Home › Forums › Kost och Näringslära › Nå’n som läst ”Vegan Bodybuilding & Fitness”[?]
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 oktober, 2011 at 21:00 #311992Anonym anvandareMember
Vegan Bodybuilding & Fitness(häftad)
The Complete Guide to Building Your Body on a Plant-Based Diet
av Robert CheekeSå presenteras den på en Svensk webshop.
Funderat på att skaffa den.
Så om ni läst den får ni gärna berätta vad ni tyckte.25 oktober, 2011 at 21:00 #57607Anonym anvandareMember1 november, 2011 at 13:58 #311993Anonym anvandareMemberHej. Jag har tyvärr inte läst den själv, men en fråga, är du själv vegan eller är du intresserad för att det kan vara ett bra/bättre upplägg för kroppen i samband med träning?
1 november, 2011 at 18:09 #311994Anonym anvandareMembergiggl wrote:Hej. Jag har tyvärr inte läst den själv, men en fråga, är du själv vegan eller är du intresserad för att det kan vara ett bra/bättre upplägg för kroppen i samband med träning?Jag äter fågel, fisk och skaldjur om jag är bortbjuden. Hemma blir det mjölk, fil, keso, ägg och någon gång sardiner på mackorna. I övrigt är det, gröt, müsli, fullkornsbröd, potatis, råris, bönor och grönsaker som gäller. Nästan inget socker, bara om jag bakar nåt som skall vara socker i, men det är sällan. Om du vill läsa mer om vegetarisk kost, rekommenderar jag min hemsida, se länk nedan.
Jag är intresserad av boken, just för att det ligger i närheten av mina kostideal. Boken är skriven av Paul Cheek och om det var han som var på omslaget, så var det tämligen bra resultat.
Boken var rätt billig 135 kr för över 300 sidor, så nu har jag beställt ett ex. Återkommer med en recension, när jag läst den.
2 november, 2011 at 12:12 #311995Anonym anvandareMemberYTS wrote:Jag äter fågel, fisk och skaldjur om jag är bortbjuden. Hemma blir det mjölk, fil, keso, ägg och någon gång sardiner på mackorna. I övrigt är det, gröt, müsli, fullkornsbröd, potatis, råris, bönor och grönsaker som gäller. Nästan inget socker, bara om jag bakar nåt som skall vara socker i, men det är sällan. Om du vill läsa mer om vegetarisk kost, rekommenderar jag min hemsida, se länk nedan.Jag är intresserad av boken, just för att det ligger i närheten av mina kostideal. Boken är skriven av Paul Cheek och om det var han som var på omslaget, så var det tämligen bra resultat.
Boken var rätt billig 135 kr för över 300 sidor, så nu har jag beställt ett ex. Återkommer med en recension, när jag läst den.
Låter bra!
Att t.ex. Carl Lewis (behöver väl ingen introduktion) och John Salley (NBA) är strikta veganer är nog bevis på att man kan hålla en väldigt ”hög nivå” som vegan.Edit: Hittade även via [http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Cheeke Wikipedia]: bodybuildaren Robert Cheeke. ([http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans och fler])
2 november, 2011 at 15:46 #311996Anonym anvandareMembergiggl wrote:Låter bra!
Att t.ex. Carl Lewis (behöver väl ingen introduktion) och John Salley (NBA) är strikta veganer är nog bevis på att man kan hålla en väldigt ”hög nivå” som vegan.Edit: Hittade även via [http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Cheeke Wikipedia]: bodybuildaren Robert Cheeke. ([http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_vegans och fler])
Det var Robert Cheeke, som skrivit boken, inte Paul Cheeke.
2 november, 2011 at 16:02 #311997Anonym anvandareMemberHär kan ni se vilka näringsvärden, man kan få på en Veganmiddag:
[http://www.nyttgrepp.se/grotar/rawfood2.html]
Proteinhalten och proteinkvalitén är som i Blandad kost.
Procenttalen efter vitaminernas och mineralernas halter, visar procent av Livsmedelverkets rekommendationer om näringshalt per energienhet (MJ).
D vitamin och B12 finns inte i denna tallrik, men D-vitamin kan huden syntetisera under solljus och B12 kan möjligen syntetiseras av tarmbakterier. Kalcium är lite låg halt, men en tränande individ har ett så högt energibehov att kalciumintaget blir tillräckligt i.a.f. Livsmedelverkets rekommendationer om näringstäthet är nämligen satta efter de individer som har högst behov per MJ, d.v.s. ofta lågenergiförbrukare.
Selen ligger också lågt, men det gör genomsnittssvenskens intag också, ändå har man inte funnit några tecken på selenbrist hos det stora flertalet Svenskar.2 november, 2011 at 21:52 #311998Anonym anvandareMemberYTS wrote:D vitamin och B12 finns inte i denna tallrik, men D-vitamin kan huden syntetisera under solljus och B12 kan möjligen syntetiseras av tarmbakterier.Solen duger inte under vinterhalvåret. Och tarmbakteriernas syntes anses otillräcklig.
Ett urval av svenska veganer och omnivorer med avseende på selen (bland annat):
Quote:Background: Adolescents sometimes become vegetarian for ethical rather than health reasons. This may result in health problems caused by lack of interest in and knowledge of nutrition.Objective: We compared the dietary intake and nutritional status of young Swedish vegans and omnivores.
Design: The dietary intakes of 30 vegans (15 males and 15 females; mean age: 17.5 ± 1.0 y) and 30 sex-, age-, and height-matched omnivores were assessed with the use of a diet-history interview and validated by the doubly labeled water method and by measuring nitrogen, sodium, and potassium excretion in urine. Iron status and serum vitamin B-12 and folate concentrations were measured in blood samples.
Results: The diet-history method underestimated energy intake by 13% and potassium intake by 7% compared with the doubly labeled water method and 24-h urine excretion, respectively. Reported dietary nitrogen and sodium intakes agreed with the 24-h urinary excretion measure. Vegans had higher intakes of vegetables, legumes, and dietary supplements and lower intakes of cake and cookies and candy and chocolate than did omnivores. Vegans had dietary intakes lower than the average requirements of riboflavin, vitamin B-12, vitamin D, calcium, and selenium. Intakes of calcium and selenium remained low even with the inclusion of dietary supplements. There was no significant difference in the prevalence of low iron status among vegans (20%) and omnivores (23%). Two vegans with low intakes of vitamin B-12 had low serum concentrations.
Conclusion: The dietary habits of the vegans varied considerably and did not comply with the average requirements for some essential nutrients.
Larsson CL, Johansson GK. Dietary intake and nutritional status of young vegans and omnivores in Sweden. Am J Clin Nutr. 2002 Jul;76(1):100-6.
En annan svensk studie:
Quote:In a population study, 10,000 men (aged 46-48 years) were invited to a health screening program. At follow-up, which was up to eight years later, 61 subjects had died from cancer; from 35 of these subjects, plasma samples were available that were obtained at the initial screening. These samples, together with samples from two living controls for each case, were analyzed for selenium, retinol, cholesterol, triglyceride, and a number of plasma proteins. Plasma selenium was significantly lower (p less than 0.05) in cases than in controls (means: 1.06 vs. 1.12 mumol/l). The proportion of cases increased significantly from the highest to the lowest quintile of plasma selenium, and the relative risk for cancer death was 3.8 times higher in the lowest quintile compared with the highest. Mean plasma retinol was similar in cases (2.53 mumol/l) and controls (2.56 mumol/l). Cases and controls also had similar values for plasma cholesterol, triglyceride, uric acid, apolipoprotein B, orosomucoid, prealbumin, retinol-binding protein, and beta 2-microglobulin. Apolipoprotein AI in plasma was lower among cases (p less than 0.025). Cases smoked significantly more than controls did (p less than 0.05). Data indicate that low plasma selenium was a risk factor for cancer death in middle-aged men who lived in the same area. Further studies are necessary to establish whether differences in selenium intake, selenium metabolism, or other factors related to selenium are responsible for the relations observed. At present, the available data do not justify selenium supplementation programs in the whole population.Fex G, Pettersson B, Akesson B. Nutr Cancer. 1987;10(4):221-9. Low plasma selenium as a risk factor for cancer death in middle-aged men.
2 november, 2011 at 23:26 #311999Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Solen duger inte under vinterhalvåret. Och tarmbakteriernas syntes anses otillräcklig.Jo, jag vet det med solen vintertid, men är man ute mycket under sommar halvåret, så kanske man är på den säkra sidan?
Om tarmbakteriernas syntes räcker, kanske beror på hur man äter vegetariskt? Äter man polerat ris, vitt bröd och annan fiberfattig kost, så får ju tarmbakterierna mindre substrat (fibrer) att leva på.
Quote:Ett urval av svenska veganer och omnivorer med avseende på selen (bland annat):Larsson CL, Johansson GK. Dietary intake and nutritional status of young vegans and omnivores in Sweden. Am J Clin Nutr. 2002 Jul;76(1):100-6.
Jo här hade vi ju till 80% kommit till samma slutsats:
Veganmat brister ofta eller alltid i D-vitamin, B12, Calcium och selen.
Däremot Riboflavin har mina råkosttallrikar inga problem att klara:Den råkosttallrik (vegan) jag refererade till ovan höll 162% av den rekommenderade halten av Riboflavin per MJ.
2 november, 2011 at 23:29 #312000Anonym anvandareMemberYTS wrote:Jo, jag vet det med solen vintertid, men är man ute mycket under sommar halvåret, så kanske man är på den säkra sidan?Nej då hade inte en så stor del av hela Nordeuropa lidit av insufficiens. Det gör de ju till och med i extremt soliga länder som Australien och sydliga delar av USA.
YTS wrote:Om tarmbakteriernas syntes räcker, kanske beror på hur man äter vegetariskt? Äter man polerat ris, vitt bröd och annan fiberfattig kost, så får ju tarmbakterierna mindre substrat (fibrer) att leva på.Nej då hade inte B12 varit essentiellt.
2 november, 2011 at 23:42 #312001Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Nej då hade inte B12 varit essentiellt.Har funderat lite på det här, vildhästar äter ju råa vegetabilier och de är ju inte heller idisslare, så kan de syntetisera tillräckligt med B12, så kanske en vegan, som äter mycket fiberrik och rå föda också göra det?
Har också funderat på om det finns nå’n faktor i råa grönsaker, som är essentiell för tarmbakteriernas syntes av B12, som förstörs vid tillagning.
När man undersökt B12 behovet har man förmodligen utgått från blandkost, med låg fiberhalt och väldigt lite råa grönsaker.
Apropå hästar och vegankost, så har vi ju Ardenern, som är ett riktigt muskelpaket.
3 november, 2011 at 00:13 #312002Anonym anvandareMemberQuote:In a population study, 10,000 men (aged 46-48 years) were invited to a health screening program. At follow-up, which was up to eight years later, 61 subjects had died from cancer; from 35 of these subjects, plasma samples were available that were obtained at the initial screening. These samples, together with samples from two living controls for each case, were analyzed for selenium, retinol, cholesterol, triglyceride, and a number of plasma proteins. Plasma selenium was significantly lower (p less than 0.05) in cases than in controls (means: 1.06 vs. 1.12 mumol/l). The proportion of cases increased significantly from the highest to the lowest quintile of plasma selenium, and the relative risk for cancer death was 3.8 times higher in the lowest quintile compared with the highest. Mean plasma retinol was similar in cases (2.53 mumol/l) and controls (2.56 mumol/l). Cases and controls also had similar values for plasma cholesterol, triglyceride, uric acid, apolipoprotein B, orosomucoid, prealbumin, retinol-binding protein, and beta 2-microglobulin. Apolipoprotein AI in plasma was lower among cases (p less than 0.025). Cases smoked significantly more than controls did (p less than 0.05). Data indicate that low plasma selenium was a risk factor for cancer death in middle-aged men who lived in the same area. Further studies are necessary to establish whether differences in selenium intake, selenium metabolism, or other factors related to selenium are responsible for the relations observed. At present, the available data do not justify selenium supplementation programs in the whole population.Det jag vill ha fram här är att visserligen hade de som avlidit väsentligt lägre plasma halter av Selen, men de var också i högre grad rökare.
Så beror deras låga nivå på selen på att de är rökare eller att de faktiskt åt mindre selen.
För att förstå citatet helt skulle jag gärna få veta, vad ”(p less than 0.05)” står för?
3 november, 2011 at 00:43 #312003Anonym anvandareMemberRobert Cheeke (2009), tävlingsvikt 81,7 – 84,0kg @ 182,9cm
[img=http://www.nyttgrepp.se/robert-cheeke_vegan_body_builder.jpg]Ingen jätte, men betänk då, ingen ”dunder honung” och vegankost.
3 november, 2011 at 08:36 #312004Anonym anvandareMemberYTS wrote:Har funderat lite på det här, vildhästar äter ju råa vegetabilier och de är ju inte heller idisslare, så kan de syntetisera tillräckligt med B12, så kanske en vegan, som äter mycket fiberrik och rå föda också göra det?Har också funderat på om det finns nå’n faktor i råa grönsaker, som är essentiell för tarmbakteriernas syntes av B12, som förstörs vid tillagning.
När man undersökt B12 behovet har man förmodligen utgått från blandkost, med låg fiberhalt och väldigt lite råa grönsaker.
Men tror du på allvar att forskare bara skulle ha råkat ”glömma” alla världens veganer? Låter det rimligt? Det finns inget som pekar på att tarmens syntetisering duger oavsett hur gärna du vill att det ska vara så.
YTS wrote:Apropå hästar och vegankost, så har vi ju Ardenern, som är ett riktigt muskelpaket.Haha, ja hästar är ju applicerbara på människa.
Angående ”(p less than 0.05)” så betyder det att resultatet är signifikant på en signifikansnivå av 95 %. Det är alltså mindre än 5 procents sannolikhet att det är en slump. Jag har inte tillgång till fullängdaren men har man inte ens kontrollerat för rökningen så är det mycket dåligt av forskarna faktiskt.
3 november, 2011 at 11:33 #312005Anonym anvandareMemberYTS wrote:Det var Robert Cheeke, som skrivit boken, inte Paul Cheeke.Jag var inte ens medveten om att de hade samma efternamn när jag postade det där, ett sammanträffande. Postade det mest eftersom Robert är vegan och bodybuildare på hög nivå.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.