligen? Det är typ som PT som ger dåliga tips osv…:frust:

Som jag skrev så har kolhydrater + protein vissa metabola fördelar gentemot om du intagit protein (eller kolhydrater) själv.

Men aminosyrorna tas upp till 100% helt utan kolhydrater, men i samband med kolhydrater så kommer en mindre mängd protein oxideras (genomgå glukoneogenes osv) än om du tagit proteinet själv.
    Givetvis beror även detta på en rad andra faktorer, t.ex hur tömda glykogendepåer du har osv. Med relativt tomma glykogendepåer komemr en större andel utav proteinet att bli glykogen. Har du då blandat proteinet med kolhydrater är den risken mindre.

Huruvida detta egentligen spelar någon större roll i muskelbyggarsammanhang sett över längre tid vet jag inte riktigt. Men om du nu tar ditt protein direkt efter träningen och sen åker hem och äter ordentligt inom ett par timmar så hade jag personligen nöjt mig med bara protein…

Orkar inte… Edit

Ryan wrote:

Nej det ”bör” man inte. Det utesluter inte en hälsosam kost men jag skulle avråda alla som inte är högenergiförbrukare att ändra kosten om den hade så mycket kolhydrater. Skulle inte rekommendera det till högenergiförbrukaren heller men om han eller hon redan äter så och trivs skulle jag inte direkt ändra för ändrandets skull.

Ok, thx för svar Eddie. Ska ta ett snack med syrran :D

Ryan wrote:
    Ok, thx för svar Eddie. Ska ta ett snack med syrran :D

Vad var det för kurs? Random föreläsning om kost? Det låter lite som en dietist med examen 1995 som bara rabblar på vad hon eller han (oftast kvinnor från de tidigare examinerade klasserna) lärde sig då.

Då brukar det vara rabblande av tallriksmodell, äta smörgås som mellanmål, alltid bröd till maten, ät fettsnålt och se framför allt upp med det mättade fettet etc.

Ska höra med henne nu i helgen. Återkommer med svar.

Om jag följer mitt ätaschema någorlunda så äter jag kring 36% kolhydrater på träningsdagar, mestadelen före träning.

Nästan ingenting vilodagar och mer fett…

Charlotte Althin heter hon och hon är utbildad idrottspedagog som jobbat aktivt med träning och idrott sedan 1990.

Ryan wrote:
    Min syrra var på någon kost och näringslära kurs och där sa lärararen att protein tass upp bäst tillsammans med kolhydrater. Stämmer detta?
    Är kolhydrater nödvändigt för bästa muskelbyggnad?

Helt korrekt, protein tas upp bäst tillsammans med kolhydrater.
    Kolhydrater hjälper kroppen att återhämta sig från den hårda träningen. Därför är det viktigt att man får i sig snabbt kolhydrater direkt efter träningen, så att kroppen börjar återhämta sig på en gång!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.